Vinstresa till Heide-park

(Tyskland, Niedersachsen, Schlesvig-Holstein, Soltau, Bad Segeberg, Heide-Park, Noctalis och Kalkbergsgrottan i Bad Segeberg)

Vandrarhemmet Bad Segeberg

Från Noctalis

Vy över Rostock från båten

Vi hade turen att vinna i Tysklandsjakten i maj. En dag då jag satt hemma och vårdade sjukt barn gick jag på flaggjakt på barnsemester och tänka sig... jag hittade visst allihop.

Resan blev vår enda semester i sommar eftersom vi köpt hus och ägnat oss åt att renovera några rum, flytta och flyttstäda under resten av sommaren. Att vinna en resa till ett bestämt resmål var perfekt, annars hade risken att vi inte kommit bort något alls varit stor.

RESAN DIT

Vi åkte från Östergötland strax före lunchtid på tisdagen 29 juli och lät resan till Trelleborg ta tid. En rast för att äta medhavda kalla hamburgare blev det vid Hyltena strax söder om Jönköping, där barnen också passade på att ta ett bad i Lovsjön intill rastplatsen. De badade vid rastplatsen, inte vid den officiella badplatsen en bit bort. Det blir bråddjupt och de tyckte att det var jättekul att vattnet gick till halsen när de klivit ut tio steg eller så. Rastplatsen är bra för det finns bord i skuggan intill sjön.

Vi for vidare och stannade nästa gång vid Skåneporten. Där hade vi roligt åt den självrengörande toaletten och det fanns en kran för dricksvatten utanpå toalettbyggnaden så vi kunde fylla flaskorna. annars var det obarmhärtigt i solen där och vi skyndade oss att stjälpa i oss saft och fika. Inte en topprastplats när det är trettio grader varmt och glödande sol.

Därefter for vi till Landskrona, där vi badade i havet någon timme och tog en pizza på stan. Sen var det lagom dags att bege sig till Trelleborg. Vi tankade på JET och for sedan till hamnen. Under hela resan lyssnade barnen på en Harry Potter-ljudbok. Den räcker långt, eftersom den tar runt tjugo timmar att ta sig igenom.

Vi fick köra ombord på färjan ungefär en halvtimme innan avgång och när båten åkte låg vi till sängs i vår hytt. Det blev lite gräl om vem som skulle ligga på liggunderlag på golvet. Eftersom vi är fem räcker ju inte en 4-bäddshytt till alla. Kostnad 795 kronor för en insides fyrbäddshytt.
En hurtig röst väckte oss en timme innan vi kom i hamn i Rostock. Lite elakt när färjeöverfarten endast tar 7,5 timmar. Vi hade gärna sovit en halvtimme till. Vi hade med en kylväska med pucko, juice, bröd, smör och lite pålägg och åt frukost innan vi kom i land och åkte därefter runt två timmar i bilen innan vi tog en paus vid en rastplats och tog en andrafrukost. ( Ståltoaletter utan ring är inte jättekul att sätta sig på för övrigt)

Förbi Hamburg var det krypkörning i en halvtimme eller så. De håller på med vägbyggen där. Vi var emellertid framme vid Heide-Park och Port Royal hotell strax före tio. Vi hämtade ut våra biljetter (vi fick två dagars inträde, fast priset vi vann egentligen bara innefattade en dags inträde) och roade oss fram till runt fyra på Heide-Park.

HEDE-PARK

Heide-Park är Tysklands största nöjespark enligt reklamen. Det finns 44 åkattraktioner av skilda slag. Det finns många olika berg-och-dalbanor för dem som gillar det och ganska bra blandning av snurrande, gungande och lugna attraktioner för övrigt. Ett tåg med fyra anhalter går runt ungefär halva parken. Det kan spara på benen att åka ett par statione rifall man lyckas få plats. Parken är ganska stor och om man går mycket fram och tillbaka mellan avdelningarna kan man bi rätt trött i benen. Parken är indelad i flera områden med lite olika karaktär coh förutom åkattraktionerna finns ett flertal lekplatser med klätterställningar och rutschbanor för de mindre barnen. På flera ställen har de shower under dagen. Piratshow på piratskeppet, delfinshow, dockteater och mekaniska fåglar mm. Den enda showen vi såg var delfinshowen.

Ungarna hade roligt och det fanns något som de alla gillade. De mest populära attraktionerna fick efter lunch mycket långa köer. De nyaste och häftigaste berg-och-dalbanorna, mountain-rafting och wildwasserbahn I och II var det mycket långa köer till på eftermiddagarna då det också var över trettio grader varmt.

Vi åt på Panoramarestauranten på onsdagen. Där finns flera olika typer av mat att välja på. Portionerna var stora för barnen, de kunde gott ätit en portion på två. Det var ganska dyrt per portion. Runt 8€ per portion och då ingick inte dricka.

