Testfamilj för Lasse Åbergs Museum

(Sverige, Bålsta, Åbergs museum)

Vi fick bli testfamilj för Lasse Åbergs museum i Bålsta. Vi har länge tänkt åka dit men inte kommit iväg. En helg i augusti bestämde vi oss i alla fall för att åka dit hela familjen. Vi består av mamma, pappa och två söner på snart 6 respektive snart 9 år.  Vi tog med oss en kompis till min sambo som länge hade varit nyfiken på museet.

Vi tog pendeltåget till Bålsta och eftersom vi bor i Västerhaninge gick tåget hela vägen. Man var dock tvungen att betala 36 kronor per person extra enkel väg för att korsa länsgränsen och då ingick inte ens bussbiljetten till museet. Tror resan från centralen tog ca 40 minuter.

När vi kom fram till Bålsta bestämde vi oss för att promenera de ca 2 km till museet. Det fanns gott om pokéstop på vägen så barnen gick så glatt=) Dessutom var det strålande solsken. Det var lätt att hitta genom att följa de gula ankfötterna som var målade på marken mellan ishallen och museet.

När vi kom fram började vi med att äta våra pannkakor som vi hade med oss. Det fanns bord precis bredvid lekparken i skuggan. Helt perfekt för matsäck. Vi åt upp vår mat och gick sen in till museet.

Vi började att gå in till utställningarna. De hade fantomenutställning men den tilltalade mer min sambo än mina barn. Det fanns stora montrar med olika leksaker. I Fantomenutställningen fanns det en grotta där man kunde sitta och läsa Fantomentidningar om man ville. Det fanns massor av tavlor och även en del om Disney. Det var roligt att se den lilla utställningen som byggde på Lasse Åbergs filmer om sällskapsresan. Det intresserade dock inte barnen alls. Vi var faktiskt inte inne så länge i utställningen utan när vi hade kollat klart på allt där gick vi vidare till Tarzankojan.

Därinne var det supermysigt och roligt! Den var verkligen välgjord och varken vuxna eller barn kunde hålla sig från att klättra upp och gå över hängbron och krypa in i de små krypinen som fanns. Hela stämningen var verkligen rofylld. Det fanns en liten del där man kunde rita och en liten del när man kunde se på film. Min yngsta son gillade en maskin om gjorde så att man kunde sparka sig själv i rumpan=)Det fanns även nån snickardel samt nån liten experimentdel. I Tarzankojan var vi betyligt längre än i utställningsdelen. Tyckte att utställningsdelen var mer för vuxna faktiskt även fast det fanns mycket leksaker att titta på.

När vi var klara inomhus gick vi till lekplatsen utanför. Den var faktiskt riktigt fin. Den bestod av allt från korggunga till klätterställning och balansgång m.m. Det fanns även ett ställe där man kunde pumpa vatten och göra geggamoja av det. Har man mindre barn rekommenderar jag att man tar med extrakläder=)

i tillbringade ca 2 timmar där allt som allt innan vi följde ankfötterna tillbaka till tåget. Museet ligger jättemysigt i ett villaomåde. Utanför står två kor i plast som man kan rida på.

Sen åkte vi hem. Helt klart värt ett besök en jag rekommenderar att man åker dit när det är fint väder så man kan utnttja lekparken ordentligt.