3 dagars resa till Paris

(Frankrike, storstad, Paris, Eiffeltornet, Parishjulet, Champs Elysees juldekorationer och ljusen m m)

Hej!

I år bestämde vi att åka en liten resa i stället för julklappar så vi tog snabbtåget Thalys från Bryssel till Paris, det är c;a 300 km till Paris och tågresan gick snabbt och smidigt på 1 h 20 min. Vi som åkte var Sarah 5 år, mamma Marja-Leena och pappa Ugo. Pappa Ugo är från franskspråkiga Belgien och var vår Parisguide. I resans pris ingick tågresan, hotell med frukost  och metrobiljetter.

Väl framme i Paris tog vi Metron till hotellet, fin liten Best Western hotell i city med promenadavstånd till Triumfbågen och Champs Elyseen dit vi tog en promenad  först. Det var en känsla att promenera på den fina Champs Elyseen på kvällen när alla juldekorationer och ljusen lyste. Whau sade lilla Sarah, hon var imponerad av Paris ljusen och så var även mamman. Det fanns en Disney affär som är värt att besöka vid fina gatan annars är det jättedyra affärer. Det fanns också en del julmarknad lite längre ner på gatan men jättemycket folk som gick där. Vi såg även Eiffeltornet som lyste blå den kvällen.

Frukosten var väldigt bra i hotellet med färsk fruktsallad, croisanter och pain au chokolat, omelett och yoghurt så man klarade sig med den ganska länge. Sedan hade vi smörgåsar och dricka med oss på utflykterna och på kvällar tog mat med oss till hotellet så blev det mer prisvärd.

Andra dagen promenerade vi till Eiffeltornet och längs Seine, besökte museet du quai Branley, där det finns lite kul att se också för barnen, man får bl a låna förstoringsglas och titta på de väldigt små föremålen.
Sedan tog vi bussen till Latin kvarteret, satt i parken nära Notre dame kyrkan och Sarah fick leka i en liten lekpark. Sedan promenerade till  Jardin Luxemburg, en stor park där vi vilade en stund. På kvällen hade vi lite ont i fötterna!

Nästa dag tog vi metron till stadsdelen Marrais, såg Niki de Saint- Phalles färgstarka vattenskulpturer vid Place Igor Stravinsky, det finns en del fina små affärer i området, promenerade sedan till Louvren och parken där Sarah fick rida med små ponyn, tänk att det finns små ponnyn mitt i Paris!
Sedan var det dags för Pariserhjulet, lilla Sarah var minst rädd och åkte med pappan.
Det var väldigt mycket folk i Paris den dagen, helgen före jul.

På sista dagen sov vi länge och åt frukost, sedan tog vi väskorna till förvar vid tågstationen och tog en promenad till Montmartre, konstnärkvarteret och såg även Sacre-coeur kyrkan, därifrån det är magnifik utsikt över Paris. Vi åt lunch på en liten restaurang och Sarah åt den största pannkakan vi sett. Sedan promenerade vi mot tågstationen och såg en fin lekplats där Sarah lekte med barn från Paris, vilket var trevligt att se, hon kan bra franska och fick lekkompisar.

På kvällen var det skönt att ta tåget tillbaks hem och vid frågan vad var bäst i Paris svarade lilla Sarah: Allt var bra!
Då kan man säga att det var en trevlig och lyckad resa!