Bonbonland och Barnloppis i Malmö

(sverige, skåne, Malmö, Bonbon-land)

Blött och kul

pannkaksdags

Linus kör bil

Vi har länge pratat om att åka till Bonbonland och när vi kom över några biljetter billigt här på barnsemester.se så var det bara att börja planera resan.
Vi startade efter frukost med bilresa från Karlshamn till Malmö. Första stoppet var en rejäl shoppingtur på Burlöv center. Därefter åkte vi vidare till stan och åt kanonbra lunch på Ingelsta kalkon (ät 2 bet för 1 i Malmöcityhäftet som jag köpt billigt här på barnsemester.se). På Ingelsta Kalkon kan man beställa picnickorgar och annat kul, fast vi hade matsäck med oss redan.

På eftermiddagen inkvarterade vi oss på Best western hotell i Jägersro (2 nätter 1398 kr coop erbjudande). Vi blev väl mottagna på hotellet och barnen fick var sin leksak. Hotellrummet bestod av 2 rum, 1 mindre där barnens extrasäng var placerad och ett större rum till oss. Inget toppenhotell men helt okej. Det bästa var att det fanns kyl och frys i korridoren till vår matsäck med kylklampar mm.

Jag skickade mannen och barnen till innomhusleklandet Skattkammarön (20% rabatt fick de tack vare en snäll medlem på barnsemester.se som gett mig kupongen). Barnfri passade jag på att bekanta mig med Jägersro center där jag även köpte kvällsmat.

Efter visst möda och stort besvär fick vi de förväntansfulla pojkarna att somna på hotellrummet. Morgonen därpå åt vi frukost vid 7 (ok frukost men inte perfekt). Jag gick och köpte färska baguetter och lite pålägg till resan. Med bil över bron åkte vi sedan ca 1 timme till Bonbonland.

Vår första reaktion var jösses, va lite folk och vad mycke roliga karuseller. Barnen 3 och 5 år roade sig mer än måttligt bland alla åkattraktioner. De fanns en del lugna karuseller så även jag vågade mig på några, betydligt fler än på tex Liseberg. Bland de roligaste var den snurrande båten i vattnet. Min äldsta son tyckte bäst om den urläskiga "hankatten" och slänggungan och den yngsta tyckte att vattenrutchkanan räkan va något av de bästa. Parken var trevlig men inte den mysigaste vi besökt. Däremot fanns det ENORM mycket att åka och leka med. Vi hade tänkt stanna till stängningen, men redan vid 17-tiden var min man och jag dödströtta.  Vår matsäck gjorde att vi inte behövde köpa någonting alls i parken utan plånboken kunde tryggt stanna i fickan.

Vi tackade oss själva för att vi valt ännu en hotellnatt i Malmö istället för att åka hela vägen hem till Karlshamn på kvällen, som vi först tänkt. Lagom på hotellet för Bolibompa och sedan somnade pojkarna snabbt och lätt.

Nästa morgon for vi upp vid 7 igen och åt frukost och kastade oss iväg till den stora barnloppisen i Folkets park. Där mötte svärföräldrarna och en kusinflicka till barnen upp. Vi shoppade oss blåa minst sagt. Priserna är otroliga, finns inget i närheten i Blekinge. Nästan nya pumaskor 20 kr, böcker i toppskick 5 kr, robotar 10 kr, sällskapsspel 5-10 kr mm. För nöjes skull bokförde jag alla köp och notan slutade på strax över 500 kr för MASSA nya grejer.

Vi åkte in till Malmö och checkade in på Scandic st Jörgen, vårt favorithotell. Där hade vi lyckats få familjerum för 590 kr. Vi har bott där många gånger förut, men den här gången slog rummet oss med häpnad. De var enormt, vi räknade att de fått plats 6 dubbelsängar där. Det var helt nyrenoverat med ek och fräck fondvägg och platttv, minibar och stort badrum. Det var det absolut finaste hotellrum vi någonsin bott i. Inte nog med det, det kryllade av kändisar där. Jag surfade in på barnsemester.se på datorn i foajén bredvid Ola Svensson och Alexander Sköld (från Melodifestivalen). Barnen gick och fick autografer av Rongedal som satt i baren.

På lunchen passade vi på att besöka restaurang Louisannas utevagn och fick cajunkyckling, idahopotatis och yoghurtsås till en billig peng.
Under eftermiddagen tittade vi på RIXFMfestival-konsert helt gratis på stortorget med massa bra artiser. Vi åt god och prisvärd mat på Casa Mia på kvällen.

Morgonen efter åt vi en storslagen frukost på st Jörgen och skyndade iväg till Folkets park igen där 200 nya försäljare sålde leksaker. Bilen var proppfull innan vi åkte till IKEA för att luncha billigt inför hemresan till Karlshamn igen. Vi passade på att låta pojkarna leka av sig ordentligt i lekrummet också. En mycket lyckad tur som vi planerar att göra om nästa år igen.