Öland 2008

(Sverige, Öland, Ölands Djur & Nöjespark)

Flickorna vid Karlevistenen

Ölands djurpark

Ölands Djurpark - schimpanserna

Förra året åkte vi för första gången och hälsade på min pappa och hans sambo till deras fina sommarstuga i Gullabo. Vi hade planerat att vara iväg en vecka och det blev mycket trevligt och lyckat. Körde från hemorten till en bit utanför Torsås. Väl framme så hade vi underbart väder varje dag, mycket grillning och umgänge. Var en sväng utom i Bergkvara och badade, men det var svinkallt i vattnet!!! men jag badade ändå. =) Så åkte vi hem till stugan igen och bara tog det lugnt.

Det var så himla skönt att komma hemifrån ett tag från alla tråkighter som hänt under just detta året. Det var befriande att bara ge sig av.

Vi åkte över en dag till Öland med två bilar, min familj och pappa. Jag körde och var jättenervös först för att köra på Ölandsbron. Men det gick ju såklart hur bra som helst.  Så åkte vi runt ett tag på ön, tittade i souvenirbutiker och besökte ett gammalt fornminne Karlevistenen som stod mitt ute på en åker fint bevarad.

Började planera och fundera ifall vi skulle besöka Ölands Djurpark dagen därpå. Det var en stor grej för oss att tänka på dels så är jag lite feg som sagt för att köra där jag inte känner till vägar och annat. Men också för att vi inte visste om vår lilla dotter skulle fixa att vara på Öland en hel dag i värmen och strålande solsken. Då hon visat sig vara överkänslig och nog har en mild grad av epelepsi.

Hur som helst så åkte vi och det gick bra. Vi bestämde oss för att bara gå in på själva Djurparken och hoppa över alla de andra grejerna som Pirateland, vattenland och tivolit. Vi hade det väldigt trevligt på Ölands Djurpark men jag måste säga att det är ju inte särskilt mycket som ändrats sedan jag själv var där som barn. Det var kul ändå och ungarna på 3 och 2 år tyckte att det var spännande. Allt var bra ända tills min dotter fick för mycket intryck av alltihop. Vi satte oss då för att äta på någon restaurangliknande hamburgerbar. Det skulle vi inte gjort! Här tog den trevliga visiten slut.

Inne i restaurangen jobbade en kvinnlig sommarpersonal på ca 4-5 tjejer de gjorde inget annat än pratade om att de ville gå hem, det var varmt det avr för mycket folk det var tråkigt...bla bla.. Flugor som surrade precis överallt och maten blev slafsigt upplagd på tallriken. En av dem tappade två skedar stora klickar potatismos rakt ner i byttan med lingosylt! Ja det var förfärligt att stå där och se på när maten skulle serveras. När brickan rullades vidare till kassan då kunde hon som satt där inte ens slå in barnmeny utan fick ändra fram och tillbaka och jag höll på att bli tokig. Både av irritation och oro över min dotter som jag visste verkligen behövde få i sig mat ganska snart!. Dyrt och otrevligt var det och maten var kall och äcklig, stripsen gick faktiskt inte ens att äta och som om inte detta vore nog så kom halva personalen ut strax därefter och satte sig och började röka alldeles precis intill vårt bord. sen gick de in och började sleva upp ny mat utan att vare sig tvätta sig om händer eller annat.. Tvi säger jag! som just då faktiskt själv var rökare! Jag och min man blev förbannade och slängde maten i soptunnan lät skräp ligga kvar på bordet för att markera att vi var då verkligen inte nöjda!

Nästa gång vi besöker Ölands Djurpark, för det kommer vi säkert att göra då ska vi verkligen se till att vi har en rejäl matkorg med oss. Så vi kan sätta oss och äta precis när vi känner för det, och då vet man iaf vad man stoppar i sig och att man förhoppningsvis blir mätt också.

Så till sist bar det slutligen hemåt igen. Borta bra men hemma bäst!