Vanliga frågor och svar

Här har vi samlat de vanligaste frågorna med tillhörande svar.

Om du inte själv kan hitta svaret på din fråga får du gärna ställa den direkt till oss genom att maila till Den här e-postadressen skyddas mot spambots. Du måste tillåta JavaScript för att se den..

Allmänna frågor

1. Hur tipsar jag er om något jag tycker ni ska ha med på sajten?
2. Vi har gjort en häftig / annorlunda resa, vill ni skriva om den?
3. Jag har sett en felaktig uppgift eller ett annat fel på Barnsemester.se, hur rapporterar jag det?
4. Jag vill prenumerera / sluta prenumerera på ert nyhetsbrev, hur gör jag?
Svar på allmänna frågor »

För dig som vill bli medlem

1. Är det gratis att vara medlem?
2. Hur blir jag medlem?
3. Kan far- och morföräldrar också vara medlemmar?
4. Jag försöker bli medlem men det står att mitt användarnamn eller lösenord är upptaget, vad gör jag?
5. Jag har anmält mig men inte fått något bekräftelsemail, vad gör jag?
Svar på frågor om medlemskap »

För dig som redan är medlem

1. Jag har glömt mitt användarnamn och/eller lösenord, hur får jag ett nytt?
2. Hur byter jag användarnamn?
3. Hur byter jag lösenord?
4. Hur uppdaterar jag min adress, e-postadress och telefonnummer?
Svar på frågor om inloggning och medlemssidor »

Barnsemesterkortet

1. Vad kostar Barnsemesterkortet?
2. Förbinder jag mig till något?
3. Jag är medlem, varför har jag inte fått något Barnsemesterkort?
4. Hur beställer jag ett Barnsemesterkort?
5. Hur lång är leveranstiden?
6. Hur många Barnsemesterkort behöver en familj?
7. Är kortet personligt?
8. Hur byter jag och/eller lägger jag till ett nytt namn på det digitala kortet?
9. Gäller kortet för någon som inte står med namn, ex mormor?
10. Hur länge gäller kortet?
11. Vilka rabatter och förmåner får jag?
12. Hur kan jag utnyttja mina rabatter och förmåner?
13. Jag vill utnyttja ett erbjudande men har inte fått mitt kort än, går det?
14. Kommer det in nya förmåner hela tiden?
15. Vad händer om jag tappar mitt kort?
16. Kan man beställa ett Barnsemesterkort om man inte har en svensk adress?
17. Varför måste jag ange adress när jag bestället ett digitalt kort som inte skickas med posten?
18. Vad är QR-koden till på det digitala kortet?
19. Jag har fått ett kort av en vän/vunnit i en tävling. Hur aktiverar jag det?
Svar på frågor om Barnsemesterkortet »

Tävlingar och testfamiljer

1. Var ser jag vilka som vann i tävlingarna?
2. Jag har vunnit fribiljetter men vill gärna byta dom, går det?
3. Kan jag ändra min motivering?
4. Jag har glömt att fylla i vad jag vill vinna / vart jag vill åka, var gör jag det?
5. Vad är en jakt?
6. Måste man hitta alla symboler i en jakt för att ha chans att vinna?
7. Kan jag se hur många symboler jag har hittat?
8. Vad är skillnaden mellan en vanlig tävling och en där man blir testfamilj?
9. Hur blir man testfamilj?
10. Vad ska testfamiljerna göra, vad krävs?
Svar på frågor om tävlingar och testfamiljer »

Reseberättelser

1. Hur ändrar jag eller raderar jag en reseberättelse jag själv skrivit?
2. Kan jag spara innan jag är klar om jag vill fortsätta skriva senare?
3. Vad gör jag om jag ser en reseberättelse jag tycker är stötande?
Svar på frågor om reseberättelser »

För företag

1. Vi vill ligga med i er attraktionsbank. Hur gör vi och kostar det något?
2. Hur gör man för att medverka på Barnsemesterkortet och kostar det något?
3. Vi vill gärna ta emot testfamiljer, hur gör vi?
4. Vi vill gärna ha en egen tävling hos er, hur gör vi?
Svar på frågor om företagsmedverkan »

 

 



Allmänna frågor

1. Hur tipsar jag er om något jag tycker ni ska ha med på sajten?
Kul att du vill tipsa oss! Maila till Den här e-postadressen skyddas mot spambots. Du måste tillåta JavaScript för att se den..

2. Vi har gjort en häftig / annorlunda resa, vill ni skriva om den?
Roligt! Kontakta oss gärna på Den här e-postadressen skyddas mot spambots. Du måste tillåta JavaScript för att se den. och berätta mer!

