Världens bästa semester på astird lindgrens värld!!!

(sverige, småland, vimmerby, Astrid lindgrens värld)

Helt underbara 4 nätter på Astrid Lindgrens värld har detta varit.
Vi åkte med tåget dit och det bästa med det var att Astrid lindgrens värld har en egen tågstation där man kan hoppa av, vilket gjorde att man inte behövde bära packning så långt.
Väl framme på campingen fick vi checkat in och slått upp tältet. Under tiden sprang barnen och lekte på lekplattsen.

Sen gick vi in till vimmerby stad för att få lite mat i våra hungriga magar...

Dagen därpå var den stora dagen då vi skulle in på astrid lindgrens värld. Morgonen börjar med att mannen kind svulnade upp på hela kinden och fick åka till sjukhus, dom stodde det var någon alergisk reaktion och fick några piller som skulle hålla under semestern tills han kom hem och kunde söka vård hos sin privata läkare.

Vi kom till sist in på världen och vi alla var nyfikna. Vi började med att se på Lotta på bråkmakagatans hus och tant  bergs hus, mycket roligt att se det i verkligheten eftersom att det är samma hus som var i filmerna och alla möblerna stod kvar på sina plattser.

Sen såg vi saltkråkans åktur. Man åkte inomhus som en karusell där dom hade gjort en saga av saltkråkan. mycket fint och mysigt att se.
Alla andra hus var där, pippi långstrump, barnens i bullerbyn, rasmus på luffen, emil i lönneberga mm...
Barnen sprang omkring hela tiden och var helt ivriga. det var så härligt att se dom så lyckliga.

Det var teatrar överallt och dom var lagon långa, så barnen blev aldrig rastlösa. Det var musik i teatrarna och histirier man känner igen.
Där var affärer överallt med både olika reatauranger, kläder, skor, andra små prylar, chokladaffär, pokkagrisaffär där dom bakar polkagrisarna i affären så man såg det mm...

Man fick aldrig ta det lugnt, det var liv och rörelse hela tiden.
Vi satte oss ner på en stor gräsäng en gång och köpte oss varsin dricka och tänkte ta det lite lugnt, men var händer då.. Jo, rasmus på luffen och Oscar som och spela och sjöng.. Det var ganska roligt.

Skådespelarna är verkligen super bra, dom spelar sin roller bra och är trevlig och rolig med både föräldrar och barn...

Dom har olika tävlingar ibland då man kan vinna olika saker, tex en av astrid lindrens böcker.

Där är lottstånd och andra stånd med tävlingar. Man kände sig så hemma där, det var mysigt och alla tog hänsyn till varandra.
Dom har allt förbrett precis innanför ingången med teaterprogram, kartor och andra brochyrer som man får ta gratis. Dom har även en namn oh nummerlapp med knäppning som ett armband, så om barne försvinner på parken så finns har ditt barn sitt namn och telefonummer på lappen så man lätt kan kontakta föräldrarna.

En sak som jag bara måste påpeka är att detta är den renaste och finaste parken jag någonsinn sett.
Man kunde inte se en glasspinne lligga och skräpa, gräset var fint klippt överallt. Dom hade planterat blommor överallt, till och med runt dom olika huset. Tex runt Emil i lönnebergas hus hade dom planetrat blommor och gjort ett litet trädgårdsland med riktiga grönsaker.
Jag förstår inte hur dom lyckas göras det så finns överallt, med rensade rabbater överallt och rent och fint.
Vi kommer absolut att åka dit igen minst 1 gång om året... Längtar redan till nästa sommar...

Vi var inne i parken i 2 dagar vilket man borde vara för att hinna se allt.
Den sista dagen var vi inne i vimmerby stad och gick runder lite. Sen gick vi till Astrid lindgrens näs, där man kan se olika utställningar av Astrid Lindgren och hennes liv och hennes olika filmer, Man kunde även se hennes barndomshem och få en guidad tur där inne.
Vi gick bara runder och titta på husen och tittade på Sockerdricks trädet som står där pga av att vi tyckte att det var ganska dyrt att gå in där, så vi tyckte att vi sparar dom pengarna tills barnen är lite större och förstår det hela bättre.
Men sen när vi kom tillbaka till campingen så såg vi på en stor brochyr att om man är campinggäst och har en biljet till astrid lindgrens värld så får man gå in på Astrid lindgrens när för halva priset, det var lite typiskt. Men som sagt ska vi dit nästa sommar och då kommer vi att gå dit.
En stor fördel var att om man sover på campingen, spelar ingen roll om man sover tält, husvagn eller hyr stuga så får man 2 dagar gratis inne på astrid lindgrens värld för max 2 vuxna och 3 barn. Det var en stor fördel som jag tyckte var mycket bra.
Till alla er som har barn, åk dit, det har varit helt underbart.....