En härlig sommardag på Tivoli i Köpenhamn

(Danmark, Köpenhamn, Nöjesparken Tivoli)

Bergoch dalbanor och karuseller inbäddade i en grönskande park

I Tempeltårnet får man hissa sig själv upp och ner.

I Nautilus är det full fart.

Den 30 juli reste vi söderut med målet att besöka Tivoli i Köpenhamn, som testfamilj åt barnsemester.se. Vår familj består av två vuxna och en nioårig kille. Vi stod utanför Tivolis grindar redan kl 11 på förmiddagen för att riktigt hinna med allt.   Entréerna var tydliga och inbjudande och det var lätt att komma in, och i automaterna fick vi våra åkband. Vakterna var trevliga och hjälpte oss att hitta var vi kunde låsa in våra saker. Man kan hämta och lämna saker i skåpet flera gånger under dagen, utan att betala extra. En mycket bra tjänst. Vi fick också en tydlig karta, där allt  var inprickat, restauranger, butiker, fik och framför allt åkattraktioner.    Vi började lite försiktigt med en barnkarusell, Fyrtårnet, som låg ganska nära entrén. Man satt i olika vagnar och åkte runt. Genom att trampa fort eller långsamt med cykelpedaler åkte man upp eller ner. Vår nioåring tyckte ganska snabbt att den var för mesig för honom, och ville ha mer utmanande åkturer.   Klockan började snabbt att närma sig lunch och efter att ha strövat runt lite på området för att rekognosera bestämde vi oss för att äta på ett piratskepp, Pirateriet, som låg i en damm, ganska mitt i området. Serveringspersonalen var trevlig och serviceminded. Vi fick ett bord i fören på båten och fick var sin piratmössa i papp, och efter en stund fick vi göra vår beställning. Vi beställde Texmex. Maten var god och lagom stora portioner. Som dessert fick vår son en glass. Vi gick vidare och åkte ett flertal barnkaruseller. En klassisk karusell med olika djur som åkte runt och guppade lite upp och ner, sedan en barnbergochdalbana som gick runt tre varv i makligt tempo och med lagom branta backar. Vi testade också en attraktion, där man själv fick hissa sig upp och ner i små korgar.  I en damm kunde man åka runt i små motorbåtar, som man själv fick styra under några minuter. Vi åkte också en sagoresa, som handlade om HC Andersens sagovärld, Den flyvende Kuffert. Allt detta tyckte vår nioåring var toppen.    Efter detta tog vi en välförtjänt fika och glass på ett litet cafe nere vid vattnet. Trevligt! Nu var det dags för lite hårdare tag. En attraktion som åkte runt, ganska fort, högt uppe i luften , tre olika bergbanor, den ena åkte runt i en vattenränna och den andra var en klassisk träbana, Rutschebanan. Den tredje åkte runt två varv knappt 5 meter upp i luften, men utan några egentliga backar. I en annan attraktion åkte man upp i små korgar och släpptes sedan ganska snabbt ner mot marken, för att sedan bromsas och hissas upp igen, Stjernetårnet. Nioåringen, som är lite försiktig av sig, tyckte ändå att attraktionerna var coola.    Parken är lummig och fin och man har bevarat den gamla känslan, med små bodar, där man säljer godis och olika prylar, blandat med restauranger och gatukök, så man känner sig som förflyttad 100 år tillbaka i tiden. De många dammarna, med eller utan åkattraktioner, gör att parken inte känns trång och instängd, utan ger en känsla av rymd. Från flera olika scener pågick olika föreställningar. Man spelade musik och teater. Vi stannade dock inte upp vid dem.   Nioåringen fick för första gången i sitt liv pröva spunnet socker, något har inte gillade alls. För sött och klibbigt!    Framåt kvällen var det dags för middag. Här finns det något för alla, både när det gäller smak och plånböcker. Vi letade länge, men bestämde oss till slut för en trevlig italiensk restaurang. Vid bordet bredvid satt en italiensk familj. Jag kikade lite diskret på dem, för att få en uppfattning om vad de gillade Tivolis version av deras hemlands maträtter. De verkade mycket nöjda. Vi inledde med antipasto, och åt sedan pizza och pasta. Det var jättegott. Restaurangen fick väl godkänt, både av oss vuxna och nioåringen, men notan var ju därefter.   Senare på kvällen tittade vi i de små butikerna och köpte en tröja, en bok och godis och bestämde oss sedan för att ta ytterligare några turer i skymningen. Vi åkte träbanan igen och en attraktion, en karusell, där man åkte upp och ner, sittande i undervattensdjur, Nautilus. Man styrde höjden med en spak.   Sedan besökte vi RasmusNalles Pannkakscafé, och avslutade dagen med att avnjuta vattenspelet kl 23.15. En symfoni av ljus, vatten, eld och musik. Även vädergudarna avslutade dagen med vattenspel, för från kl 22 regnade det.   Ett besök på Tivoli är en perfekt sommaraktivitet, som passar barn i alla åldrar. Dagen vi var där, en söndag i slutet av juli, var det inte mycket köer till attraktionerna. Nästa gång vågar kanske vår nioåring testa de lite mer läskiga attraktionerna, som loopen eller flygplanen som åker runt, runt i hög fart.