Gotlandstripp via Stockholm

(Sverige, Gotland, Nationalmuseum, Sightseeingbåt, Lummelundagrottan, Kneippbyn)

Målet för resan var Gotland men eftersom vi fått en ny lillkusina i Stockholm var vi "tvungna" att göra en liten omväg...
När vi ändå skulle dit planerade vi in en dag för aktiviteter i huvudstaden också. Vår stora tjej - 7år - gillar det mesta som är gammalt så Vikingautställningen på Nationalmuseum skulle hon nog gilla. Vi åkte dit och inledde med vikingaaktiviteter på gården. När vi var där så kändes det inte som att det var något "drag" i aktiviteterna - eller så är det vi som är bortskämda. Vi provade lite av varje innan vi tog lunchpaus (som var dyr...).
Efter det var det dags för barnguidningen. Den var intressant men kunde ha varit med mer inlevelse för att fånga barnen på ett bättre sätt. Vi tappade sugen lite vilket märktes när vi gick ner i Skattkammaren, för det tog inte så lång tid att komma igenom den. Då bestämde vi oss för att prova nå´t annat istället.

En promenad genom ett regnigt Stockholm tog oss ner till Nybrokajen och i väntan på att Sightseeingbåten skulle gå så tog vi oss en titt på den otroligt fina foto-utställningen. Vi blev väldigt fascinerade av bilderna - trots att vi faktiskt sett den i Köpenhamn i höstas.

Vi valde en tur runt Djurgården och väl ombord kunde vi välja på olika versioner av guidning. Barnvarianten var med Markoolio och var väldigt kul och vuxenvarianten var också bra. Körde simultanlyssning med en version i varje öra vilket gjorde att jag både lärde mig en hel del OCH hade roligt!

Sen var det dags att ta sig till hotellet eftersom vi var tvungna att gå upp tidigt dagen efter (trodde vi då åtminstone...)

Morgonen efter lastades hela familjen in i bilen och så bar det iväg mot Nynäshamn. Efter att ha kommit en bit på vägen skulle reseledaren (läs jag) kolla båtbiljetten. Ooops, javisst ja - det fanns ju inte plats för bilen på 10.30 -färjan så vi skulle ju inte åka förrän 12.50!!! Med andra ord var vi ute i VÄLDIGT god tid istället... Vi fick fördriva tiden genom att köra en LÅNG omväg - som var väldigt mysig. Dessutom hann vi fika i lugn och ro innan vi ställde oss i färje-kö.