Testfamilj Lalandia Rödby

(Danmark, Rödby, Lalandia )

Åka skridskor i en nästan tom disco-ishall !

Alla härliga getter !

Full fart !

Vi hade turen att få vara testfamilj till Lalandia Rödby, vi är en familj på två vuxna och två barn som är 6 och 8 år. Vi åkte dit en tisdag i mitten av augusti 2019 och återvände hem fredag samma vecka, totalt tre övernattningar. Vi bor i Skåne och körde bil hela vägen dit, bilresan tog ca 2,5 timme men var enkel och mycket raka vägen. Vi hade förbeställt bropass vilket gjorde det smidigt att komma över Öresundsbron. Väl framme var det första vi såg en stor parkering och en stor byggnad men det var lätt att hitta servicecentret, det låg just efter entren till byggnaden och väl där var det bara att ange namnet sen var vi incheckade. Vi fick handdukar och sänglinne med oss samt en karta till stugan.

Stugan var stor, det fanns sängplats för totalt 9 personer så barnen kunde välja och vraka var de skulle sova. Stugan var väldigt mysig, enkel och trivsam. Förutom sovrum fanns det ett fullt utrustat kök (det enda vi inte kunda hitta var en brödrost) inklusive kyl och frys, ett badrum med dusch och ett vardagsrum med soffor och tv samt veranda med utemöbler och grillplats. Området var fullt av liknande stugor men det var väldigt lugnt, vi undrade nästan om vi hade några grannar. Vi var troligtvis där i slutet av säsongen så det var kanske lugnare än annars. När vi hade packat av gick vi tillbaka till själva byggnaden med alla aktiviteter, det var en ca 5 minuters promenad från stugan. Just bredvid byggnaden fanns en stor gräsinhägnad med ett tjugotal getter och det var bara att ge sig in och börja klappa, getterna var väldigt tama och lugna, vana vid folk och tillät att bli klappade. Barnen älskade getterna. Stort plus för att det fanns handsprit och skoborste för rengöring efteråt.

Sen tog vi en titt inne i byggnaden med alla aktiviteter och det fanns massor att göra. Bio, livsmedelsaffär, kläd- och inredningsaffär, restauranger och cafeer, bowling, spelarkad, en typ av scen för uppträdanden (vi såg dock aldrig något uppträdande), hoppgungor, lekland, utelekplats, servicecenter, ishall för skridskoåkning och såklart badpalatset Aquadome. Och såklart mycket folk som strosar runt.

Dagarna därpå spenderades framförallt på Aquadome och leklandet. Vid incheckningen fick vi varsitt armband med en sorts tag som gick att använda för att låsa och öppna skåpen i omklädningsrummen i badlandet vilket var väldigt bra. Badlandet var den stora höjdpunkten för hela familjen. Rutschkanorna och åken var precis lagom för våra barns ålder (6 och 8 år), det var bara värstingåket Tornado som 6-åringen inte kunde prova pga att han var för kort. 8-åringen provade Tornadon med sin pappa men det var nog lite för läskig eftersom hon "skakade av skräck efteråt" (hennes egna ord). Temperaturen i vattnet var lagom sålänge man höll igång dock blev det lite kyligt om man var stillastående, men det fanns bubbelpooler att värma sig i. Det fanns även möjlighet att köpa mat och dryck inne i badlandet. När vi var där var det lagom med folk, ibland behövdes det knappt köas för ett åk. Och vi hade turen att träffa och high fiva med självaste Monky tonky som gick runt på badlandet en av dagarna. Ett fräscht badland med allt att önska! Hela familjen hade jätteroligt.

Vi tillagade och åt våra måltider framförallt i stugan, vilket funkade jättebra, det blev också en paus från allt stim och stoj.

Leklandet Monky tonky land var barnen jättenöjda med men vi vuxna såg att det såg ganska slitet och väldigt välanvänt ut. Toaletterna var ofräscha och det blev snabbt väldigt kvavt och instängt i leklandet. Barnen hade dock hur roligt som helst och tiden bara försvann. En av kvällarna fick barnen prova åka skridskor, stort plus för att det fanns en typ av hållare de kunde hålla i sig med när de åkte.

När vi åkte hem var vi nöjda men ganska möra, lite blåmärken här och var från badlandsåken men det var det värt. Rekommenderas varmt till familjer med barn i ca åldern 5-10 år. Vi ses igen Lalandia!