En fullspäckad Danmarksresa

(Danmark, Givskud/Odense, Århus Naturhistoriska, Givskud Zoo, Legoland och Odense Zoo)

En tisdag i juni beger vi oss mot den planerade Danmarksresan. Över Öresundsbron till färjeläget i Odde. Båten över till Århus, en överfart som tar 75 minuter. Enkelt, bekvämt, billigt och skönt att barnen kunde röra lite på sig. Passade på att äta lite lunch, den var väl sådär men lite mat blev det. Framme i Århus besökte vi naturhistoriska museet. Två av barnen varit här när dom var mindre men tyckte att det var minst lika spännande nu. Ett trevligt sätt att spendera eftermiddagen. Besöket varar allt från 1-2 timmar lite beroende på hur intresserade barnen är.

Övernattning i Sönder Omme och dag 2 beger vi oss som testfamilj till Givskud Zoo. Köerna när vi kom dit var ganska skrämmande men väl inne märktes det knappt. Regnet låg i luften när vi parkerar på P1. Här går vi runt och tittar på djuren. Närheten till djuren är bra, dock får man hålla lite koll på bilarna när man ska passera vägen som går emellan. På första delen ser vi elefanter, vargar, apor och kameler. Vi kör genom etapp 1 och ser djuren går runt bilen. Regnet kommer och djuren trycker lite i hörnen men man ser dom bra ändå. P2 stannar vi. Efter att kollat menyerna bestämmer vi oss för att äta på sista parkeringen då barnen inte är så äventyrliga i maten. Dock verkade riktigt gott. Regnet fortsätter men vi stannar och tittar på djuren och leker på den fina lekplatsen. Därefter kör vi etapp 2 och ser glatt på alla djuren och sen kommer dagens höjdpunkt… LEJONEN. När vi kör in bland lejonen är dottern lite nervös att dom ska ta sig in. Lugnar sig dock snabbt och alla barnen blir i extas över hur nära och stora lejonen är. Efter detta stannar vi på parkering 3. Äter lite och leker på lekplatsen innan vi går in i skogen bland dinosaurerna. Verkligen fint upplagt och roligt för barnen. Missa inte att leta efter tänder i sandgropen…

Dag 3 intar vi Legoland och barnen har en super dag trots regn. Konstigt att man aldrig blir för gammal för Legoland….

Dag 4 beger vi oss hemåt Sverige och på vägen hem stannar vi på Odense Zoo. Eller ja vi fick köra runt lite för att förstå var man skulle parkera. Väl inne i parken känns det som att den är på väg att stänga. Känns lite ruggig och eftersatt men ju längre in man kom ju bättre blev det. Liten mysig park. Nog ännu bättre utan regn och kyla. Svårt att hitta till undervattensdjuren och pingvinerna men väl värda ett besök. Man kommer nära djuren vilket barnen uppskattar. Annars var parken mysig och personalen trevlig.