London 2009

(Storbritannien, London, Towern, London Aquarium, Hampton Court, HMS Belfast, Natural History Museum, British Museum)

Big Ben

Vi åkte till London i mitten på juni för att uppleva en riktig storstadssemester och hade en riktigt härlig vecka med många upplevelser och ca 20-24 grader och sol!

Lördag 13/6
Vi åkte tunnelbana in till zon 1 och gick från London Aquarium längs Themsen bort till HMS Belfast. Det blev en riktigt lång promenad och vi var tvungna att pausa för lunch på vägen. Pizza Express uppskattades både av barnen och av oss vuxna. Pizzorna hade god tunn botten och det gick att själv välja vad man ville ha på vilket är bra när man har barn med sig.

Ombord på HMS Belfast följde vi en bana som tog oss runt hela fartyget. Vi fick se allt från kanoner och maskinrum, via läkarmottagning och tandläkare till kök och affär. Det var många trånga utrymmen och mycket klättrande i stegar, så när vi tagit oss igenom hela fartyget var vi helt slut i fötterna. HMS Belfast är helt klart värt ett besök!

Söndag 14/6
En stor del av söndagen spenderade vi med att besöka Towern. Här fanns mycket att titta på och här var också en hel del folk. Vi tittade på de rum som tidigare varit bostad åt kungen och som sedan blev fängelse, kronor och andra smycken samt en stor utställning om Henry VIII som fanns i Vita Tornet. Denna utställning var inriktad på rustningar, tornerspel och annat sådant och perfekt för våra killar på 7 och 10 år. Det var dyrt att gå in i Towern men helt klart värt pengarna, tyckte vi.

Måndag 15/6
På måndagen tog vi det lite lugnt på förmiddagen och valde sedan att dela upp oss. Några gick till en lekpark och vi andra åkte och shoppade. På kvällen åt vi fish and chips, för att barnen skulle få testa.

Tisdag 16/6
Redan på förmiddagen började vi resan med först tunnelbana och sedan tåg för att ta oss ut till Hampton Court. Även denna dag strålade solen och det var ca 23 grader. När vi kommit fram till slottet började vi med picknick bestående av smörgåsar och pannkakor för att få ny energi.

Slottet var mycket stort och här fanns massor att titta på. En vandring tog oss genom slottets kök och serveringsrum och här hade de byggt upp fina miljöer med riktig eld i köket, riktiga örter som doftade gott med mera. Dessutom gick Henry VIII, hans fruar samt några fler 1500-talspersoner runt på slottet och agerade och gjorde historia levande. Vi fick en förevisning om hur man klädde sig på slottet i början på 1500-talet, vilket följdes av att vi fick ta emot den nygifta Henry VIII på borggården där han höll tal och folket (dvs vi och andra besökare) fick jubla och hurra.

Till slottet hör en stor trädgård där det bla finns fontäner, tennisbana och en labyrint. Det blir ganska långt att gå och mycket att se så man behöver verkligen stor del av dagen för att hinna med. När vi var nöjda satte vi oss på en lokal pub och åt och drack gott för att sedan ta tåg och tunnelbana tillbaka.

Onsdag 17/6
Vi besökte London Aquarium på eftermiddagen. Det var större än vad vi trott och mycket fint gjort med vackra undervattensmiljöer och akvarium i flera våningar. Här fanns allt från sköldpaddor och maneter till rockor och hajar. Detta är en mycket barnvänlig attraktion som även uppskattades av oss vuxna, mycket pga den fina utformningen.

Efter detta gick en del av oss till British Museum och tittade på den egyptiska utställningen. Detta är väl en klassiker men uppskattades sådär av barnen.

Torsdag 18/6
Vi besökte Natural History Museum och tittade på deras dinosaurieutställning. Detta museet är mycket stort och därför bestämde vi på förhand att vi inte skulle springa igenom och försöka se allt; vi får spara resten till nästa besök i London. Barnen gillade dinosaurierna mycket och det var en lagom lång runda att gå.

Efter dinosaurierna satte vi oss på ett franskt café och åt härliga baguetter och pajer för att sedan ta oss ut till flygplatsen igen och åka hem.