2002 - Över havet till Stockholm med egen båt

(Sverige, Stockholm, Grönan, Skansen och "Saltkråkan")

Tjejerna på Norröra

Stortjeja på Skansen och favoriterna Lemurerna

Med egen båt till Stockholm...

Går återigen tillbaka några år, och tänkte berätta om då vi var på en tur med vår 10 m snipa Corinne till Stockholm tillsammans med mina svärföräldrar som körde sin båt Pia.

Dag 1 Österhamn (Mariehamn) - Granhamn

Vi låg i Österhamn och väntade på att vinden skulle lugna så mycket det gick, och på eftermiddagen begav vi oss iväg. På landbacken blåste det inte mycket med med egen båt över Ålands hav så gungar det tillräckligt. Ingen fara men jag blev lite illamående faktiskt, och jag och barnen låg och myste och slöade i båten medan pappa H i familjen körde.
En upplevelse att möta stora färjorna, fastän det är på håll så känner man sig ganska liten! :-)  och att puttra i ca 7,5 knop så tar det sin modiga tid över havet! Närmare bestämt 5,5 tim var vi vid Granholm på svenska sidan.
Där tog vi kväll och lagade oss lite köttgryta och nypotatis och åt alla tillsammans och sen passade vi på att mumsa kräftor också. Barnen var pigga och nöjda trots de modiga timmarna i båten, men med en stunds sovande, lite kortspel samt måla målarbok så gick det bara bra!
Promenerade runt lite, och hittade en liten strand (=mini-hawaii)och givetvis måste vi ta litet kvällsdopp :-)
Sov gott gjorde vi och vaknade till

Dag 2 Granhamn - Furusund

Forsätter efter frukost ca 1 timmes båtfärd mot Furusund där vi bara var i land och köpte glass och "farmor och farfar" tankade Pia.
Verkade va ett mysigt ställe i alla fall det lilla vi hann se.

Furusund - Waxholm

Tog ca 4 timmar med våra putt-puttare. Men vem har bråttom???
Åkte förbi och kikade på Waxholms fästning som var spännande och såg lite "farlig" ut tyckte barnen :-) sen tog vi iland i Waxholm som var en ljuvlig ort! Härligt ställe och god glass :-)
Promenerade runt lite, fikade på ett kondis och farfar spenderade pengar i en båtshop och så var han nöjd. Solen kikade fram och barna var fortsättningsvis nöjda, och skönt för dem att sträcka på benen lite, äta lite glass och leka tafatt med farfar och mamma.
Farfar och farmor hade sen lite startproblem, men det redde sig det med, och snart var vi på väg igen. Under tiden så läste vi sagor i båten, och farmor hade underhållning av pratmakaren till stortösa.

Waxholm - Stockholm

ca 1,45 åkte vi nu, mötte många båtar av varierande storlek på vägen in mot Stockholm. Endel gjorde större svall än andra, och vissa körde som båttjuvar och man undrade om de hade nåt vett innanför pannbenet men de allra allra flesta var ju varsamma och skötsamma!
Barnen var ömsom "ute" med oss och tittade på båtar och omgivning och omsom inne i ruffen och lekte och ritade mm under färden, och när de var inne och vi måtte båtar som vi märkte skulle göra större svall så sa vi in till barnen att "Håll i hatten nu kommer det svall" så de skulle va beredda på lite gungeligung. Lilltösa tog efter oss sen och när vi mötte en båt ropade hon högt: "Håll i dig i hatten det kommer svall" och det lät ju lite kul.
Vi tog i land i Stockholm i Wasahamnen har jag för mig att det hette. Barnen, spec den äldre tösen blev eld och lågor då hon såg Grönan torna upp sig i närheten!
Efter middag och färska jordgubbar m grädde till efterrätt så gick vi en promenad på Djurgården. Trötta var vi sen och tog rätt tidigt kväll.

Dag 3 Stockholm

Grönan stod på agendan idag och barnen var eld och lågor - vilket visade sig då vi kom in och hann vara där i ca 30 min innan Grönan skulle utrymmas för det var brand i nåt av de gamla intilliggande husen. Men ganska snart var det under kontroll och vi fick gå in igen.  Spökhuset var ingen hit, där blev det lite tårar för det var så läskigt! Men annars så åkte de det mesta de fick åka i sin längd.
Sockervadd var en hit, och härligt kladdig blev de utav det - de fungerade sen dagen igenom som flugpapper ;-)
Jag, åkte Fritt fall efter påtryckning från alla andra att jag inte skulle våga - och säger man så åt mig så då ska jag minsann visa att jag vågar! *ler* Fin utsikt!
Barnen var så lyckliga efter en dag på Grönan och vädret var kanon och vi kunde inte mkt bättre haft det.