3. Jag har sett en felaktig uppgift eller ett annat fel på Barnsemester.se, hur rapporterar jag det?
Maila till Den här e-postadressen skyddas mot spambots. Du måste tillåta JavaScript för att se den.

4. Jag vill prenumerera / sluta prenumerera på ert nyhetsbrev, hur gör jag?
Följ denna länken, fyll i din e-postadress och välj prenumerera eller avregistrera.


För dig som vill bli medlem

1. Är det gratis att vara medlem?
Ja, det är och kommer alltid att vara helt kostnadsfritt att vara medlem på Barnsemester.se

2. Hur blir jag medlem?
Gå in på vår registreringssida, fyll i dina kontaktuppgifter och klicka på registrera. Du kommer att få ett bekräftelsemail till den e-postadress du angett. För att fullfölja din registrering och verifiera att "du är du" måste du klicka på länken i det mailet. Sedan är det bara att logga in med det användarnamn och lösenord du valde vid registreringen.

3. Kan far- och morföräldrar också vara medlemmar?
Ja, far- och morföräldrar, mostrar, bonusföräldrar med mera får också vara medlemmar.

4. Jag försöker bli medlem men det står att mitt användarnamn eller lösenord är upptaget, vad gör jag?
Troligtvis har du valt ett användarnamn som är upptaget, prova med ett lite ovanligare användarnamn. Om det fortsätter krångla så maila Den här e-postadressen skyddas mot spambots. Du måste tillåta JavaScript för att se den. hjälper vi dig.

5. Jag har anmält mig men inte fått något bekräftelsemail, vad gör jag?
Maila Den här e-postadressen skyddas mot spambots. Du måste tillåta JavaScript för att se den. så hjälper vi dig.

 

För dig som redan är medlem

1. Jag har glömt mitt användarnamn och/eller lösenord, hur får jag ett nytt?
Det fixas automatiskt om du använder formuläret på någon av dessa två sidor: Glömt lösenordet? » eller Glömt användarnamnet? »

2. Hur byter jag användarnamn?
Börja med att logga in. Klicka sedan på Uppdatera namn, användarnamn, epost och/eller lösenord »

3. Hur byter jag lösenord?
Börja med att logga in. Klicka sedan på Uppdatera namn, användarnamn, epost och/eller lösenord »

4. Hur uppdaterar jag min adress, e-postadress och telefonnummer?
Användarnamn och e-postadress går att uppdatera. Börja med att logga in. Klicka sedan på Uppdatera namn, användarnamn, epost och/eller lösenord »

Adress och telefonnummer är inte sparade hos oss. Har du angett dom vid beställning av Barnsemesterkortet finns de sparade där, men du anger alltid ny adress vid eventuell ny beställning. Detsamma gäller vid inskickande av tävlingsbidrag.

 

Barnsemesterkortet

1. Vad kostar Barnsemesterkortet?
Digitalt kort: 20 kr, kort + årsmärke 30 kr (+ 10 kr frakt), enbart årsmärke 20 kr (+ 10 kr frakt).

2. Förbinder jag mig till något?
Nej. Kortet är inte en del av en prenumeration och du är alltså inte bunden till att beställa ett kort även kommande år.

3. Jag är medlem, varför har jag inte fått något Barnsemesterkort?
Medlemskapet på Barnsemester.se är gratis, det är inte Barnsemesterkortet. Därför får du inget Barnsemesterkort automatiskt.

4. Hur beställer jag ett Barnsemesterkort?
Klicka på "Erbjudanden" i menyn och därefter "Beställ Barnsemesterkortet".

5. Hur lång är leveranstiden?
Du får ett digitalt kort direkt vid din beställning och kan alltså genas nyttja dina erbjudanden. Har du valt att även få ett kort och/eller årsmärke hemskickat med posten brukar leveranstiden vanligtvis vara 3-10 arbetsdagar då korten skickas med B-post. Vid tillfällen med längre leveranstid står det i rött på beställningssidan.

6. Hur många Barnsemesterkort behöver en familj?
Det behövs endast ett Barnsemesterkort per familj. Dock kan vissa erbjudanden ha begränsningar. Om ni är två föräldrar så skriv bådas namn på kortet.

7. Är kortet personligt?
Ja. Ett kort gäller vanligtvis för 1-2 vuxna samt familjens barn. Variationer kan förekomma, se respektive erbjudande för mer info.

Det är alltså viktigt att du har fyllt i både ditt och din eventuella partners namn på det digitala kortet. På det fysiska kortet skriver du namn(en) i rutan för signatur.

