Legoland!

(Danmark, Billund, Legoland, Lalandia)

Diggar Legoland

Lillebror Maxilliam 2 år

Resdatum: 7/6-10/6 2012

Förberedelser:
Resan börjar ju redan hemmavid med en hel del förberedelser, vart ska vi bo? Hur ska vi ta oss dit? När ska vi resa? Frågorna är många men man benar ut en efter en. Vi bestämde oss först och främst för att vi skulle bila ner till Göteborg vilket är ca 3 timmars bilfärd ifrån vår hemort Kristinehamn. Vi hittade även ett boende paket där färjan mellan Göteborg och Fredrikshavn ingick så det tyckte vi lät jätte bra och slog till på, det innebar även att vi skulle på i Lalandias hus och då även få entre till Lalandia under vår vistelse, 2 dagars entre till Legoland ingick även i boendepaketet vilket med biljetterna vi fått från Barnsemester gav oss hela 3 dagar på Legoland.

När vi fått allt klart med resväg och boende så kände vi oss rätt klara med de största förberedelserna, att packa var rätt enkelt och barnen var spända av förväntan. Benjamin som verkligen varit intresserad av att få åka till Legoland var den som längtade mest, Maxilliam visste att vi skulle åka någonstans men han förstod nog inte riktigt vad som väntade honom.

Dags att åka:
Då var dagen D kommen, vi klev upp mitt i natten då vi bokat en tidig färjeövergång och hade några timmars resande nedåt landet. Allt gick jätte bra och barnen var på gott humör, det gick nästan för bra vilket vi snart fick erfara då den yngsta pojken blev åksjuk och kräkte ner hela sig. Vi har åkt mycket mycket bil förut och aldrig har något av barnen blivit åksjukt men nu så… Så det kändes skönt att vi åkt i god tid så vi kunde stanna utan att stressa för att byta kläder, Maxilliam var lika glad ändå så det verkar inte ha berört honom nämnvärt.

Vi kom fram till Göteborg en bra stund innan färjan gick men hellre att man är för tidig än stressar i trafiken, vi körde in med bilen och väntade på att få köra ombord på båten. Detta tyckte barnen var jätte spännande, att få åka båt!

Ombord så hade vi bokat frukost vilket var jätte smidigt, fick sätta oss vid ett dukat bord och barnen mumsade pannkakor för fulla muggar. Nicke Nyfiken kom även han och hälsade på barnen vilket åtminstone Maxilliam tyckte var jätte skoj, han förföljde apan som en svans. Benjamin var lite mer reserverad, han tycker ju att han är stor som 7 åring och inte ska gilla sådana där figurer, men man kunde ändå se ett leende krypa fram lite diskret.

Då vi åkte med express färjan så var vi över till Danmark på ca 2 timmar, och sen hade vi en ganska så lång körning framför oss ner till Billund. Vi hade köpt dvd-skärmar till barnen som nöjt satt i baksätet och kollade på film. Vi följde gps:en och det gick riktigt smidigt att köra ner, så smidigt att vi valde att sträck-köra då alla var så nöjda och glada.

Billund here we come:
Framme i Billund så tänkte vi först och främst hitta till incheckningen som visade sig inte vara det enklaste, eller så var vi lite reströtta och hade inte koll. Incheckningen till Lalandiahusen ligger inuti själva Lalandia byggnaden vilket vi inte direkt uppfattade men efter lite trixande så hittade vi rätt och fick våra grejer till huset som skulle vara tillgängligt sedan vid 15 tiden.

Vi åkte då direkt till Legolandparkeringen och parkerade och gick in i parken som precis hade öppnat. Barnen var helt lyriska, det var ju lego precis överallt!
Vi valde att först gå till minilandet för att titta på alla makalösa byggnader i miniatyr som var uppbyggda, barnen visste inte riktigt åt vilket håll de skulle springa, det spratt i benen på dem och ögonen glittrade utav förtjusning!

