Fladdermössens hem. testfamiljs upplevelse

(Sverige, Hässleholm, Tykarpsgrotta)

Dopfunten

Drängarnas passage, kryp in om du vågar och se om tomten är där

Lyktorna

En söndag packade vi in lite fika och oss i bilarna. Vi styrde kosan mot Hässleholm och Tykarpsgrottan, vi hade vunnit en familjebiljett dit. Vädret var ibland sol ibland, ösregn, ibland åska. Väl framme sken solen. En guidad tur skulle precis börja så vi lämnade fikat i bilen och tog på oss varma tröjor. En trång gång inledde vandringen som skulle ta oss 12 meter under jord. Vi gick i samlad trupp en bit ner där guiden hälsade oss välkomna och berättade en del om grottan. Brytning har pågått länge men själva grottan höll man på under 1700 talet och fram till 1888. Grottan är ca 20000m2 stor, man får dock inte gå överallt.

Vi tilldelades var sin gruvlampa och elen släktes i grottan. Vi följde sedan guiden runt och såg många trånga gångar, fina ”salar”. Vi fick höra berättelser om hur drängar bröt och pigorna släpade upp kalken till de väntande oxspannen. Vare gård hade sin del i grottan och de fick bryta kalk efter gårdens storlek. På väggarna fanns fortfarande streck inristade i väggarna där man räknat hur många block som brutits. Vi fick lära oss vad kalken kunde användas till och hur bra det var att kunna jobba i gruvan när resten av världen hade vintervila. I grottan är nämligen temperaturen +8 ºC året runt. Kändes kallt och då hade vi ändå varma kläder. Fy för att jobba där i tunna skjortor och kanske barfota.

Några som gillar den jämna temperaturen är fladdermössen som gärna övervintrar i grottan. Vissa söker sig dit även på sommaren, vid varma fuktiga dagar. Vi såg inga levande fladdermöss men väl skyltar var de brukar sova och vad just de fladdermössen hette. Tror skyltarna hade något samband med att det vissa dagar anordnas tema Fladdermöss för barn. Guiden visade oss stora salen, där filmer som Ronja Rövardotter och Kullamannen spelats in, men även TV-serier som Snapphanarna och Barda har använt området. Vi fick se Skalle Pers stora kalkstens ”dopfunt”.

Under vandringen runt bland alla gångar och olika stora ”rum” såg vi hål som vattnet som tränger ner genom taket skapat, de som ville kunde smaka på det väl filtrerade vattnet. Rundturen ledde oss runt i olika vrår och de som vågade fick möjligheten att krypa in i drängarnas passage och se om tomten fanns kvar där. Rundturen tog ca 45 minuter och språket guiden talade för alla var svenska men då en av killarna i vår grupp inte pratar så mycket svenska tog guiden hand om honom mellan de olika ställena vi stannade på och berättade då allt på engelska. Mycket trevlig och inspirerande guide som fick oss att lyssna nyfiket och en liten suck av besvikelse kom från många när guidens att turen var slut, gick det verkligen så fort. Väl på väg upp från grottan fick vi se vilka fler djur som trivs i de torra grottorna. En del tyckte det var bra att inte ha sett de djuren innan vi startade turen.

När vi kom upp från grottan kändes det som att kliva av ett plan i något Medelhavsland då värmen (+19) slog emot en efter grottans svalka.

Utanför grottan fanns en hoppborg för de minsta barnen, fika bord, ett café och en liten butik där man kunde handla olika souvenirer som fladdermusblod, fladdermöss grytunderlägg och andra artiklar som på ett eller annat sätt kan kopplas samman med grottor, fladdermöss eller kalksten. Det finns en camping intill grottan, en grillplats och ett litet utomhus museum om grottan och kalkstens brytning.

Vi var alla nöjda med dagen och guiden.

Tänk på att mindre barn kan bli rädda då det är ganska mörkt i grottan.

Det är bra med extra tröja då det är kallt (+8) i grottan.

Ta gärna med en liten ficklampa för att kunna se längre in i grottorna än vad gruvlyktan räcker.

Det finns ett par ställen där det är trångt och/eller lågt i tak så man kan inte ha alltför svårt att bocka    sig/gå för att kunna ta sig runt på turen.  Man får inte gå iväg själva utan måste följa guiden.

Det finns andra aktiviteter i och runt grottan som t.ex. bröllop, bil & motorcykelcafé, julmarknad, studiebesök för skolor och andra grupper.