Heldag med familjen på High Chaparral

(Sverige, Kulltorp, High Chaparral)

Buffalo City - uppskattat av både yngre och äldre barn

Strax väntas en tur med hjulångaren

Bänkade inför Wild West Show

Nyss hemkomna efter en heldag på High Chaparral. Kom dit strax efter tio då de öppnar, en tisdag under lågsäsong, så gott om parkeringsplatser att välja mellan och kort kö till kassan. Dock hade bilfärden gjort att det redan nu kurrade i magarna, så vi tog oss fram längs en gata i vilda västen med vindpinade trähus tills vi kom fram till River City First Saloon. Där beställde vi portioner med varmrökt lax och rödspätta. Då de precis öppnat köket tog det lång tid för oss att få maten - närmre en timme, fick pga detta varsin valfri gratis dryck vilket vi uppskattade. Under tiden roade vi oss med att jaga varandra med de vattenpistoler vi hade med oss, det fördrev tiden väldigt bra och mitt emot restaurangen finns lämpligt nog en kran att fylla på vatten med.

Efter maten gick vi till indianernas område och avlossade den ena vattenstrålen efter den andra på varandra. Gick förbi yxkastarstället (12 års åldersgräns) och kröp istället in i ett av tälten. Vår tvååring uppskattade det mest och provade ena tygstolen efter den andra. Vi kikade på bisonoxarna och gick runt i området, men det var väldigt lugnt där och inte så mycket aktiviteter.

Hela High Chaparral kändes faktiskt aningens öde. Upplevde att mycket var stängt, vilket jag tycker att det borde informeras tydligt om på webben. Antar att det är för att det var lågsäsong, men skulle ändå ha velat få den informationen innan besöket. Fördelen var att vi slapp trängas och stå mycket i kö, men som sagt, vi tappade lite känsla för stället. Tror att det bästa ändå är att åka dit en vardag under högsäsong.

Hjulångaren tog oss sakta fram på vattnet runt indianernas ö. Vi stod på första däck för att få lite skugga denna varma och soliga dag. Lugnt och skönt, bortsett från att vår tvååring stoppade in huvudet mellan spjälorna på räcket och fastnade med huvudet..! Ett par minuters panik tills han kom loss. Så se upp för detta! :)

Vi besökte två olika shower, den första var Wild West Show som passar bättre för äldre barn/vuxna. Det var mycket slagsmål och många skott som avfyrades. Våra barn tyckte att det var stökigt och alldeles för höga smällar/ljud. Kan inte annat än att hålla med om smällarna. Några av de andra barnen på läktaren hade hörselkåpor, vilket är mer eller mindre ett måste. Lucky Lukes show var däremot bättre lämpad för yngre barn.

Onkel Sams Snea Hus fick vi ta oss igenom flera varv och lekplatsen i Buffalo City var nog mest uppskattad av allt på hela området. Där är det som ett mini vilda västern med mindre hus uppradade efter varann. Barn sprang runt med sina cowboyhattar och knallpulverpistoler och jagade varann. De gömde sig i, bakom, bredvid, framför och på husen. De äldre barnen sprang på taken. Vår minsta tyckte att det roligaste var att öppna och stänga dörrar till ett hus, springa runt och göra detta om och om igen samt leka tittut. Små barn - små nöjen :) Men likaså vår fyraåring tyckte att Buffalo City var riktigt kul.

Vi passade även på att åka tåg i High Chaparral. Biljetterna kostar 50kr/pers vilket jag tycker är i dyraste laget. Men tågresan var i alla fall spännande och vår roliga tågvärd bjöd oss på många skratt. Tågrånet som skedde längs vägen var lite läskigt för barnen (kanske bäst från 6 år) men det hölls ändå som tur var lättsam/rolig interaktion mellan rånarna och oss på tåget. Man kan hoppa av i Mexico City om man önskar och ta ett senare tåg tillbaka till stationen, eller sitta kvar tills tåget stannar där man hoppade på.

Allt som allt så hade vi en rolig dag tillsammans, men som jag återkommit till så upplevde vi att våra barn var för små för flera av aktiviteterna. De hade nöjt sig bra med endast Buffalo City och Onkel Sams Snea Hus. Men nu vet vi det och vi fick ändå med oss flera härliga minnen. Kan tänka oss att återkomma dit när grabbarna har växt till sig lite.