En tripp till Järvsö

(Sverige, Hälsingland, Järvzoo, Stenegården, Caffären)

Kortsignering med familjen

Järven plaskar i baljan

Älg som svalkar klövarna

På torsdagkväll, efter att vi kollat väderprognosen bestämde vi oss för att åka till Järvsö och se Diggiloo på fredag.

Barnen packade ett ombyte, badkläder och sina böcker.
Jag ringde turistbyrån och kollade om det fanns något boende i Järvsö, fanns inte mycket men ett rum på vandrarhemmet var ledigt så det bokade jag.

For och handlade lite mat till de 2 äldsta som inte ville följa med.
Började packa ut i bilen när 12-åringen kom på att han vill vara hemma istället. Flyttade packningen till andra bilen för nu var vi bara 5 som skulle åka.

Klockan var närmare 12 när vi kom iväg. Stannade i Ljusdal och åt lunchbuffè Järnvägsrestaurangen. Både gott och billigt. Efterrätten åt vi på Märtas cafe, kulglass med sås och strössel som man får göra själv.
For mot Järvsö, var in på turistbyrån och betalade sen for vi till vandrarhemmet. Bäddade sängarna och bytte kläder. Packade picknicväskan till ikväll.

For till Stenegården och köpte biljetter till Diggiloo, sen for vi ner till båtshamnen och badade.

17.30 öppnade festområdet, mot hoppborgarna.
Tydligen mycket roligare att hoppa än att se på artisterna för de flesta barnen var där. Hann med att gå runt lite i husen och se på allehanda hantverk som fanns till försäljning.Dottern fick ansiktsmålning sen var vi alla hungriga. Kycklingklubbor, potatissallad och körsbärstomater hade barnen önskat så de åt med god aptit. Jordgubbar och salta pinnar till efterrätt.Konserten började 19.30 och slutade 23.20. Vilket väder, jättevarmt och solen i ögonen fram till 22 :)
I pausen promenerade vi runt lite på Stenegården och köpte glass.

Själva konserten tyckte vi inte var så bra, dåligt ljud var det också. Men hela arrangemanget var lyckat om man har barn med. Sen är det väldigt vacket på Stenegården, ja i hela Järvsö.
Trötta var vi alla när vi kom till vandrarhemmet så vi la oss nästan direkt.

På lördag kl 9 väckte jag övriga familjen. Åt frukost, packade ihop och städade rummet. Ännu en dag med strålande sol så vi for och badade.

Sen ville barnen fika och vad passar då bättre när man man är i Järvsö än att åka till Lill-Babs Caffär.
Oj vilket mysigt ställe, vi började med glass. Sen lekte barnen i lekladugården där det fanns häst, ko och gris och en liten lanthandel.
Efter det gick dottern och jag på museet. Många klänningar fanns där som dottern tyckte var sååå vackra.
När vi kom ut därifrån sitter sambon och dricker kaffe och pratar med Lill-Babs :)  Vi gick in och köpte några vykort som hon skrev hälsningar på.

Järvzoo var sista anhalten innan hemfärden.
Vi hade turen och såg alla djuren utom lo.
Järven som oftast är skygg var på riktigt lekhumör och badade i sin lilla balja.
Vi hade med oss lunch som vi åt vid skogskojan(där finns grill och kiosk). Den lilla ekorren som vi alltid brukar se där kom inte fram idag. Men när vi hunnit gå en liten bit ser vi att den sitter i ett träd. Sonen kastar en kotte till den som den hoppar fram till.

Hela slingan runt djurparken är 3 km, och man går på en trätrottoar med staket.

När vi gått runt hela köpte vi glass och såklar lite mjukdjur. Sen avslutade vi med att gå runt i rovdjurscentret. Där kan man bla gå in i ett björnide och titta på film.

En lyckad liten semestertripp  :)