Skarasommarland en mulen dag 2017

(Sverige , Axvall, Skarasommarland)

Fartfylld gokart för barn över 135 cm

Många roliga åk på vattenlandet

Fin badpool även för de mindre barnen

Många roliga karuseller

Dagen börjar med trötta och ändå förväntansfulla barn. Vi som föräldrar är något osäkra på om vi åker på rätt dag. Inget toppenväder direkt, men det lovar uppehåll och resterande dagar av veckan verkar mer osäkra. Väll framme är energin på topp hos barnen och det smittar genast av sig, trots att de värmande extra kläderna åker på direkt.

Det är jag, min man, våra tre barn Alma 3 år,Maja 7 år och Isak 10 år. Vi har även fått med oss barnens morbror Rickard som även han är taggad att testa så mycket som möjligt.

Vi börjar med att besöka gokart området i hopp om att vädret ska vända. De vuxna grabbarna började och eftersom kön snabbt blev lång och 3 åringen blev otålig inom loppet av 5 minuter besökte vi lekparken under tiden de stod i kö.

I väntan på att någon stod i kö besöktes lekparken fler gånger under dagen. Just väntan var det mest negativa med att åka med mindre barn. Nu va vi, som tur va,3 vuxna och kunde dela en del på oss. Så de ändå kunde göra så mycke de ville.

Gokartområdet hade "bilar" som passade alla åldrar. Ett stort plus för när de vuxna åkt ville givetvis alla andra åka. Så roligt.

Sen var det dags för karuselltestande. Tranan och Spinner stod först på agendan. Tyvärr var Tranan tillfälligt avstängd. Det var en rad olika saker som var det under dagen faktiskt, och skulle "komma igång senare". Lite märkligt under högsäsong. Därför sparade vi tranan till senare. Spinner var jätte rolig. Passade alla förutom 3 åringen. Och barnen gav den 9/10, tyckte den var spännande och lagom läskig. Något ryckig tyckte vi vuxna.

På det större karusellområdet var Guldgruvan och Newton favoriterna. Newton var som en slags mini "flumride" och Guldgruvan var en bergochdalbana lagom för en osäker 7 åring men ändå spännande nog för en lite tuffare 10 åring. Båda fick 10 av 10 möjliga av barnen. Och köerna var acceptabla.

Men även kaffekopparna, Rodeo och Träskbåtarna var jätte kul om man gillar karuseller som påminner lite om virvelvinden. Även vi vuxna hade kul på karusellområdet. Det var 3 åringen som var otålig och tyvärr fick vänta en hel del. Det fanns karuseller för henne med, hon åkte en, då köerna inte var hennes grej.

Väl klara här fick vi ge efter för den ringande matklockan. Det fanns med facit i hand en del att välja på men vi förberedde oss dåligt och tog första bästa ställe för att snabbt återställa balansen hos något nu otåliga barn. Det blev en resturang som serverade Taco buffé. Toppen tänkte vi, det äter alla! Väl framme i kassan ser vi dock att buffén kostar 150:- för vuxen. 95:- för barn 6 år-12 år. Upp till 5 år kostade det 55:- Detta för köttfärs och grönsaker. Vi åt för 700:- och det var det inte ett dugg värt. Dessutom var samtliga bord som var lediga fulla med matrester. Snuskigt. Och då var säkert hälften av borden lediga, ingen jätte rush direkt.

Sen var vi dock redo för badlandet. Äntligen. Vi tänkte hyra våtdräkt men det var på tok för utplockat. Men extra plus för möjlighet att lämna in packningen. Skönt att inte behöva ha koll på annat än handdukar.

Vi tyckte allt var fräscht och det fanns mycket att välja på. Mycket som utmanade både stora och små. Överlag är det klart att det passar simkunniga barn allra bäst. Men även 7 åringen som fortfarande är osäker på sin simning, åkte en hel del, både själv och med vuxen.

Då det mulnat igen ordentligt igen var det inga långa köer även om det var fullt med folk i alla pooler. Det var ett stort plus eftersom vi inte hade våtdräkter och slapp stå ovan vatten och vänta på att testa alla olika rutschkanor som fanns. Vi han med långt ifrån alla.

Racer blev en favorit eftersom man kunde tävla med varandra om vem som kom först ner. Toppen kul! Big drop var inte igång, och den hade vi sett fram emot att testa. Det hade varit det ultimata provet. Den delen som var för de allra minsta barnen var toppen. Stor yta att springa och plaska på inte för mycket som skvätte och lagom spännande/läskiga rutschkanor. Här var 3 åringen äntligen nöjd. Men kylan som kom med våta badkläder tog tyvärr över humöret efter en timme redan. Så våtdräkt hade varit bra. Det var 20 grader och inte blåsigt men vi hade helst velat ha våtdräkt allihopa. Men vi var otroligt nöjda när poolområdet stängde.

Kalla, glada och trötta i fötterna tänkte vi göra någon sista karusell innan hemfärd. Det blev Guldgruvan, chokladhjul och sockervadd. Tranan hade för lång kö och nu fanns ingen ork kvar till att vänta. Men det blev ändå ett toppen slut på en toppen dag.

Det vi kommer tänka på till nästa besök (kanske redan i år) är följande:

3 åringen hade haft lika kul hos mormor och morfar. Dessutom hade 7 åringen och 10 åringen fått möjlighet  till ännu mer utmaningar ihop med mamma och pappa.

Packa rejäl matsäck.

Gå direkt till "Väskonlämningen" och hyr våtdräkt. Inte så dyrt och väl värt det efter ett tag i vattnet.

Börja i vattenlandet. Vi fick för lite tid där och det var roligast.

Åk inte när det är 25 grader och strålande sol. Det är lockande givetvis men om det varit ännu mer folk och ännu längre köer hade hade vi fått ut mycket mindre av våran dag.

Hyr skrinda till packningen. Även lättare ryggsäckar blir för tunga efter en heldag.

Kolla upp vart matställena finns, nöj er inte med första bästa.

Om man kan, besök parken i två dagar och övernatta. Vi hade velat testa mycket mer än vi gjorde, vattenskidor, fler rutschkanor och fler karuseller. Gärna flera gånger. Gokart hade vi velat göra flera åk. Men då hade vi hunnit med ännu färre saker.

Att va testfamilj var jätte kul. Tack för att vi fick den möjligheten!