Det stora landet i väst.....USA... here we come!!!!!

(USA, Florida, Orlando/ Miami, Disney World/Magic Kingdom,Animal Kingdom, Universal Studios,Kennedy Space center)

Nu bär det äntligen av till USA!!!!!!
Vår efterlängtade resa till Florida börjar IDAG 13:e mars!,2010!!!!!
Innan avrsean har vi själv bokat flygbiljett, boende och hyrbil.
Flygbiljetten blev billigast men VING Flex, boendet hittade vi på Blocket.se och på VRBO.com. Underbart hus i Orlando som ägs av två svenska familjer och en jättefin lägenhet direkt på stranden i Hollywood Beach / Miami, också privatägd. Hyrbilen blev en Toyota Sienna, 8 säten, automatare, ac, fria mil, första tanken bensin, GPS, fyra förare och en extra försäkring (ca 700 kr för två veckor) för 6800kr.
Vi kollade med Ticket vad denna resa skulle kosta om vi bokade allt hos dem . Priset blev ca 86.000 kr för fyra vuxna, en på fjorton och en på två och ett halvt. Genom att fixa allt själv hamnade vi på ca 61.000 kr för hela sällskapet. En besparing på 25.000 kr.!!!!!!
Det bästa med att fixa allt själv var att vi hittade boende som passade oss perfekt. Huset i Kissimme / Orlando var på 200kvm och hade fyra sovrum med  badrum och toalett till varje rum, uppvärmd pool med jacuzzi. Det låg i en "gated community" vilket kändes tryggt för oss som aldrig varit i Usa förr. Med bil tog det tio minuter att köra till Disney world eller Universal Studios. PERFEKT!!!!
Lägenheten i Miami var på 140 kvm, hade två sovrum, även dessa med badrum och toalett, kök och ett vardagsrum med matplats. En liten balkong fanns också. Lägenheten låg i ett hus med 14 våningar, ganska litet i förhållande till vad man är van att se i storstäder i Usa. Grannhuset hade 32 våningar!! Till huset hörde ett fint poolområde med en stor pool, jacuzzi, strandstolar. En del av området hade sandstrand, mysigt.
Avresa lördag 13:e mars,2010, från Köpenhamn via London/Heathrow till Miami. Flygtid ca femton timmar inklusive två timmars väntetid i London.
Väl framme i Miami, hitta bagaget och hyrbilen. Sen en biltur på 3,5 timme till Orlando. Kanske lite segt efter flygresan men så blev det i alla fall. Huset i Kissimme blev en stor och mycket positiv överraskning.
Att det skulle vara fint visste vi genom alla bilder vi fått av ägaren, men att det var sååååå fint trodde vi inte. Här skulle vi trivas.
På söndagen slappade vi och kollade av omgivningarna. Körde runt och kollade var olika ställen, som vi tänkt besöka under veckan här, låg. Förvånansvärt lätt att ta sig fram med bil trots mycket trafik och andra trafikregler än hemma.
Måndagen blev dagen med stort D, nu var det Magic Kindom som väntade. Vilken dag!! Mycket folk var det, men ändå ....vi  njöt av att äntligen vara där. En del åkturer blev det, hade vi bara kollat upp allt ordentligt hade vi köpt "FASTPASS" vilket hade gett oss förtur till åkattraktionerna. Då hade det såklart blivit mycket mer åkande. En massa fotograferande blev det och shoppade gjorde vi givetvis också. Mycket!! En heldag som avslutades med fyrverkeriglitter i backspegeln när vi körde därifrån. Alla var nöjda, glada och trötta.
Tisdagen tog vi, av hänsyn till Alice, det lugnt. Badade,solade, slappade och vilade. På eftermiddan körde vi till Downtown Disney. Ett Disney mer för de vuxna. Restauranger, barer, butiker och en hel del Disney statyettet här och var. Trevligt även här.
Onsdag: I dag bestämde vi att jag och Alice skulle stanna hemma så att hon fick vila sig lite. Resten av gänget begav sig till Kennedy Space Center. Det var en upplevelse att få se alla dessa stora maskiner och att få se en del av historien tyckte de.
Torsdagen blev vigd åt Universal Studios. Häftigt!! Här köpte vi "Express pass" så vi kunde "gå före" i köerna till åkattraktionerna. Tyvärr kom vi inte hemifrån förrän vid elva tiden så det blev lite kort med tid eftersom universal stänger klockan sju på kvällen. Vilket vi tyckte var konstigt då det mesta har öppet till sent på kvällen eller har öppet dygnet runt. Därför hann vi inte med at se allt, men det får vi ta en annan gång.
Fredagen var planerad att tillbringas på Orlando Premium Outlet. Ett köpcentrum med 150 outlet butiker. Gissa om det skulle shoppas???
Lördagen skulle vi köra ner till Miami så det blev till att komma ur sängen i tid för att packa och städa undan.
Efter bilturen på 4 timmar, mycket trafik,(fint väder) var vi på plats och möte Kayrie för att bli visade till lägenheten och få all info angående den. Upp med all packning och sen iväg till affären för att handla.
Skönt att vara på plats igen.
På söndagen såg det inte ut som om det skulle bli så fint väder så vi tog en tur till South Beach. Det var där det fina vädret var.... varmt och skönt, synd bara att vi inte packat badkläder. Men inga sura miner för det, vi promenerade runt och tittade på .... folk, fina bilar, höga hus, vajande palmer, ja allt som man förväntar sig att hitta i Miami. Efter en sen lunch körde vi hemåt igen.
Måndagen tillbringades på Sawgrass mills, ett gigantiskt köpcentra.
På tisdagen var det strålande solsken och givetvis hägrade stranden....hela dagen.....
På onsdagen kände vi att huden behövde vila så vi bestämde att idag skulle vi kolla på krokodiler och alligatorer. I väg till Everglades Alligator Farm. Här bekantade vi oss med olika sorters krokodiler och ormar.
Häftigt att få komma så nära dessa urtidsdjur. Parken bjöd på shower med mycket information om djuren och deras sätt att leva. Efter varje show fick man tillfälle att hålla i och känna på djuren, om man ville. Här fanns även tillfälle att få en åktur med en "Swampboat". Så klart vi ville det. En härlig tur bland träsk och "vilda" krokodiler.
Torsdagen bjöd på fint ,soligt väder så ännu en dag på beachen. Vi hade en födelsedag att fira denna dagen så en tur till Ft. Lauderdale stod också på schemat. Väl där hoppade vi på en Water taxi och åkte en tur på Ft. Lauderdales kanaler. Vilka hus och båtar folk har. En trevlig tur som vi rekommenderar om man har tid över och bara vill ta det lugnt ett tag. Kvällen avslutades på restaurang Mangos. Mycket god mat till bra priser.
Fredagens regn och tropiska värme var inget väder att vara ute i.
I stället körde vi till Dolphin mall och tillbringade dagen med att shoppa. Packa på kvällen.
Lördag var det dags för hemresa till Sverige.... Som tur var behövde vi inte lämna lägenheten förrän senast 12pm så vi hade tid på oss att packa innan det var tid att ge sig av .... snyft.....