Fartfylld resa till Själland Sommarland

Sköldpaddor

Inte nudda marken bana

badlandet

Vi har denna gång valt att ta med husvagnen till Danmark. Som medlem i svensk caravan klubb har mn 15% rabatt på alla DCU campingar i Danmark och ännu bättre villkor på DCK-campingar. Vi valde att bo och utgå ifrån Absalon camping i utkanten av Köpenhamn.

Vi hade 8,5 mil till Själland sommarland och begav oss så vi kom lagom till öppningen kl 10. Det kändes som mycket bilar på parkeringen och vi tänkte att det skulle bli trångt där inne idag. Utanför ingången såldes kaffe, bär och frukter, vilket barnen tyckte var toppen. När vi gått in genom portarna så förundrades vi över vart allt folk var. Det var stora öppna ytor och mängder av utrymme.

Vi började vid lekplatsen som låg strax innanför ingången och fortsatte sedan till de nedgrävda studsmattorna. I vanliga fall så finns kanske 5 studsmattor för att så många som möjligt ska kunna hoppa, men här var det kanske 20 st. Grymt bra!

Äldsta sonen, 6 år, ville gå höghöjdsbanan sen. Det var inte så lång kö, men tog ca 45 min att vänta, vilket inte var så kul. Väl uppe, gick vi högst upp direkt, och herregud så det kittlade i magen. Sonen ville redan efter 10 min gå ner, så då gjorde vi det. Det fanns olika höjder att gå på vilket var bra.

Vi fortsatte sedan till ett "miniland" där man fick se en by uppbyggd i miniatyr, man fick också se de äldre farbröderna som tillverkade och målade alla dessa hus för hand, in action, och deras verkstad.

Vi upptäckte sedan att det fanns en app att ladda ner för att t.ex. kunna styra olika saker med i parken, bl.a. mat till getter, skjuta vatten i amazonasdjugeln osv. Dock fungerade inte detta för oss då det endast gick med danskt abonnemang på telefonen.

Vi fortsatte med en tur ned mot cirkusen, men missade precis insläppet så vi hoppade det idag och fortsatte till badlandet istället.

Pappan i familjen glmde badbyxorna, men det fanns att köpa på plats, så vi testade på nästan alla vattenrutschbanor och minstingen tyckte både att piratlandet och en annan rutschkana, där man kunde åka fyra i bredd var rolig. Vi andra tesade att åka i ringar och åka i en snabb bana, vilken var lite läskig för 6-åringen. Det fanns något för alla.

När vi blev hungriga packade vi upp matsäck vi haft med oss, och åt denna i en lekpark, med picnic-bord. Intill denna park fanns även ett land med karuseller för de mindre barnen. Och de åkte vissa karuseller om och om igen, inga köer. Vi som föräldrar startade igång karusellerna och de stannade av sig själva.

Promenaden i denna megastora park gick sedan ner mot amazonas djungel och först ut blev en "inte-nudda-marken"-bana. Alla 5 i familjen körde den, och herregud så utmanade, det var stockar och lianer, rutschkanor, barndmänsstänger mm, mitt ute i skogen. Supermysigt. Den får verkligen 5/5 solar av oss.

Amazonas-turen bjöd sedan på en flotte-tur, där man fick se krokodiler (låtsas), gorillor som fångats i stora burar (låtssas), skelett efter människor som jagat skatter, grottor mm, med tillhörande ljudeffekter. Barnen ville absolut åka en gång till så det gjorde vi.

Näst på tur stod sköldpaddorna, där barne stannade och klappade och styrde ganska länge och kaninön, som låg mittemot var också populär. Det var en ö, med två broar till där kaniner lever fritt och kan bli matade och klappade. (Slutade med att vi nu har två kaniner hemma :-) ).

Intill ön finns gokart, men detta han vi inte med, så det får bli på nästa tripp till Själland Sommarland.

Vi började bli hungriga igen och promenerade vidare till cowboylandet för att äta lite på Saloonen där. Det fanns glutenfria alternativ i buffén som serverades, vilket passade vår dotter bra. Inga köer och inget folk nästan, perfekt.

När vi var mätta igen, passade vi på att vaska lite guld, vilket passade både oss vuxna och minstingen på 3,5 år. Detta guld fick de sedan med sig hem.

Vid vissa klockslag fanns det någon slags grävning efter skatter/guld i cowboylandet, men detta hade redan skett när vi kommit dit.

Slutligen hamnade vi tillbaka uppe vid karusellerna för de äldre barnen och höghöjdsbanan. Där fanns en grotta som var utrustad med vattenpistoler, så man kunde skjuta från en sidan av grottan till andra enom små gluggar. Hade vi vetat detta hade vi inte tagit det sist för vi var som blöta hundar när vi gick ut därifrån, lika kul för vuxna som för barn. Vi gömde oss, siktade, sköt på någon man inte kände osv. Väldigt roligt avslut på dagen dock.

Vi begav oss sedan hem mot husvagnen igen, nöjda och glada. Vi kommer absolut komma tillbaka och då kanske ha två dagar på oss! Stora ytor, passar alla åldrar och sinnen och inte så dyrt.