Vår första stora resa tillsammans alla 5 blev Paris, Saint Cyprien och Barcelona

(Frankrike och Spanien, Paris och Barcelona, Eiffeltornet, Disneyland, Notre Dame, Tibidabo, La Sagrada Familia, Placa Catalunya, La Rambla)

Skön avslappning på hotel Victoria

Kyrkan som aldrig blir klar...

Kunde inte låta bli den här! Titta vem som figurerar längst ned till höger i bild. Heja HIF!!!

Jisses vilken resa det var!!!

2005 gjorde vi världens härligaste resa med familjen! Vi flög ner till Paris, där en hyrbil stod och väntade och därifrån tog vi oss till vårt hotell, allt förbokat hos en av Sveriges främsta på paketresor. Ungarna var uppspelta, vi var uppspelta och allting var så himla mysigt! Vår första stora resa tillsammans! Vi hade ju rest till Lalandia någon gång förut, men det räknas liksom inte, några få dagar. Jämfört med Lalandia kändes detta så stort på något sätt och lite äventyrligt eftersom vi hade bokat allting själva.

Vi började alltså med 3 dagar i Paris, boendes på ett hotell nära Disney, som hade allt man kunde önska sig; pool, butik, restaurang, frisör, spelrum you name it. Eftersom vi hade hyrbil var det lätt för oss att ta oss in till Paris, till Eiffeltornet, Notre Dame, Triumfbågen m m. Eiffeltornet är fortfarande den attraktion som barnen pratar om som det mest minnesvärda, av alla våra resor vi har gjort. Härligt! Släng dig i väggen Musse och Nalle Puh, det är en nästan 120 år gammal metallkonstruktion som gäller!!!

Dag 3 åkte vi med vår hyrbil ca 90 mil ner till Nya franska rivieran, nämligen till Saint Cyprien, ett underbart ställe för barnfamiljer. Välordnat, litet och nära till spanska gränsen. Vi badade och solade och kombinerade dagarna med lite utflykter till bl a Dalímuséet i Figueres och till Collioure, Frankrikes kanske mysigaste by; en väg dit samma väg tillbaka... Typ pittoreskt! Smala gränder, mysiga restauranger med vit-röd-rutiga dukar och ljus i gamla vinbuteljer, trevlig shopping och bara så himla avslappnande. Som vi njöt!

Dag 10 var det dags för avfärd från Saint-Cyprien till Barcelona en halv dags bilfärd, återigen i vår fina hyrbil, som vi hade haft otroligt mycket glädje av på resan. Hade vi inte haft bilen så hade vi ju aldrig hamnat i Figueres eller i Collioure utan varit förpassade till omgivningarna där vi bodde. Inget fel med dem, men man kunde stan efter två kvällar, om man säger så. Nåväl! Barcelona nästa! Oj vad spännande det var, ytterligare en ny upplevelse och ögonen på nästa sevärdhet La Sagrada Familia. På vägen till vårt fina hotell, som låg i Pedralbes (ett av de mer fashionabla områdena), såg vi den historiska kyrkan, som vi visserligen skulle få se ordentligt nästa dag. Hotel Victoria var verkligen en lyxig avslutning på resan; med två stora rymliga rum + ett stort vardagsrum med jordens härligaste soffor. Barnen knäppte så klart på TV:n och såg på Disneychannel på spanska, men vad gör väl det när man varit ifrån TV:n i nästan 10 dagar ;-). Barcelona bjöd på många härliga minnen såsom La Sagrada Familia, Montjuïc med OS-byn, nöjesparken Tibidabo med den fantastiskt vackert belägna kyrkan Sagrat Cor, som syns tydligt från var du än befinner dig i Barcelona också så klart El Corte Inglés, ett måste för shoppinggalna. Varuhuset som har allt och dessutom aire-acondicionado.

Efter 12 dagar var vi ganska nöjda! Vi lämnade vår fina hyrbil i Barcelona, flög hem därifrån och fick med oss en massa goa minnen som vi gärna delar med oss av, även om det nu är några år sedan. En sådan här resa är så mycket mer värd än en charterresa med allt serverat. Man tillverkar och upplever sitt eget lilla äventyr liksom!