Småbarnssemester med morföräldrar

(Sverige, Laholm, Ronneby, Karlskrona, Växjö, Värnamo, Göteborg, Lekoseum, Barnensgård, Minigolf, Liseberg)

Lekoseum

Barnens Gård

Vi startade vår semester hos morföräldrarna i Göteborg Söndagen 10/7 och åkte ner mot Laholm och Lanthotell Lögnäs Gård. Ett helt fantastiskt hotell för barnfamiljer med generösa familjerum, ett stort lekrum, fin lekplats och djur som man fick klappa! Getter, höns, får, minigrisar, katter och hundar. Barnen älskade detta hotell. Frukosten var också bra och barnen hade nog gärna stannat längre.

11/7 Vi åkte vidare till Lekoseum, som var helt fantastiskt! Äntligen ett roligt museum. Hela sällskapet tyckte om att titta på gamla leksaker, leka och spela tv-spel. Personalen var kunnig, trevlig, väldigt hjälpsamma och barnkära. Vår autistiske son gick fram och tog en kaka, och personalen bara log vänligt och sa "varsågod jag bjuder dig". (Mamma betalade sedan ändå, men det fina var att hon "såg" honom och var mjuk och pedagogisk. Det blev inget bråk ang kakan överhuvudtaget). Huset ligger mellan tågstationen och Brios orginalfabrik, där det fortfarande säljs Brioleksaker. Vi tittade och lekte med briotåg, mamma och mormor tittade på vilka barbiedockor de ägt som små, morfar fotograferade alla gamla leksaker, pappa gillade tomteverkstan som låg en trappa ner, morbror spelade gamla tv-spel..ja här fanns något för alla! När vi vuxna väl var nöjda ville barnen inte gå därifrån, och det säger en hel del om hur trevligt det är på Lekoseum. Efteråt åt vi på en barnvänlig lunchrestaurang 20m ifrån Lekoseum på torget.

Äventyret fortsatte och vi reste vidare till Ronneby där vi bodde på Hotell VillaFloraViola som låg mitt i Brunnsparken bredvid en stor lekplats, minigolfbana och äventyrsbad. Så vackert att vi alla ville stanna kvar fler nätter. Rummen var genrösa och placeringen av hotellet (mitt i parken) gjorde hotellet väldigt barnvänligt. Den kvällen spenderade vi på lekplatsen och åt på en Pizzeria där gäster till hotellet hade 10% rabatt. Måste sägas att personalen på hotellet var helt fantastiska!

Tisdag 12/7 och vi beger oss till Barnensgård. Helt fantastiskt! Man kommer in till En stor lekplats med traktorer som man kan klättra i. Intill lekplatsen till höger ligger badlandet, som barnen spenderade mest tid i. Roliga rutschkanor, stora fina bassänger, rent och fräscht. Inget att klaga på alls. Efter att vi badat gick vi och hälsade på djuren. Kaninungarna blev storfavoriter och hela familjen blev charmade av de små. Men även hästarna och getterna var trevliga att hälsa på. Intill djurhagarna finns hoppborgarna och studsmattorna. Nu fick mamma och pappa vila sig lite, det finns bord och stolar utplacerade där, och borgarna var även dessa lagom stora för de små barnen. Men den yngste var mest förtjust i de batteridrivna mini-traktorerna och lastbilarna man fick köra på banorna som fanns. Rithuset tyckte killarna inte var särskilt intressant, utan dagen på Barnens Gård avslutades med att vi tog ett sista dopp i poolen medan regnet kom. Vi åt vår lunch på Barnens Gård och kom fram till att priset och kvaliten på matsen motsvarar en vanlig pizzeria eller Sibylla. Barnen ville inte gå därifrån trots regn och redan nästa dag ville de åka tillbaks.

Vi fortsatte upp mot Växjö och Växjö Vandrarhem Evedal, som ligger vid en fin sandstrand, småbåtshamn, minigolfbana och restaurang. Finaste vandrarhemmet jag sett med möjlighet att beställa frukost. Vi åt i restaurangen som hade restaurangpriser, och maten var helt ok (men gubben min minns knappt stället nu några dagar efter så de gjorde inte någon större inverkan haha). Barnen tog ett kvällsdopp i sjön men det var lite kallt så vi gick ganska snart och lade oss.

Onsdag 13/7 vi åker vidare till Kronobergs slottsruin och letar febrilt efter riddare och spöken men hittar inga. Bra fik ett mysigt ställe för stora som små. Därefter Värnamo, och gör ett stopp i Folketspark eftersom vår äldste son på 7 år vill utmana pappa och morfar på minigolf. Vi andra spenderar tid på lekplatsen som är stor och bra för både stora och små barn. Den minste och jag (mamma) beger oss på äventyr och hittar en grävmaskin och en annan stormaskin vid fotbollsplanen. Det är en snäll farbror där som låter oss komma upp och titta nära på de "Stora maskinerna". Dagen är som gjord, och barnen beställer McDonalds till lunch så vi äter i Värnamo.

Nu börjar resan närma sig sitt slut och vi åker hem till mormor och morfar i Göteborg för att på torsdagen göra ett besök på Liseberg.

Torsdag och vi gör vårt besök på Liseberg, som trots muletväder var överfullt med folk och priserna hade ökat med nästan 100% på vissa saker sedan förra året. Fiskdammen hade byggts om och blivit roligare, men kostade nu 40kr istället för 20kr som förra året. Nytt för i år är också att hur handikappad du än är måste du ha med intyg att visa upp i gästservice annars får du inte det stöd du behöver. Så av en fantastisk resa, på underbara och roliga ställen, med kunnig och älskvärd personal var Liseberg absolut dyrast och sämst i service och vänlighet. Tråkigt och ledsamt tycker jag som Göteborgare. Men Blekingebor ni skall bara stolta, för ni gav oss en underbar semester!