8. Hur byter jag och/eller lägger jag till ett nytt namn på det digitala kortet?
Du kan uppdatera namn(en) en gång per kalenderår genom att följa denna länken: Mitt Barnsemesterkort »

Behöver du uppdatera fler gånger - maila Den här e-postadressen skyddas mot spambots. Du måste tillåta JavaScript för att se den..

9. Gäller kortet för någon som inte står med namn, ex mormor?
Nej. Grunden är att kortet är giltigt för de vuxna som står skrivna på kortet samt familjens barn. Dock finns det inga hinder från vår sida ifall något medverkande företag har generösare regler. Kontakta respektive företag för ett korrekt svar.

Det finns dock inget som hindrar dig från att skriva ditt och mormors namn på kortet istället för en eventuell partner om du tror att mormor kommer använda kortet mer än partnern.

10. Hur länge gäller kortet?
Kortet gäller hela det kalenderår som är markerat i en rund cirkel till höger på kortet. Kommande år behöver du enbart beställa ett nytt årsmärke och klistra över den cirkeln.

11. Vilka rabatter och förmåner får jag?
Alla aktuella rabatter och förmåner finns listade på våra sidor om Barnsemesterkortet. Du hittar samtliga under "Erbjudanden" i menyn.

12. Hur kan jag utnyttja mina rabatter och förmåner?
När du har lagt din beställning uppdateras ditt medlemskonto automatiskt så att du direkt får tillgång till information om hur de olika erbjudandena utnyttjas. Det står alltid i rött på respektive erbjudande-sida.

13. Jag vill utnyttja ett erbjudande men har inte fått mitt kort än, går det?
Ja. Alla som lägger en beställning får ett digitalt Barnsemesterkort som kan nyttjas direkt.

14. Kommer det in nya förmåner hela tiden?
Ja, nya erbjudande läggs till löpande under året.

15. Vad händer om jag tappar mitt kort?
Förlorat kort ersätts ej. Du har dock ditt digitala kort kvar. Önskar du ett nytt fysiskt kort ka du dock självklart klicka in och beställa ett nytt.

16. Kan man beställa ett Barnsemesterkort om man inte har en svensk adress?
Nej. Barnsemesterkort kan enbart beställas till adresser i Sverige. Detta gäller även digitala kort.

17. Varför måste jag ange adress när jag bestället ett digitalt kort som inte skickas med posten?
Faktutan skickas med e-post. Om denna inte betals skickas påminnelsen med vanligt post. Därför behöver vi din adress.

18. Vad är QR-koden till på det digitala kortet?
QR-koden ger medverkande företag möjlighet att kontrollera att ditt Barnsemesterkort är aktivt för rätt kalenderår.

19. Jag har fått ett kort av en vän/vunnit i en tävling. Hur aktiverar jag det?
Maila en bild på ditt kort till Den här e-postadressen skyddas mot spambots. Du måste tillåta JavaScript för att se den. samt berätta vem du har fått det av alternativt vilken tävling du vunnit det i så lägger vi till det till ditt medlemskonto manuellt. Glöm inte ange vilka två namn som ska stå på kortet.


Tävlingar och testfamiljer

1. Var ser jag vilka som vann i tävlingarna?
Vinnarna presenteras alltid på vår vinnarsida.

2. Jag har vunnit fribiljetter men vill gärna byta dom, går det?
Om du har blivit utsedd som testfamilj vill vi inte att du byter dina biljetter då de är del av ett uppdrag, skicka istället tillbaka dom till adressen som medföljde i kuvertet.

Om det är biljetter från en vanlig tävling får du gärna försöka byta dom på vår Facebook sida.

3. Kan jag ändra min motivering?
Ja, gå in på tävlingssidan och skicka in ett nytt tävlingsbidrag så skrivs ditt tidigare bidrag över.

4. Jag har glömt att fylla i vad jag vill vinna / vart jag vill åka, var gör jag det?
Gå in på tävlingssidan och skicka in ett nytt tävlingsbidrag så skrivs ditt tidigare bidrag över.

5. Vad är en jakt?
En jakt är en tävling där en del av tävlingsmomentet är att hitta symboler vi har glömt på siten. Symbolerna finns oftast ganska lätthittade ex på artiklar länkade från startsidan eller attraktionssidor länkade från tävlingssidan.

6. Måste man hitta alla symboler i en jakt för att ha chans att vinna?
Nej, vinnarna utses från en kombination av önskade biljetter, motivering och hittade symboler. Fler symboler ger dock en större vinstchans.

