Testfamilj p Gröna Lund

(Sverige, Stockholm, Gröna Lund)

Jetline uppskattades också

Det blåste rätt bra den dagen

Vi prövade lyckan på flera hjul men det var på fredagsmyshjulen vi kammade hem vinsten

Vår familj fick möjligheten att bli testfamilj på Gröna Lund. För att maximera upplevelsen följde kusin med kusinbarn på 10 år med. Vår dotter älskar karuseller som går fort och snurrar runt, mamman klarar av att åka spöktåget och tycker att flygande mattan i lustiga huset tangerar vad man klarar av. Kusinbarnet tycker om att åka karusell men undviker de värsta åken. Pappan och kusin åker de mesta.

Vi tog bilen till Älvsjö och parkerade på pendelparkering, därifrån tog vi pendeln in till Stockholms central. Vi promenerade genom Gamla Stan ned till Djurgårdsfärjan som tog oss över till Gröna Lund. Att parkera bilen i Älvsjö underlättar då parkeringsmöjligheterna runt Gröna Lund lämnar en del att önska både vad det gäller pris och tillgänglighet. I Älvsjö betalade vi sammanlagt 40 kronor och då hade vi fått stå till morgonen därpå om vi hade velat.

Barnen uppskattade resan dit nästan lika mycket som målet dvs. de olika färdsätten pendeltåg, promenad och Djurgårdsfärja. Hem prövade vi även tunnelbana in till centralen då små ben var för trötta att gå hela vägen tillbaka genom Gamla Stan.

Vi hängde på låset och var på plats när Gröna Lund öppnade och där blev vi lite besvikna. Varför öppnar man bara den ena delen där attraktionerna för de minsta finns den första timmen? Köerna till de olika karusellerna blev enorma. När portarna till hela Gröna Lund öppnade sig blev det bättre och under flera timmar så var kötiderna ganska humana. Kötiderna var som allra värst mellan 15-17.  Det ska tilläggas att vädret var ganska växlande när vi var där vilket kanske avskräckte en del från att besöka Gröna Lund. Vi hade allt från strålande sol till hällande ösregn, och allt däremellan. Det hindrade oss inte från att åka.

Dottern förälskade sig i Insane så den åktes ett antal gånger. Andra attraktioner som uppskattades var Eclipse, Fritt fall och Popexpressen samt Vilda musen. Kusinbarnet föredrog Radiobilarna och Popexpressen. Bägge barnen besökte Lustiga Huset flertalet gånger- Blå tåget åktes och upplevdes inte som speciellt otäckt. Vi hann också med en del lotteriköp och spel, till vår glädje vann vi en stoor påse fredagsmys på ett av hjulen.

Till lunch sken solen och vi åt vår medhavda matsäck sittandes på bänkar vid fontänen på det lilla torget bredvid Eclipse. Vi  höll igång fram till  åttatiden på kvällen vilket innebar att vi även hann med att äta kvällsmat på hamburgerbaren Matvraket. Vi ger Matvraket 10 poäng på utbudet av den anledningen att de hade vegetariskt alternativ att välja på. Komforten var lite sämre, trångt och få sittplatser.

Framemot åttatiden på kvällen kroknade barnen och vi avrundade med ett sista besök på Lustiga Huset innan vi tog Djurgårdsfärjan tillbaka till Slussen. Summa summarum är vi nöjda med besöket, barnen är i precis rätt ålder och tillräckligt länga för att få åka alla attraktioner. Mest valuta får du om du är lite mindre och åker alla barnattraktionerna som är ganska många eller om du är över 1.40 och älskar allt som snurrar och går runt eller far upp och ned. Har du inte längden inne och är lite för stor för barnkarusellerna blir det begränsat då många av Gröna Lunds attraktioner av säkerhetsskäl har längdgräns på 1.40