Minitrip till Liseberg och Universeum

(Sverige, Göteborg, Liseberg, Universeum)

Hastigt och lustigt kom vi på att vi kanske skulle åka någonstans under semesterveckan eftersom det inte riktigt var badväder längre... så jag satte mig vid datorn och började kolla på Barnsemesters tips om kul ställen i hyfsad närhet till Skanör. Eftersom min stora flicka (8 år) är intresserad av rymden så började jag kolla efter science center och kom fram till att Universeum i Göteborg verkade intressant. Det är ju trots allt en liten nätt sträcka på 33 mil till Göteborg så jag sa till sambon att vi kanske skulle övernatta på hotell,så vi kunde ta det riktigt lungt och slippa resan tillbaka samma dag!

www.goteborg.com fanns det hotellpaket med Göteborgs-passet inkluderat. Vi bokade SAS Radisson precis vid centralstationen och fick ett standardrum för fyra pers inkl. frukost och göteborgspass till alla i familjen för 2140 kr (vi bokade med en dags framförhållning)

Tisdagen kom och vi gav oss iväg fulla av förväntan. Eftersom vi har en liten ettåring så krävs det lite extra "sträcka på benen" pauser. Vi stannade några gånger och åt bland annat medhavd pizza på Rasta i Snapparp (de har urgott kaffe till mamma och pappa) Lilla ettåringen tyckte att där var kul att leka bland singelstenarna (ibland behövs det inte så mycket).
Vidare till Göteborg och hotellet, det första som slog oss var att det var ett toppenläge med gångavstånd till avenyn (och även till Liseberg visade det sig). Checka in, fick gbg-passet och nyckelkort snabbt upp på hotellrummet och kollla och sedan ner till inomhus-poolen som låg i källaren. Vår stora flicka är en riktig bad-djävul och badar alltid om hon får och så även här. En fin pool men minus för att det kostade 50 kronor per person att bada där (men å andra sidan det var bara vi där i)

Efter det snabbt ut och ta spårvagnen direkt till Liseberg, spårvagnarna är inte helt barnvagns vänliga med alla trappsteg, lite jobbigt faktiskt! På Liseberg köpte vi åkkuponger (245 kr) för att alla skulle kunna åka om de ville (lite mer ekonomiskt än åkband till alla)
Många karuseller på Liseberg är lite läskiga men där är många roliga för yngre barn också (veteranbilarna kan alla åka). Vi provade bla Sagoslottet, Jukebox, Flumride.Ett bra och stort utbud av karuseller tycker vi! Vår lilla ettåring tyckte mest att Lisebergs kaninerna som vandrade runt i parken var roliga och ville gärna ta på dem. Vår åttaåring som gillar att åka karusell uppskattade utbudet desto mer men fascinerades över alla "hjul" där man kunde vinna choklad. Vi satsade en del pengar men till sist kunde vi också till vår stora förtjusning inkassera 2 kg kexchoklad. Lyckan var total och kvällen på Liseberg fullkomlig!
Dagen därpå började vi med frukost på hotellet, jättefin och god med allt man kan tänka sig av pannkakor, korv.....att ettåringen inte uppförde sig är en helt annan historia...

Vi hade redan bestämt att vi skulle promenera till Universeum (fint väder, jobbiga spårvagnar) när vi kom dit var där redan jättemycket folk och vi hade ingen aning om hur man går inne i Universeum så vi tog "linbanan" upp till vattnets väg". Väl uppe insåg vi att vi var tvungna att gå i en smal gång med massor av folk och barnvagnar. Att gå i snigelfart och knappt inte se något i montrarna var ganska frustrerande och trist. Mitt tips är att ta den andra hissen till de olika våningarna och på så sätt slippa att gå på ankled!!
Rymdavdelningen var kul med bla en modell av en rymdstation och alla planeter. Åttåringen tyckte att det var kul och intressant men tyckte också att det var för mycket folk.
Helt slut och hungriga så gick vi vidare till Liseberg, åt lunch på Tyrolen (helt ok med barnmeny och god bratwurst) och åkte sedan lite karusell till!
Totalt slutkörda åkte vi sedan hem till Skanör och våra egna sängar!
Jättekul trip men kanske ska man försöka ta Universeum under lågsäsong istället för att få ut bästa möjliga upplevelse!