Heldag vid Falu gruva

(Sverige , Falun , Falu gruva )

Familjen består av två vuxna och ett barn på 9,5 år. Vi hade läst på litegrann om Falu gruva innan besöket och var taggade på att gå ner i underjorden. Falu gruva har en bra hemsida där vi hade läst på om ”inför besöket” vilket gjorde att vi var rätt och bra klädda för besöket.

Vi kom strax före kl. 10.00 och startade dagen med guidad visning (för vuxna) nere i gruvan. Det var spännande och intressant! Inte jobbigt att gå och vårt barn var nog i en väldigt bra ålder för att förstå, hänga med och tycka att det var intressant.

Direkt efter den visningen gick vi en guidad visning ovan jord. Den var lite svårare att förstå och hänga med i för 9-åringen, men det kan också ha att göra med att vi nyss gått den första.

Som en paus efter det tog vi en tur med det lilla tåget runt området, ett bra sätt att vila benen på men det mesta som sades under den turen hade vi redan hört på visningen ovan jord. Så istället kan man kanske bara åka tåget om man vill ha en lättare visning ovan jord.

Det fanns ett café som vi inte besökte.

En mycket trevlig butik låg i samma byggnad som information och biljettförsäljning.

Vi åt lunch på restaurangen, en bra lunchbuffé med normala lunchpriser.

Efter lunchen strosade vi runt på området där det fanns lite småbutiker att besöka. Inte långt att gå mellan något och bänkar att slå sig ner på här och där.

Allra sist besökte vi det interaktiva museet och där blev vi kvar resten av dagen. Otroligt mycket intressant att göra, titta och lyssna på. Passar alla åldrar! Dock var vi lite trötta mot slutet, annars fanns det ännu mer att titta på och lära sig där.

Jättetrevligt bemötande överallt, bra parkering för 20 kr för en hel dag, rent och snyggt överallt, fräscha toaletter.

Hela familjen är överens om att dagen var över förväntan. Vi rekommenderar en heldag här och vi tänker definitivt återvända om något år igen.