Mexiko med barn, en resa 2018 på Yucutan halvön, det karibiska Mexiko (Mexico)!

(Mexiko, Playa del Carmen, Stränder, temapark, natur!)

Playa Norte, Isla Mujeres, Mexiko

Quinta Avenida, Playa del Carmen

Poolen i vårt villaområde

Vi gjorde en resa runt om i Yucutan halvön med vår 6 årige son!

Hela familjen var sugna på att uppleva Mexiko även om vi har varit bosatta både i Brasilien och Costa Rica innan, vi hadde 15 dagar på oss och använde oss av Playa del Carmen som utgångspunkt för våra äventyr.

Boendet i Playa del Carmen ordnade vi genom att hyra ett hus genom Airbnb, vi hyrde sedan bilen privat av tjejen som hyrde ut huset till oss. Det är bra att ha en hyrbil om man som vi vill uppleva många saker och platser även om avstånden inte var så långa (den längsta kör sträckan var ca: 3 timmar mellan Playa del Carmen och den lilla mysiga ön Holbox).

De första dagarna var vi på stranden i Playa del Carmen och även upplevde den trevliga restaurang och shopping gatan mitt i Playa del Carmen som heter Quinta Avenida (5 aveny).

Ön Isla Mujeres utanför Cancun!
Sedan tog vi bilen till färjeläget i Cancun för att ta färjan till Isla Mujeres, det är lätt att parkera direkt i parkeringshuset vid detta färjeläget (givetvis en avgift för att parera). Det tog bara ca: 1 timme att köra upp till färjeläget ifrån Playa del Carmen. Båtturen till ön Isla Mujeres var ca: 30 minuter, väldigt blått klart vatten på vägen ut till ön, en rejält trevlig färjetur. Sedan så vandrade vi över till den kända stranden Playa Norte (den ”norra stranden”), en kort 5 minuters promenad ifrån färjepiren. Denna stranden är känd för att vara en av de finaste stränderna i världen och jag håller verkligen med om detta, sanden är verkligen kritvit och havet är otroligt blått. Det är heller inga vågor på denna stranden och det gör den väldigt barnvänlig. Det finns även strand restauranger här som man kan få ”hyra” solstolar och ett välbehövligt sol parasoll som är bra att ha om man skall vara på stranden en längre stund. Hyran av parasoll och solstolar är egentligen en avgift som dras av när man konsumerar och priserna är inte så höga så det var perfekt för oss.

En intressant sak med ständerna i denna Karibiska regionen av Mexiko är att sanden är egentligen ett mjöl av koraller och det gör att den inte blir stekande het som sanden blir på nästan alla andra stränder, även mitt på dagen kan man lätt vandra i detta ”vita mjölet” utan att bränna sig.

Vi tog sedan en taxi runt ön för att se de olika sevärdheterna, det finns även golfbilar som man kan hyra för att själva köra runt ön. Då Isla Mujeres inte är någon stor ö så går det fort att köra runt den också. Ön är verkligen fin men vi valde att inte bo här för att slippa att släpa på bagage (alltid jobbigt att släpa påbagage när man har ett litet barn med sig), tar man en heldagstur och tar en tidig färja så hinner man med en lång dag på ön. Då detta förmodligen är Mexikos finaste strand så kan man säkert spendera flera dagar här också utan att bli uttråkad....
Här kan man se mer om ön http://www.isla-mujeres.net/

Vattenparken i Cancun!
Vi tycker ju om att bada och vår son är väldigt förtjust i vatten rutschkanor så vårt nästa dags utflyktsmål blev den stora vatten parken i Cancun. Det tog drygt en timme att köra hit ifrån Playa del Carmen. Här kan man välja på olika paket och om man vill ha lunch eller inte inluderat, vi struntade i att inkludera lunchen men i slutändan så betalade vi och åt deras buffe lunch vilken var helt OK med mycket mat. Det går även att få åka med en Zip-line över poolerna som är inkluderat i inträdet, men att simma med Delfiner och köra gokart kostar extra om man vill göra detta.

Vi hadde en trevlig dag och vår son älskade denna utlykten med mycket bad och vatten rutschkanor, se mer om parken här: https://www.venturapark.com/en/

Sedan tog vi en lång dags utflykt till ön Isla Holbox, http://www.holboxisland.com/
Det tog oss ca: 3 timmar att köra till färjeläget med något stopp inkluderat, färjan tog bara 30 minuter för att ta oss över till ön. På denna ön finns det i princip inte bilar, alla kör antingen fyrhjuliga motorcycklar eller golfbilar, även så är alla taxi här just golfbilar. Färjan landar in på baksidan av ön så vi tog en golfbil taxi över till anda sidan, här är det en fin strand och några få strand restauranger. Vi satte oss i en av dessa restaurangerna som har bord runt omkring sig med små tak över, vårt ställe hadde även gungor som det var mysigt att gunga på i skuggan med det starkt gröna havet som utsikt. Detta är en väldigt lugn ö, inget för de som vill ha en massa party men ett perfekt och mysigt resmål för en familj. Ön är väldigt charmig och det är säkert svårt att hitta boende under högsäsong då det inte finns så många hotell på denna lilla ön. Detta är ett resmål man inte bör missa i denna regionen.

En kort utflykt ifrån Playa del Carmen är stranden Xpu Ha, http://www.laplayaxpuha.com/
Det tog bara ca: 20 minuter att köra ifrån Playe del Carmen, och sedan så är en av de bättre Cenoterna (En naturlig pool med klart vatten som strömmar upp ifrån underjorden) som heter Jardin del Eden jätte nära och det gör att man kan kombinera ett besök på denna stranden med badande i en Cenote. Då man får ”hyra solstolar och parasoll” på stranden med sin konsumtion så kan man ju tex. ta Cenote besöket på morgonen och så lunchar man på denna fina stranden sedan och använder lunch kostnaden som del av konsumtionen för solstol o parasoll. Denna Cenoten Jardin del Eden kan man kanske även göra till en heldagsutflykt, se mer om denna och andra cenoter här: https://artofscubadiving.com/cenote-jardin-del-eden/  Vattnet är lite kyligare än i havet i dessa Cenoter, det är skönt mitt på dagen när den Mexikanska solen är stark.

Det är viktigt att veta om att de flesta Cenoter har förbud emot vanlig solkräm med skyddsfaktor, antigen får man köpa ett ekologisk solskydd eller så får man hålla sig lite i skuggan och strunta i att använda solskydd. Det vanliga solskyddet smutsar ner vattnet i dessa Cenoter, emellanåt kan man dock se spår efter turister som struntar i detta förbudet, men ser att det ligger som olja på vattenytan. Vattnet är väldigt klart och det finns småfiskar i dessa Cenoter, en del kittlas när de små biter skinnet i och runt fötterna om man står stilla.

Jag kommer att fylla på med mer ifrån vår resa lite längre fram!