Besök på Den Blå Planet

(Danmark, Köpenhamn, Den Blå Planet)

En regnig torsdag i juli åkte vi, två vuxna och tre barn (4, 13 och 16 år gamla), över Öresundsbron från Malmö till Köpenhamn. Vi skulle besöka Den Blå Planet, Nordeuropas största akvarium. Det var ganska mycket folk i kön när vi kom dit strax före lunch, men vi hade redan biljetter så vi kunde gå i förköpskön och scanna våra biljetter direkt. Vi började med att äta lunch i restaurangen: fish and chips, bläckfisktallrik samt toast och hamburgare till barnen. Det var mycket folk i restaurangen, men vi var alla nöjda med maten. Ett tips är att ta med egen matsäck – det finns både matsäcksrum samt platser utomhus.

Efter lunchen började vi utforska Den Blå Planet. Det finns tre avdelningar: Nordliga sjöar och hav, Tropiska sjöar och floder samt Oceanien. Vi började att titta på djuren de nordliga delarna. Där såg vi en hel del välkända fiskar och vattendjur. Det fanns även en rörbassäng, där barnen kunde känna på olika djur och fiskar. Vi ägnade även en ganska lång stund vid havsuttrarna. Man kunde se dem både ute och inne. Vi passade på att titta när de blev matade. Sen gick vi vidare till regnskogen och vi provade även på att sticka ner händerna till småfiskar som bet på våra händer. Lite läskigt tyckte fyraåringen.

De stora tjejerna tyckte det stora akvariet i Oceanien, med rockor och hajar, var mest fascinerande. Man kunde även gå in i en tunnel med fiskar runt omkring. Spännande när en rocka simmade rakt över huvudet. Fyraåringen fastnade vid korallrevsutställningen, där det fanns lite olika saker att uppleva och leka med. Hon tyckte även att de olika rörbassängerna var spännande. Utomhus fanns det en vattenlekplats, men eftersom det regnade så var vi inte ute och lekte där. Det fanns även en utställning med dinosaurier. Det tyckte fyraåringen var spännande, men samtidigt läskigt. Man kunde även gå in ”bakom kulisserna” och klappa en stor pytonorm om man ville. Det tyckte vi alla var en extra rolig upplevelse. Det fanns även guider på olika ställen, men eftersom det var på danska och engelska var det svårt för yngre barn att förstå. Vi var överlag nöjda med besöket. De stora barnen tröttnade dock ganska snabbt. Fyraåringen var mest road av besöket, men även som vuxen var det intressant att uppleva Den Blå Planet.