7. Kan jag se hur många symboler jag har hittat?
Ja, gå in på tävlingssidan när du är inloggad. I den bli rutan där man fyller i sina uppgifter ska det stå hur många och vilka symboler du har hittat.

8. Vad är skillnaden mellan en vanlig tävling och en där man blir testfamilj?
I tävlingar vinner du en sak eller fribiljetter. Som testfamilj åtar du dig ett uppdrag som du förväntas fullfölja genom att betygsätta samt skriva en kortare och en lite längre recension  samt ladda upp ett par bilder från stället du besökt som testfamilj.

9. Hur blir man testfamilj?
Intresseanmälan till testfamiljsuppdrag dyker alltid upp bland våra tävlingar. Prenumererar du på vårt nyhetsbrev så riskerar du inte att missa något.


10. Vad ska testfamiljerna göra, vad krävs?
Kortfattat så ska testfamiljerna testa så mycket som möjligt på det ställe de får fribiljetter till.
Läs mer om Barnsemesters testfamiljer »


Reseberättelser

1. Hur ändrar jag eller raderar jag en reseberättelse jag själv skrivit?
Läser du din egen reseberättelse finns det en "Ändra" och en "Ta bort" knapp som du kan använda dig av.

2. Kan jag spara innan jag är klar om jag vill fortsätta skriva senare?
Ja. Klicka vidare till steg fem och spara som dold berättelse. Så kan du skriva klart och sedan publicera din reseberättelse vid ett senare tillfälle.

3. Vad gör jag om jag ser en reseberättelse jag tycker är stötande?
Klicka på den lilla röda cirkeln med ett vitt utropstecken i, den finns överst till höger på varje reseberättelse.


För företag

1. Vi vill ligga med i er attraktionsbank. Hur gör vi och kostar det något?
Det kostar ingenting att medverka i attraktionsbanken. Följ länken här för mer info och maila sedan Den här e-postadressen skyddas mot spambots. Du måste tillåta JavaScript för att se den.

2. Hur gör man för att medverka på Barnsemesterkortet och kostar det något?
Det kostar ingenting att medverka på Barnsemesterkortet. Ni får en helsida med valfri text och bilder. Allt vi vill ha i gengäld är ett finfint erbjudande till våra medlemmar. Följ länken här för mer info och maila sedan Den här e-postadressen skyddas mot spambots. Du måste tillåta JavaScript för att se den.

3. Vi vill gärna ta emot testfamiljer, hur gör vi?
Vi har vanligtvis tre stora testfamiljsefterlysningar under första halvan av sommaren, dessa är det gratis att medverka i. Kontakta Den här e-postadressen skyddas mot spambots. Du måste tillåta JavaScript för att se den. för mer info.

4. Vi vill gärna ha en egen tävling hos er, hur gör vi?
Som tävlingsvärd på Barnsemester.se får du uppmärksamhet i två hela veckor samt medverkan i nyhetsbrev och Facebook. Bokas i samband med annonsering. Läs mer här »
 

 » Värmeguiden
Här är det bäst väder under din semester! Vår väderguide hjälper dig hitta perfekta resmål året om.
 » Familjenöjen
I många länder finns det härliga vattenparker, djurparker och annat roligt.
 » Sök billiga resor
Billiga resor hittar du enklast med hjälp av jämförelsesajter. Bland annat hos oss!
Annons:
Annons:
 » Tävlingar just nu!
Vill du testa familjenöjen gratis?
Anmäl dig till Hjärtejakten idag!
Vinnarlistan »
Annons:
 » All inclusive
Onödigt dyrt eller jättebra? Bra att veta om All inclusive »
 » Populära erbjudanden!
EkoLeko » Med Barnsemesterkortet får du 10% rabatt på hela din beställning! ...
Lajbansson Leksaker » Med Barnsemesterkortet får du 10% rabatt på alla leksaker!
BOUNCE i Malmö » Med Barnsemesterkortet du 10% rabatt på inträdet! Erbjudandet gäller vid f...
Fler erbjudanden »
Annons:
 » Kryssning
Annons:


Nyhetsbrev

Anmäl dig till vårt nyhetsbrev fyllt med inspiration, tips och erbjudanden.

Om Barnsemester.se

Om oss
Kontakta oss
Cookies & Integiritet

Info

Barnsemesterkortet
Testfamiljer
Stora Barnsemesterpriset
Vanliga frågor och svar

För företag

Er info hos oss
Barnsemesterkortet
Annonsering och samarbeten
© Copyright 2003 - 2018 Barnsemester.se