En vecka i Paris med familjen

(Frankrike, Paris)

Princess crepes

Min familj besående av mig, min fru och våra två flickor på 12 respektive 6 år åkte till Paris sista veckan i Maj 2019. Det enda vi hade inplanerat var två dagar på Disneyland i båda parkerna (jag har skrivit en annan reseberättelse om detta som ni kan läsa om ni vill ha tips om det.)

Måndagen började med att vi flög ner och var framme i Paris vid 14.00 tiden. Vi använde oss av uber appen för att snabbt och enkelt ta oss till vårt hotell. Min erfarenhet av uber är bara positiv. Det är säkert och i vissa städer så är det billigare än en vanlig taxi. I Prag tillexepel så är hela taxi verksamheten korrupt och tar 4-5 gånger så mycket betalt om dem märker att du är turist.

Väl framme på hotellet som låg mellan Moulin Rouge och sacre cœur bytte vi om och tog oss till närmsta tunnelbanestation för att köpa veckopass. Jag har läst en massa olika priser om vad dessa kostar; men vi betalade exakt 303kr/person för att åka så mycket vi ville, överallt ( inklusive till Disneyland och versaille) måndag till söndag. Tunnelbanesystemet i Paris är effektivt och lätt att hitta dit man ska. Missade man tåget så behövde man vänta max 5 minuter innan nästa kom. Där ifrån tog vi oss till Eiffeltornet. Tänk på att om ni vill åka upp i eiffeltornet så boka detta i god tid om ni vill undvika att stå i kö. Vi bokade en vecka innan och det fanns ingen tid till det andra etaget på hela veckan. Det enda som fanns ledigt var att åka hela vägen upp till toppen samma kväll som vi anlände så det fick bli detta.

Vi hade några timmar från att vi kom till Eiffeltornet tills att det var vår tid att åka upp så vi gick till en mataffär och köpte några bauguetter, färsk ost och några drickor och hade picknick i parken framför tornet. Detta blev så populärt så det blev en grej vi gjorde nästan varje dag.

Efter två dagar på Disneyland så ville vi se lite mer av Paris. Vi tog fram kartan vi fick på tunnelbanan som visar alla linjerna och gjorde upp en rutt. Vi tog oss enkelt till triumfbågen, sacre cœur och notre damm. Dem hade stängt av området runt om notre damm pågrund av branden så man kunde inte få några fina bilder på Katedralet. Därifrån tog vi oss över Seine och gick shoppinggatan champs-elysées tillbaka till triumfbågen.

Efter en heldags sightseeing så tog vi tåget ut till versailles för att kolla på slottet. Tänk även här på att köpa biljetter innan ni kommer fram. Kön till biljetter var säkert 200 meter lång men kön för att komma in för dem som redan hade biljetter var om möjligt ännu längre. På vissa sidor kan man köpa ”skip the line” biljetter om man vill slippa detta. Men kolla upp försäljaren noga innan du köper något från icke officiella sidor.

Efter versaille så åkte vi till Parc des Buttes-Chaumont som ligger lite nord-öst i Paris. En jätte mysig park som har en stor damm med ett berg i mitten som man går till via en hängbro. Även här stannade vi på en affär innan och köpte med oss picknick.

Den sista dagen innan vi skulle hem igen tog vi en båttur på Seine med engelsk guide. Turen var en timme lång och man fick lära sig massor om byggnader och broarna längs Seine. Denna turen kostade 12€ för vuxna och 7€ för barn. Definitivt värt det. Efter det så gick vi till ett ställe som heter Princess crepes, ett ställe vi hittade på trip advisor som hade jättefina crepes. Crepesen var både fina och goda men lokalen var lite som att gå in i någons källare. Men gillar man japansk manga och crepes så är det värt att besöka.

Resten av dagen spenderade vi i parc du champ de mars framför Eiffeltornet igen.

hoppas att detta var till någon hjälp.