Husbil i västsverig

(Sverige, Västergötland, Värmland, Karlsborg, Läckö Slott, Mårbacka, Skara Sommarland)

Vi fick tillgång till en husbil under en vecka. 2 vuxna och 3 tonåringar 14-18 år.

Lördag morgon gav vi oss av mot Karlsborg och fästningen.

Vädrets makter var goda och vi kunde vandra runt i den vackra parken. Alla var inte intresserade av den guidade turen men några av oss gick den.

Först visades en film om fästningen.  Sedan vandrade vi runt med guiden i gångar och skyttegravar. Det kändes som vi var en av invånarna i denna fästning. Eftersom det är en militäranläggning fanns det även en utställning om försvarets utlandstjänst. En vacker kyrka är byggd innanför murarna.

Mamma och mellantösen njöt i gröngräset med utsikt över Vättern medan de andra vandrade runt.

På parkeringen hittade vi en intressant informationstavla och bestämde oss för att dra vidare längs Göta Kanal. Bara en mil utanför Karlsborg ligger Forsvik som är en av de äldsta slussarna.

Vi hade tur och lyckades komma precis när en av de "stora" kanalbåtarna kom. Det var intressant att se hur vattnet forsade och båten höjdes innan den slussades vidare. Lugn och skön miljö och dessutom väldigt vackert. Det fanns en stopplats för husbilar här men eftersom vi var lite ovana kändes det som att det var lite trångt när vi kom.

Vi hittade en liten uppställningsplats för timmerbilar en bit längre in i skogen där vi övernattade. På söndagsmorgonen var det en riktig njutning att komma ut och fälla upp campingstolar innan frukosten åts. GPS:en hittade oss inte men vi hade ju rätt bra koll på läget och bestämde oss för att fortsätta norrut.

Uppåt dagen nådde vi Värmland och Mårbacka. I parken/trädgården går det att ströva fritt och bara beundra all växtlighet. När nu vi skåningar tagit oss så långt norrut var det självklart att vi också skulle gå runt i huset.

Här var det en otroligt duktig guide som visade oss runt. Huset ser likadant ut nu som när Selma Lagerlöf dog 1940. Vi hade tur för klänningen och skorna som hon hade på sig när hon fick Nobelpriset 1909 var framtagna eftersom det är 100-års jubileum i år. Dessa ligger annars väl skyddade. Hon haltade eftersom hon var född med höftfel och ena skons klack var lite högre än den andra. Vi får hoppas att våra pigga ungdomar har tagit till sig lite av litteraturhistorien och har nytta av detta till hösten när skolan går igång igen.

I Karlstad tog vi in på campingplats och kopplade till elen. Vi hade inte riktigt koll på gasen till kyl/frys och behövde fylla på vatten.

Med hjälp av GPS:sen bestämde vi oss för att försöka hinna med Lidköping och Läckö Slott. Färden gick söderut igen genom det vackra sjörika landskapet.

Det blev fika vid Sjötorps sluss en vacker idyll. Sveriges blåa band är en benämning som stämmer bra med Göta Kanal.

På Läckö slott var det fri entré för alla under 26 år. Kanon, eftersom det är inträdena som kan knäcka budgeten ibland!

Återigen en mycket duktig guide som visade runt bland salarna. Utanför dundrade åskan och blixtarna lyste upp de lite mörka rummen. När vi fick se tavlan om slaget vid Lützen skulle det nästan kunna vara tyskarna som stod utanför slottet och anföll.

I slottet pågick också en utställning om de kungliga gåvorna som de fått vid olika statsbesök. Jättetrevlig

Nu kände vi att vi skulle hitta någon trevlig plats att ställa oss på för natten. Via Varnhems klosterruin (känd från Arn) kom vi ner på en lite mindre väg. Här hittade vi en liten rastplats med utsikt över Hornborgarsjön. Sverige är fantastiskt vackert!

Dagen efter blev det Skara Sommarland hela dagen. Vad mer behöver tilläggas annat än att det var åka och bada hela dagen. Det är skönt med ställen där allt är fritt sedan inträdet är betalt.

Det blev camping i Ulricehamn vid en vacker liten sjö. För att sedan dagen efter ta oss till Ullared.

Vi gled in på campingen lagom till lunch och ställde upp för att sedan fixa maten. Diggiloo-gänget var här på kvällen och då var vi också på plats tillsammans med över 5000 andra. Solen sken och vi var kaxiga över det vackra vädret. Dock, som det kan göra i Sommarsverige hann vi får ett rejält regn över oss och allt var genomvått när vi kom tillbaka till husbilen. Nåja, vi hade haft trevligt och dagen efter skulle vi hem så det var bara att lägga allt vått i bagaget.

Efter storhandling var det så dags att dra hemåt igen. Vad jag har förstått är hela gänget nöjda med resan. Lite historia, kultur, shopping och nöje mixat väl. Det gäller dock att alla får vara med och säga sitt innan resan. T ex var det 18-åringen som ville upp till Mårbacka och det var bara trevligt.