Testfamilj Vasamuséet

(Sverige, Stockholm, Vasamuséet)

Lång kö!

Oj, vad stort!

Vår femåring räknade ner dagarna till vår Stockholmsresa i flera veckor innan det var dags. Vi har precis flyttat, och en tvådagarsresa till Stockholm var precis vad vi mäktade med. Det viktigaste var förstås Vasamuséet - Regalskeppet Vasa har fascinerat femåringen i över ett år, sedan Hjärnkontoret hade ett avsnitt som handlade om det. Jag var lite rädd att han skulle bli besviken; jag har ju varit flera gånger på Vasamuséet, och så roligt är det väl inte, tänkte jag.

Nå, när dagen var inne var det inga problem att få upp barnen ur sängarna, trots att vi väckte dem 05.15 på morgonen. En halvtimme senare satt vi i bilen, och ännu något senare på ett fint MTR Express-tåg mot Stockholm. Det var såklart spännande i sig självt att åka tåg! Väl framme i Stockholm sökte vi först upp ett SL-center för att skaffa dygnskort, och sedan åkte vi raka vägen till Vasamuséet. När vi kom fram var det en enorm kö. Jag blev både förvånad och lite irriterad - så mycket folk har det inte varit någon annan gång jag varit där, men det har kanske varit lite off season då, och nu var det ju mitt i juli. Det gick hursomhelst ganska snabbt att komma in, och väl inne var folkmängden inte något problem alls.

Vi hade tur och hörde precis när vi kommit innanför dörrarna att det skulle börja en guidad tur på svenska precis då, så vi skyndade till startplatsen och tänke att vi kunde hänga på så länge barnen orkade. Vår fyraåring tröttnade rätt snabbt och somnade så småningom i min famn. Övriga tre följde dock med hela turen. Det var mycket hög ljudnivå inne på muséet, så guiden borde verkligen haft något slags mikrofon. Hon gjorde dock ett fantastiskt jobb, så vi hörde allt hon sa även om hon inte hade någon.

Efter guidningen, som tog ungefär 25 minuter, gick vi runt på muséet själva i ett par timmar. Femåringen granskade allt och tog in all information som gick. Det visade sig att han lyssnat noga på guiden, för han berättade saker därifrån och kommenterade olika saker. Våra stora flickor, 12 år gamla, läste själva på skyltarna och gick ganska fritt, även om vi försökte byta våning hela familjen på en gång. Fyraåringen var otåligast och ville inte titta så länge, även om han också tyckte att det var spännande att skeppet var så jättejättestort!

På plan fyra fanns datorer där man kunde testa att bygga egna skepp, eller revidera några förlagor, och sedan se om de klarade vinden bättre än Vasa-skeppet. Hade det inte varit kö dit hade vi inte fått med barnen därifrån. De tyckte att det var jätteintressant att se var gränserna gick. Även på andra ställen fanns möjlighet att "göra saker", inte bara titta och läsa. Det femåringen i efterhand pratat mest om är kanondäcket som är byggt i naturlig storlek på en av våningarna.

Efter en stund inne på muséet blev vi hungriga och gick in på restaurangen. Barnen åt pannkakor resp. köttbullar, och tyckte att allt var gott. Vi vuxna åt varsin rejäl matig smörgås. Jättegott! Bonus var att det fanns goda sallader och bröd som ingick till all mat.

När vi gått igenom hela muséet grundligt gick vi till shoppen och handlade pussel, flaskskepp och träbyggsats och sedan var vi rätt möra men mycket nöjda. Besöket överträffade alla förväntningar, och jag hade inte behövt oroa mig alls för besvikelse - gossen vill åka dit igen, helst så snart som möjligt.