Testfamilj på Havets Hus

(Sverige, Lysekil, Havets Hus)

Vi besökte Havets hus vecka 33, augusti 2014. Vår familj består av mamma, pappa och 2 barn, då 5 och 7 år gamla.   Vi har länge tänkt att åka dit då vi har sommarboende 1 timmes bilfärd därifrån och nu blev det äntligen av tack vare Barnsemester och vårt uppdrag. Ett uppdrag som gav mersmak då framför allt barnen vill gå dit igen.   Vi bor i Göteborg och är väldigt bortskämda med Universeum. Innan pratade vi med barnen om vad Havets hus var och skillnaden mot Universeum för att inte tycka att Havets hus var för litet och jämföra för mycket.   Vi pratade bla om att Havets hus är fokuserat på vad som finns i vårt hav, västerhavet.   Resan till Havets hus gick via Skaftölandet, där vi tog bilfärjan över till Lysekil. Att åka bilfärjan över Gullmarsfjorden är en upplevelse för både stora och små så det rekommenderas att ta den vägen om Ni kör över Orust och Tjörn.   Väl i Lysekil så var det bra skyltat till Havets hus. Vi hade tur och hittade gratisparkering precis utanför fast vi kom 2 timmar efter det att Havets hus öppnade. Det finns även bra och gratis parkering längre bort, men då får man gå en bit vilket inbjuder till en fantastisk promenad i trevlig miljö.   Havets hus ligger ju i Lysekil, staden vid havet. Glöm inte av att planera för tid att besök själva staden också.   När vi kom fram till Havets hus så blev barnen väldigt intresserade av att leka på lekplatsen utanför. Nytt för i år är det fina lekskeppet. Här gungades det, klättrades det mm. Efter mycket lek tog vi en glass på den fina serveringen/terassen med utsikt ut mot havet. Jättefint.   Efter det var det dags att gå in. Nyfikna som barn är så började de med att snabbt skynda igenom lokalerna på barns vis. Vi hängde på och blev snabbt orienterade. De fastnade i ett lekrum och lekte där, forsatte till en pirathörna "Skagerns kapare" där det fanns ett datorspel där man körde piratskepp. Detta gillade min 7 åring. I pirathörnan fanns också ett häfte man fick gratis om "Kaperi". Det blev väldigt spännande läsning senare på kvällen.   Vidare tittade vi på Sillkungen som strandat i Bovallstrand. Spännande att läsa tidningsurklipp om denna och att det var från en plats vi varit på/ofta besöker.   Därefter tog vi i lugn och ro ett nytt varv och fokuserade på alla fiskar och lärde om västerhavet. Går man med barn så hinner man inte som vuxen titta och läsa lika mycket som man hade gjort om man var själv. Men på barns vis och nivå är också roligt och lärorikt.   Vi siktade in oss på matiningen av djuren. Hela familjen tyckte det var väldigt roligt att mata sjöstjärnorna med räkor och se hur de äter. Vidare så tyckte barnen att det var roligt att se på djur som de kände igen, krabbor mm.   Det var ganska mörkt därinne och jag funderade på hur jag skulle få bra bilder att visa här på "Barnsemester".   De blev inte de allra bästa så vi hänvisar även till Havets hus hemsida.   Efter 1 1/2 timmar var vi nöjda och ville ut. Vi avslutade med att gå in i Havets hus butik. En jättefin butik som hade mycket. Där gick vi nog i en halvtimma.   Toaletter fanns i anslutning till restaurangen/cafe och det var vi nöjda med även om de inte var jättemånga.   Efter besöket så blev det åter lek på lekplatsen. Därefter tog vi en promenad in till Lysekil. Det är gångavstånd och man går utmed vattnet via hamnen. Jättefint. Här finns också flera små vagnar med fika, korv med bröd, smörgåsar mm. Om det är fint väder så finns det även flera fina badplatser i Lysekil, bla Pinneviksbadet som ligger på gångavstånd från Havets hus.   För oss så var besöket positivt, både vi och barnen önskar gå dit igen, kanske och säkerligen igen nästa år.   Vi kan varmt rekommendera ett besök där. Men var noga med förväntningarna innan om Ni har besökt liknande större attraktioner då detta är ett mindre men väl så bra ställe att besöka.   Tips: Glöm inte av att titta in på Havets hus hemsida, www.havetshus.se   De har ytterligare trevliga aktiviteter att erbjuda så som sälsafari och strandskola. Detta dock mot extra avgifter.   Utanför Havetshus, vid lekplatsen, kan man också spela minigolf.   Innan ditt besök läs också dagens program om Ni vill vara med på guidning, matning av djur mm.