Dag 4 Stockholm

Idag var det Skansens tur. Fint väder, varmt som bara den!
Lemurerna och fiskarna + ormarna och sen älgarna var nog största hitarna för dagen. Även om Björnarna också var fascinerande, och råkade va så nära då vi stod där på andra sidan glasrutan.
Jag är än idag så glad och nöjd över dagarna här, och glada barn, nytra och nyfikna! Vädret var kanon och ja det var bara härligt!
Gick ut och äta på kvällen och sen tog vi vuxna varsitt glas vin i båten och barnen sov som klubbade sälar efter dagens skansenvandring.

Dag 5 Stockholm - Kalvholmen

Åkte fr Stockholm efter några timmar av shopping, och även det gillar barnen så vad kan man mer begära. Skumpade iväg längs Djurgårdskanalen och det var fint och mysigt!! Sen blev det lit färjor och skumpande och svallande från alla håll och kanter. Men efter 2,5 tim så tog vi kväller och åt lite och sussade sött.

Dag 6 Kalvholmen - Furusund

Farmors båten behövde tankas igen så det blev tank och glasspaus och sträcka  på benen paus i Furusund. Spring spring och så var barnen nöjda att åka vidare och se nästa ställe.

Furusund - Norröra

Norröra = Saltkråkan
Den holme där Saltkråkan filmen delvis spelades in. Ångbåtsbron med skylten (Visserligen annat namn) var sig likt. Gick och strosade på små smala vägar, och såg bla Melkers "snickargården" som nu är ett cafe´men som av tradition öppnar på midsommardagen.
Enligt en vänlig person vi mötte där så bodde det ca 2-3 året runt boende där.
Jättemysigt var det och spännande för barnen att försöka "se Saltkråkan" framför sig.

Norröra - Kapellskärs gästhamn

Vi låg lite skvimpigt så vi flyttade till annan hamn inför kväll-natt. Simmade lite och läste, och spelade Fia.
I morgon bär det av till Arholma och fira midsommar.

Dag 7 Kap.gästhamn - Arholma

Åker vidare, och det som krånglade lite var att stortösa slog foten och hade lite ont men det gick över sen.
Vi pysslar, ritar och läser sagor och tiden bara rusar iväg. Har vi möjlighet går vi i land och utforskar allt från hamnen, lekplatser, sevärdheter till bara bergen oc skogen och kanske hittar nån fin strand. Bara man vill så hittar man på tidsfördriv!
Det tog 1,50 att åka till Arholma o väl framme var det knökfullt med båtar. Vi kom "nästan" fram till land, men fick laga lite provisoriskt att lägga oss längs sidan på farmor och farfars båt, och gå via den och därifrån via en träspång a´la balansgång i land. Allt går bara man vill, och visst lite äventyrligt var det, lite vingligt och spännande men sånt kommer man ihåg efteråt sen! :-)
Inget hände alla kom vi i land och i båt torrskodda varje gång!
Vi gick upp och såg på midsommarstången, i blåst och lite regnskurar. Mysigt ställe och härlig stämning!
Barnen blev lite blyga o ville inte dansa runt stången.
Men vad gör det om hundra år, vi fick se lite nytt, uppleva nytt, äta gott och skratta och ha kul ihop. Åt sen midsommarmiddag i båten, sjöng snapsvisor med grannbåten, och läste sagor så jag nästan tappade rösten...
Sen sov vi alla gott....

Dag 8 och hemfärd....

Tidigt upp, barnen fick sova vidare och vi begav oss tidigt iväg då vi skulle ensamma över havet tillbaka. Farmor och farfar skulle bli kvar men vi måste hem då jobbet kallade... Vädret var fint, och lugnt och tänkte att ju tidigare vi far desto längre bit får vi högst troligt med lugnt över havet.
Startade ca kl 05.00 och gled iväg då allt var stilla och lugnt. Barna sov som sagt.
Lite gammal dyning gick det på havet men ingen fara alls!
Mitt på havet mötte vi mina föräldrar som var på väg över till Stockholm istället. Vinke-vink!
Barnen vaknade då vi var så gott som över havet och vi åkte till en av hemmakobbarna och träffade min systers familj med sin lilla båt.
En skön dag till vid vattnet, med barn, bad och bus....

Inget är omöjligt - och man behöver inte hetsa upp sig, ta dagen som den kommer och bygg inte upp problem innan de kommer.
Med lite pyssel, skratt och sång går det mesta :-))

Det var en till av våra båtar resor utanför Ålands gränser.