Lalandia Rödby och Billund 2009

(Danmark, Rödby och Billund, Legoland, Lalandia)

Get hägnet

Monky tonky land

Matplatsen i stugan

I Augusti 2009 stuvade vi in oss & massa packning i bilen, så började vår färd mot Öresundsbron.
När vi kom fram till Lalandia Rödby blev vi lite besvikna till en början då det inte var så fint som vi hopats men den känslan försvann fort då vi set oss omkring.
Våran stuga var trång men ganska bra planerad förutom barnens sovloft dom fick sova i bäddsoffan på botten våningen.
Området är bilfritt och mycket barnvänligt med flera mindre lekplatser.

Det finns en jätteroligt  & fint lekland med jättestort bollhav & ett område med jättestora legobitar.
Utomhus fans det en ganska stor lekplats med tåg, gungor, Mooncars, studsmator, Luftkudde, sandlåda med klätterställning, indianby med guldvaskning mm
 tyvärr var det bortre området med byn, studsmattan mm i ganska dåligt skick men annars toppen.
Badhuset Aquadom var toppen det fans 2 baby/småbarns pooler var av en var nere vid omklädningsrummen. I baby poolerna fans det en ruschekanna och flera saker som sprutar vattnen.
För dom större finns det 2 långa, en kort, 1 kort som var ett rör & en fors.
Sen hade dom vågpool, och 2 till pooler inomhus.
Allt är snyggt & rent med väl underhållna lokaler.
Utomhus är det en stor pool, en barnpool, bubbelpool och forsens slut kan man simma ut i den stora poolen.
Som sagt det var toppen mest åkte jag min man och våran 4 åriga som vatten ruchekannorna då små barn får åka med vuxen, vilket var rena drömmen för vår son men våran 3 åriga dotter åkte bara ett par gånger.
Ja vi var riktigt nöjda men vi kommer nog inte åka tillbaka igen. Men det gör vi ju aldrig då vi har bestämt att vi ska prova nya ställen varje år.

efter 3 nätter så packade vi in oss i bilen igen och styrde vår kosa mot Billund, vi tog en liten färja mellan Tårs & Spodsbjerg .

När vi kom fram till Lalandia Billund blev vi betagna. men såg ingången till Legoland från ingången till Lalandia, när vi kom in så var det som att kliva rätt in på ett liten torg i en bergsby i Italien det var enastående,
I mitten låg en stor fontän med matbutik, leksaksbutik, inredningsbutik
3 restauranger, glassbar, kafé, pub runt.
Om man gick in till höger så fans det arkadspel, minigolf, bowling och ingången till gymmet och Badet.
Badet var helt otroligt med massor små vattenruchekannor, en stor babypool med vattenbana med hinkar och vattenkannor att leka med för 0-8 år.
Stort vattenland med 2 halvstora vattenruchekannor, vattengevär och sprutande vatten för 4-15 år.
Vågpool, ström med stora ringar att flyta i, och 5-6 stora vatten ruchekannor som går utanför huset för ca120 cm.

Huset som vi bodde i var fint och ljust med spis, ugn, tvättmaskin mm och riktigt bra planerat med elektroniskt lås.
Sköna sängar och fint möblerat.
Barnstol och spjälsäng finns i alla hus, vilket är toppen för barnfamiljer.
Ett litet Tåg tog oss till och från huvudbyggnaden och därifrån gick vi varje dag till Legoland.
Vi har aldrig varit på en finare och renare nöjespark som erbjuder något för alla åldrar ja det var så kul att vara där så vi kommer åka dit igen och det är det bästa betyg man kan få av oss.
Duplolandet passar 1-6 år där det både finns åk atraktioner och lekplats så varför inte ta en kopp kaffe och lite fika medans barnen leker fritt.
Det finns ett piratland där man kan bada skjuta vattenkanon mm och var sonens ( 4 år ) favorit del.
men även äventyrslandet, westenstaden och Lego city var jättekul tyvärr hann vi inte med Riddardelen och vikinga delen var för vuxna mer än barn.

Efter 4 helt underbara och kanon roliga dagar så lämnade vi Legoland & Lalandia bakom oss för att åka till färjan i Fredrikshavn.
Men till våra barns stora lycka så hade dom Nicke Nyfiken eller Peder Pedal (som han heter i Danmark) som tema på båten.
Så hem hade vi med oss handukar, leksaker & pyssel set med Nicke Nyfiken.

Så mitt slut betyg är 9 av 10 möjliga då leklandet på Lalandia Billund kunde ha varit betydligt större än det var.