Då vi ätit en tidig frukost så gjorde sig kurrande magar påminda och det blev dags för lunch, något vi inte räknat med var att maten i Danmark skulle vara så dyr!  Men det var bara att bita i det sura äpplet och betala för mat var vi tvungna att ha om vi skulle orka med dagens aktiviteter.

Legoland var väl anpassat för barnens åldrar och de åkte en hel del karuseller och spanade på alla legofigurer.  Dock var de aningen trötta efter resan så på eftermiddagen valde vi att åka till huset. Något att tänka på som vi missade är betalningen på parkeringen som inte var så välinformerade förens vi skulle köra ut och möttes av en bom. Det löste sig dock smidigt.

Vi åkte till huset och packade ur våra saker, det var mycket större än vad vi förväntat oss, 2 sovrum och ett stort vardagsrum med kök, fräscht badrum.

När vi installerat oss så gick vi till Lalandia för att titta hur det såg ut där och för att köpa frukost till morgon dagen.  Där inne var det verkligen fint och stort! Vi tog lite snabbmiddag på en snabbmatsrestaurang där inne innan det var dags att gå hemöver så att barnen skulle få sova.

Andra dagen:
Upp och hoppa! Det var inga problem att få barnen ur sina sängar, spända över en andra dag på legoland, vi gjorde iordning en frukost som vi avnjöt innan vi fixade oss iordning för att gå till Legoland. Tåget som skulle gå från husen till Lalandia hade oturligt nog börjat brinna dagen innan så det var helt ur bruk, som tur var så var det inte speciellt lång bit att gå.  Barnen hade mest bråttom fram så de småsprang.

Vi gick även denna dagen en halvdag inne på Legoland där barnen fick uppleva attraktioner och titta på en hel del lego.
Benjamin ville jätte gärna ta ett ”körkort” där inne, de har små bilar som man får köra, problemet var väl att han fyller 7 år i september och de var riktigt strikta på att man skulle ha fyllt 7. Vi sa dock att han var 7 år fyllda och fick därmed boka en tid för ”uppkörning”, kändes inte som att ett par månader hit eller dit spelade någon roll.

När det såväl var tid för hans uppkörning så gick Christoffer och Maxilliam tillbaka till huset för att packa badkläder medans jag och tittade på Benjamin som rattade bilen med stor finess. Han klarade sig alldeles utmärkt vilket jag inte tvekat på en sekund då det är en mycket ansvarsfull liten grabb.
Överlycklig för sitt körkort så gick vi och mötte upp resten av familjen vid Lalandia för att ägna resten utav dagen med att bada.

Badet mottogs med stor förtjusning utav barnen som älskar att bada och åka vattenkanor. I mitten fanns en hel ställning med forsande vatten och massor med kanor att åka. Vi hade fullt upp ända tills stängning. Jag och Benjamin testade på tornadon, där man åker i en stor ring i en mycket häftig vattenkana, lite väl häftig tyckte Benjamin som nöjde sig med ett åk innan han ville tillbaka till barnställningen.
Senare så tävlade Christoffer och Benjamin i kanorna där man åker på mattor, de gillade Benjamin skarpt.
Maxilliam var mer än nöjd med kanorna som fanns i barnställningen och han åkte och åkte och verkade helt outtröttlig.

Men trötta var de sen när vi efter lite mat gick hemåt, de stupade i säng och sov som små stockar tills morgonen därpå, då var det full fart igen!

Tredje dagen:
Denna dag såg ungefär ut som andra dagen, vi var på Legoland halva dagen och hade otur med vädret då det regnade, var dock mest vi vuxna som brydde oss om det, barnen hade lika skoj ändå. Det var ändå otympligt med paraplyer som vi hade med oss till oss vuxna så vi köpte regncapes, barnen var utrustade med regnkläder så de led det ingen nöd på.