PORT ROYAL HOTEL

När klockan var fyra gick vi och hämtade vår hotellnyckel och var för trötta för att gå ut igen i parken.
Vi bokade bord på buffén under kvällen. 19.90€ per vuxen (man räknades som vuxen från 12 år) och 9.90€ per barn. Dricka ingick inte. Buffen innehöll mycket olika rätter och en efterrättsbuffé. Ett av våra barn var dock för grinigt för att vilja smaka på något. Så det kändes lite tråkigt att betala så mycket när han knappt åt något. För oss vuxna fanns det dock mycket smaskigt. Vår tonårsdotter åt för en gång skull massor. Mest av alla efterrätter dock.

Shower hade de vid tre olika tilfällen under kvällen. En för barn, en för vuxna och nån form av upplevelsebuffé. vi gick dock inte på någon show utan höll oss på vårt rum. Det var så skönt att bara ligga och läsa och ta det lugnt. Sängarna var dock lite väl hårda. Men rummet var jättefint. En dubbelsäng och en avskild del med två våningssängar. Ett toppenrum för barnfamiljer. Frukostbuffén var riklig och det fanns mycket att välja på. När vi kom ner var det inga köer och lugnt i matsalen. Vi åt vid strax före åtta för att hinna checka ut före nio då parken öppnar.

HEIDE-PARK dag 2

Vi rusade in när parken öppnade för att åka de attraktioner som hade köer på 85 minuter dagen innan på eftermiddagen. Vi hann med massor av attraktioner första timmen innan parken började fyllas. Vi stannade kvar till strax efter två och vi testade den här dagen att dinera i vita huset. Hamburgare och pommes. Gigantiska hamburgare och stora portioner. Till och med maken fick lämna mat. Allstå... man kan gott köpa en portion till två personer. Priserna låg mellan 8 och 12€ beroende på vad man valde.

RESA TILL BAD SEGEBERG

Efter besöket på Heide-Park fortsatte vi resan med en egenhändigt planerad utflykt. Det kändes för kort att ta nattfärjan hem igen. Jag letade boende i Lübeck, men den natten var det fullt där så jag hittade ett vandrarhem i Bad Segeberg lite väster om Lübeck där vi bodde en natt. Kostnad för familj med fem personer 81€ inklusive frukost och lakan. Det var ett trevligt vandrarhem, med möjlighet till helpension. Dock saknades kök för gästerna för att själva laga till mat. Intill vandrarhemmet fanns en badsjö, med betalstrand som det oftast är i Tyskland. Vi badade ett par timmar innan vi gick upp på stan för att äta middag. Vi hittade en liten restaurant med hyfsat utbud och alla kunde hitta något de gillade. Staden var mysig och väl värd ett längre besök än vi hann med.
På fredagen besökte vi Noctalis, ett fladdermus"museum". Där fanns fyra våningar med utställningar kring fladdermöss och en del andra djur. All information var på Tyska, men vi fick att häfte med all information på Engelska som man kunde läsa medan man gick runt och läsa för barnen. Högst upp hade de en stor glasbur med levande fladdermöss som man kunde se hänga i träden eller fladdra runt. Strax efter tio matades de och ljuset släcktes ner så att de blev aktiva. Då kunde man se flera fladdermöss som flög.
Vi gick ockå en guidad tur ner i grottsystemet i kalkberget där fladdermössen tillbringar vintern. Guidningen var på tyska, det finns guidning på engelska, men den engelsktalande guiden fanns inte där just då. Häftet på engelska berättade även om grottorna så vi fick lyssna, läsa och försöka översätta lite för barnen. Totalt kostade det här ca 42€ för familjen.

ÅTERRESA

Vi elva började vi åka mot Rostock, vi skulle vara på plats senast 14.15 för att åka med färjan 15.15. Nu råkade vi ut för att Google-maps var före sin tid. Det fanns ingen A20 9,4km från Bad Segeberg mot Lübeck, så det var bara att följa den väg som fanns TILL Lübeck och ta A1 söderut tills A20 vek av mot Rostock. Dock var vägen under byggnad.
Vi var framme i Rostock strax efter ett och svängde av där vi såg en Burger King och åt lunch där. I Tyskland tar de betalt för ketchupen!
Vi hann sedan till hamnen till fem över två ungefär och fick vänta en knapp halvtimme i värmen innan vi körde ombord.

Överfarten tog sex timmar knappt och vi kom i land i Trelleborg ungefär vid klockan 21. Sedan sträckkörde vi hem. Korta pauser för att äta lite macka vid en rastplats och stanna och byta förare. Vi kröp ner i våra egna sängar vid halv tre. Kanske skulle man lagt ut 795 kronor till på nattfärjan hem.

KOSTNADER

Våra kostnader för mat, hytt, vandrarhem, inträde Noctalis/kalkbergsgrottan och bensin blev nog ca 8000kr. Lägg därtill vad färjebiljetter, övernattning på Port Royal hotell och inträde två dagar till Heide-Park kostar... så landar den här resan på runt 14 000 kronor om man ska betala allt själv.