Campingsemester

(Sverige, Danmark, Västergötland, Bonbon-land)

En av de mysiga karusellerna!

Äntligen! Nu har vi kommit fram.

Efter en lång dag på Kolmården var det på trötta ben som vi hämtade posten i brevlådan när vi parkerat bilen på garageuppfarten. I brevlådan låg ett kuvert utan avsändare, och i kuvertet låg biljetter från barnsemester.se till Bonbonland! Roligt tyckte jag och dottern, mindre kul att ta bilen över till Danmark tyckte min sambo. Efter mycket diskuterande bestämde vi oss för att åka och passa på när vi ändå skulle åka lite söder ut och campa en vecka.

För andra året i rad campade vi i Överlida. Det är en mindre, lugn camping långt från storstadsstress. Minigolf och fiske är något som står högt upp på önskelistan med saker att göra när vår 7 åriga dotter får välja. När jag får bestämma ska toaletter, duschutrymmen och diskutrymmen vara fina. Om kraven inte är högre passar Överlida camping perfekt och därifrån kan man göra utflykter till Liseberg, Fun City, Halmstads Äventyrsland, Borås Djurpark och High Chaparall.

Vi hade redan planerat vår camping när biljetterna till Bonbonland nådde oss och så långt som 54 mil söder ut hade vi inte planerat att dra på husvagnen, så vi började med att åka från Motala där vi bor, till Överlida ca 22 mil. Nu var det ca 32 mil kvar till slutdestinationen i Danmark. Lyckligtvis kunde vi få sovplater i Helsingborg en natt och en eftermiddag tog vi täcken och kuddar och lämnade husvagnen.

Vi tog över bilen till Danmark med HH Ferries färja som trafikerar Helsingborg- Helsingör och körde ca 1 tim 20 min för att nå Bonbonland. Vi hade en rolig dag i parken och vår 7 åriga dotter älskade det. Hon fick åka alla karuseller och det bästa var just det att hon trots sina 121 cm inte var för liten för något. Parken kan varmt rekommenderas till alla med mindre barn.

På kvällen körde vi tillbaka till husvagnen och somnade gott efter en  händelserik dag. Vi stannade sammanlagt en vecka på Överlida och trots en del regnskurar blev det tillfälle att spela minigolf, fiska, leka i lekparken, hoppa studsmatta och besöka Varbergs fästning. I Varbergs fästning kan barn pyssla med en rad olika saker. Göra vaxljus, doftpåsar, armband i läder, spinna trådar, skriva med fjäderpennor mm.

När vi hade varit hemifrån i en vecka var det dags att bege sig hemåt. Äventyrslandet i Halmstad som vi från början hade planerat att besöka nådde vi inte denna gång, så vi får se om det blir nästa år. Men just nu känns det som om det finns massor av spännade platser att besöka i Danmark. Att ta över bilen var inget krångligt. Veckan gick väldigt fort men det är så det är när man har roligt.