Trots regnet så hade vi en riktigt trevlig dag inne på Legoland, barnen åkte de flesta attraktionerna och vi försökte dela upp oss då Benjamin ville åka lite större attraktioner som Maxilliam var för liten för, så att båda barnen fick roligt och att Maxilliam inte bara skulle behöva stå och titta på medans Benjamin åkte.

Lunchen denna dag åt vi inne i borgen och det var riktigt mysig, buffe tycker vi även är ett bra val då barnen kan gå och plocka precis vad de vill ha.

Efter halva dagen så begav vi oss återigen till badet och där var det lika full rulle som dagen innan, vi vuxna hade lite svårt att hålla jämna steg med barnen!

Eftersom detta var sista kvällen på vår resa så åt vi en mycket god middag inne på Lalandia, även detta en buffe. Maxilliam var dock så trött att han helt somnade ifrån halva sin middag, men han sov bra så vi andra fortsatte äta. Benjamin gick ner till scenen och tittade på ett uppträdande medan vi vuxna tog det lugnt och avnjöt maten. Vi hade full uppsikt över Benjamin då vi satt på terrassen på andra våningen och såg rakt ut över scenen.

När Maxilliam piggnat till liv så gick barnen in på leklandet och lekte där en stund innan det var dags för oss alla att gå till huset och sova då vi hade en lång resa hemåt näst kommande dag.

Hejdå Legoland och Lalandia:
Det var med lite vemod vi packade ihop våra saker efter några toppen dagar i Billund, barnen hade skött sig exemplariskt och var mycket nöjda och hade gärna stannat längre.
Slutstädningen ingick i huspriset vilket kändes mycket skönt att få slippa. Vi åkte och checkade ut och betalade miljöavgiften, dvs för den el och vatten man använt i huset.

Eftersom vi var i Danmark så hade vi bestämt att vi ville åka och se Lökken och Skagen när vi ändå skulle uppåt mot Fredrikshavn. Så vi åkte ifrån Billund rätt tidigt och körde uppåt i landet, det är helt okay vägar att köra på så det gick smidigt och barnen var nöjda med film där bak.

Vi åkte först till Lökken och trots ostadigt väder så var det en mycket fin strand och en mysig by, vi gick på ett fik och passade även på att äta lunch. När vi kände oss nöjda med att ha sett Lökken, vi vuxna alltså barnen tyckte inte att det var så speciellt så åkte vi vidare på Skagen.

Det var även det ett fint ställe och vi gick ut till spetsen vilket var en bra bit att gå i sand men helt klart värt det för att se de båda haven mötas. Vi hade med oss lite fika som vi åt på stranden innan det var dags att promenera tillbaka till bilen och åka till Fredrikshavn där färjan skulle ta oss hemåt.

Denna gången åkte vi inte expressfärjan utan en vanlig som tog 3 timmar, vi åt buffen på båten till middag och barnen lekte sedan resten utav resan i lekrummet. Vi trodde de skulle vara jätte trötta då båten avgick vid 20 tiden från Fredrikshavn men de hade så fullt upp att de var vakna ända tills vi körde av båten och började körningen hemåt. Då slocknade de båda två och sov hela vägen hem.

Att tänka på:
Vi hade en toppen resa och kan verkligen rekommendera Legoland och Lalandia till familjer med yngre barn, det man ska ha i åtanke är att maten är mycket dyrare i Danmark, det är bra att packa ner regnkläder.
Att se till att barnen har något att roa sig med i bilen underlättar en hel del.
Att ta dagen lite som den kommer, barn har en förmåga att bara ränna på så det är ingen ide att innan sätta upp några direkta tider.

Vi tyckte det var jätte smidigt att ha boendet på Lalandia eftersom vi då kunde alternera Legoland med badet vilket var mycket uppskattat utav barnen.
Vi stannade i tre nätter och det tyckte vi var alldeles lagom, absolut inte kortare tid för då hinner man inte riktigt med.

Vi åkte under lågsäsong vilket vi tycker är att föredra då man slipper långa köer, de räckte till ändå.