Tyskland med tre killar

(Tyskland, Bodensjön, Mainau, Neuschwanstein, Legoland)

På tur med häst och vagn

Allt för många tror att Tyskland bara är autobahn och visst autobahn är inte särskilt kul särskilt inte med alla lastbilar och vägarbeten var femte mil. MEN, Tyskland är så mycket mer och det finns oerhört vackra miljöer om man lämnar de stora vägarna.

Vi (jag, maken, tvillingsönerna snart 5 och lillebror snart 2) tog ett par dagars extra ledigt kring Valborg och flög till Frankfurt Hahn med Ryan air från Skavsta. Väl framme hämtade vi ut vår hyrbil och körde mot vår kompis Martins föräldrahem i Schmeltz inte så långt från Saarbrücken. Där träffade vi Martin och hans familj - Illona, tvillingarna snart 3 och nyfödd lillebror samt Martins föräldrar. Vi blev väldigt väl mottagna. Barnen lekte i trädgården, vi besökte en lokal marknad vid en gammal kvarn, åt billig glass på glasscafé - glass i form av djur och clowner till barnen, lyssnade en stund på konsert i kyrkan. Dagen därpå bjöd Martins pappa på åktur med häst och vagn i det närbelägna skogsområdet - en höjdare tyckte både vi och barnen. Efter lunch åkte vi vidare mot Bodensjön - en ganska dryg resa skulle det visa sig men frammåt sju var vi framme i nunneklostret Therenseinheim som vi blivit rekommenderade av Martins föräldrar. Klostret är också gästhem och kursgård - i semestertider är det många barnfamiljer som bor där men nu var det i princip bara våra barn. Vi blev väldigt väl mottagna framför allt av Syster Maria i matsalen som pratade med och tog hand om våra pojkar på ett bestämt och fullständigt självklart sätt. Vi fick ett stort nyrenoverat familjerum och utanför fanns en härlig trädgård med lekplats och lekrum. Dag två utforskade vi närområdet på förmiddagen Efter en typisk tysk trerätters lunch åkte vi till Mainau som var fullt av folk på första maj  och i det vackra vädret. Det kan rekommenderas även för barn - fjärilshuset, lekplatsen, alla blommor, springa undan för alla vattenspridare. Efter kvällsmat i klostret gjorde vi en kort tur in till Lindau där vi åt glass och barnen lekte på ett trätåg som stod i hamnen. Morgonen därpå lämnade vi de vänliga nunnorna efter en sista lekstund i lekparken. Första stoppet var Bregenz i Österrike där vi tog linbanan upp på en bergstopp - fantastisk utsikt över Bodensjön, över alpängar och inte minst en jättefin lekplats - inte så mycket turister men väl mammor och barn, pensionärer med stavar, cyklister... Vi njöt av utsikten och vårt förmiddagsfika. När vi kommit ned blev det pizzalunch på stan innan vi fortsatte. På eftermiddagen letade vi oss på alpvägar fram till slottet Neuschwanstein som man brukar känna igen från planscher och almanackor. Det är ett riktigt sagoslott byggt på 1800-talet på en klippa där det syns milsvida omkring. Vi tog en buss upp från parkeringen och fick så småningom en engelsk guidning tillsammans med några av alla de mängder av japaner som besöker slottet. Jag hade inbillat mig att det skulle vara lågsäsong även här men vi var långt ifrån ensamma trots att vi kom sent på dagen. Vid sex fortsatte vi till den lilla staden Krumbach där vi bodde på ett tyskt värdshus över natten. Vi åt en sen typiskt tysk måltid innan sängdags. På morgonen var det dags för resans höjdpunkt enligt sönerna - Legoland (ja, det finns ett i Tyskland. Det firar 5 års jubileum i år) Det var en riktig höjdare för oss allihop särskilt stora killarna som var i helt rätt ålder. Här märktes lågsäsongen  - inga köer! Några av de roligaste attraktionerna åkte vi mer än 5 gånger. För de stora killarna var det drakbergochdalbanan och Flottfärden, för lillsonen - kanotturen som han kunde åka själv. Självklart tittade vi även på alla fina uppbyggda legolandskap. När parken stängde fortsatte vi mot Nebringen strax söder om Stuttgard där Martin och Illona bor. Vi tillbringade sista natten hos dem och efter lunch dagen efter åkte vi tillbaka till Hahn och flög hem på kvällen.