Rundresa 3 veckor i New York, Washington, Niagarafallen

(Usa, Kanada, New York, Washington, Central park, Bronx zoo, leksaksaffärer, helikoptertur, Frihetsgudinnan, Niagarafallen mm)

Härliga Central park

Tågbana på Toys

>Madison Square Garden. Guidad tur

Att resa runt med barn i USA? Inga problem!

Vi har haft 3 underbara veckor och sett allt vi vill se! Vi har så mycket att berätta, att det är svårt att välja :) ler.Vi får berätta lite kort! Resan var mycket välplanerad, vi visste vad vi skulle se och uppleva. Planeringen är ju halva nöjet sägs det! Men tid fanns absolut även för spontana upplevelser.

Vi är en mamma & pappa med en 2½ år gammal son.

Vi gjorde så att vi förbokade alla hotell långt innan resan, flera månader innan. (billigare)

Många aktiviteter var också förbokade: helikopterturen, Madame Tussaud mm. Då var det lite billigare.

Tog morgonflyg från Arlanda till Newark flygplats i New York. Det tog 8 timmar. Med filmer, mat, lite böcker, sovstund o leksaker funkade sysselsättningen jättebra.

Vi hade skrivit ner namn och adresser på alla våra hotell inför gränsen in till USA för det vill de ha.

(även hotellet i Kanada då vi skulle till Niagarafallen, och sa också i gränsen att vi skulle till Kanada och bo där några nätter för att sedan fortsätta vår resa i USA. DÅ fick vi ett särskilt kort som de häftade fast i våra pass. Viktigt att ha om man lättare ska komma in i USA sedan igen!)

Man ska även fylla i ett elektroniskt papper och bli godkänd sk. ”ESTA”

Vi hade även kopior på försäkringspapper, samt busssightseeing, Hertzbokningen bilen mm.Papper på sonens medicin. Mycket papper med andra ord!

Delade en stor taxi med ett äldre par, som gick på totalt 105 dollar, ca 750 kr, bra att dela på! (375 kr)

Bodde våra fyra första nätter nere i Down Town Manhattan på ett hotell som heter Reserve, nyrenoverat med toppenläge. Och bra personal, städning mm, vi är mkt nöjda.

Dessa dagar tillbingade vi bl a med: Tog promenader med vagnen till Battery park, promenerade strandpromenaden från södra Manhattan/Battery park upp till Financial center, vackert! Utmed vägen där finns en härlig lekplats, med ljus sand, duschar, leksaker rutschkanor mm

Vi bodde ca 100 meter från Börsen, så det såg vi ju förstås och även Wallstreet.Gå även in i Financial center och se ”Wintergarden”, värt att se. Därifrån ser man öven bygget på Ground zero väl. Det ska byggas vattenfall, gräsmattor med ca 400 träd, Freedom tower mm, men de är bara i starttagen just nu, september 2009. En dag tog vi en båttur ut till Frihetsgudinnan där vi gick av på ön och hade lite picknic under träden.

Vi promenade en annan dag till South street seaport, också det vackert.

Häftigaste på resan var vår 15 min långa helikoptertur över N.Y, där vi flög över Central park, Empire state building mm! Fantastiskt! Lille sonen åkte också med såklart och allt gick jättebra! Vi hade bokat en tid kl 10.00 så att han skulle vara pigg, oc pratat mycket om det innan, så han var lite förberedd och inte skulle bli rädd. Sen promenerade vi en annan dag till China town och Little Italy, med lunch och lite shopping. Dit måste ni ta er om ni ska till N.Y!

Promenerade även långa Canal street.

Efter dessa 4 dagar hade vi förbokat en bil via Hertz i Sverige och bilade fyra timmar ner till Washington. Bodde också här på ett toppenbra hotell, där hotellpersonalen parkerade bilen åt oss tex, skönt att slippa oroa sig för att den skulle bli stulen. Hotellet hette Washington Plaza och hade även det ett toppenläge. (Vi bestämde hemma i Sve att vi skulle bo på bra hotell med bra läge)Det var toppenväder, varmt och blå himmel så det blev en hel del bad i hotellets perfekta pool!

I Washington får ni inte missa:

promenader till Vita huset, och området mellan Lincoln memorial, Washington monumentet och US Capitol (Kongressen)

En dag tog vi oss till kongresshuset, så vacker byggnad! Vi gick då även in i Jefferson building, i ”The great hall” såååå fint! Där finns Gutenbergbibeln (en av världens första tryckta böcker)

Ett annat trevligt besök i Washington är: Smithsonian Air and spacemuseum, lille sonen tyuckte det var toppen med alla flygplan och raketer mm. Även pappa som tog sig en åktur i en flygsimulator med riktiga rollar :) Här finns tex riktiga månstenar, som de tagit med sig från månen i rymden. Lite coolt.

På bilresan från Washingtonsmygfotade vi Pentagon :) och stannade på kända Arlingtonkyrkogården där vi såg JFK:s gravplats samt ”Den okände soldatens grav” som vaktas med marinsoldat. Efer en heldag åkte vi på kvällen från Washington. Bodde på ett förinbokat Best Westernhotell i Fredericks utanför Washington, för att slippa värsta bilköerna som skulle uppstå på morgonen. Mindre bra läge på hotellet, kändes inte helt tryggt. Men ok att sova i en natt.

Bilade vidare en heldag till Niagarafallen i Kanada. Inga problem att ta sig över gränserna, bara man hade det där pappret i passet som jag skrev om i början. Bodde på fantastiska Sheraton on the falls, på 18:e våningen (med otroligt fin utsikt!!) Även här fanns både utomhuspool och inomhuspool som vi passade på att njuta av. Vattenfallen var så vackra! Vi valde dock att inte ge oss ut i turistbåten, utan såg dem på avstånd, men det är mycket nära ändå! I området finns på kvällen även lite restauranger, spelhallar med en massa roliga saker för barn, så det finns saker att göra. En kväll åt vi på vår restaurang med utsikt över fallen. Från vårt rum såg vi fina fyrverkerier. Helt klart värt att lägga pengar på ett fint rum, högt upp i hotellet om ni ska åka dit! Värt varenda krona! Vi hade även en ”fusk-öppenspis” som sprakade och gav värme, så lyxigt o mysigt.

Vidare bilåkning mot nästa övernattningsställe: Syracuse. Shoppade söta barnkläder mm på ett Wal-mart! Tips: Åk dit och handla! Vi köpte såna söta kläder som inte finns i Sverige, en gosig Dora-filt, en barnryggsäck, en toasits med Dora mm. Det finns så fina grejer!!

Bodde även här på ett Best Western hotell, mycket bra.

Morgonen efter åkte vi till Woodbury common, en outlet med märkeskläder, där det blev mycket shopping, bla en ny resväska Samsonite. (vilket vi hade planerat att vi skulle köpa i USA)

(i packningen inför USAresan hade vi packat ner burkmat inrullade i blöjor ca 20 st, dvs en burkmat/dag. Samt 3 grötpaket eftersom sonen vill ha gröt morgon o kväll. Hade även packat med vällingpaket (flytande) smart och väl inpackat i påsar så de inte skulle läcka.) SÅ vi hade alltså mycket plats i resväskorna att shoppa för, och det kan jag säga att det behövs plats! Vi har shoppat jättemycket!!!

Tillbaka i New york för sista 8 nätterna. Bodde på Roosevelt hotell, fint hotell med bra läge.

Nu gjorde vi en herran massa roliga saker! Var i Central prak i olika omgångar, där vi strosade omkring, hade picknic, åkte karuseller i Wollman rink mm.

Annat tips: gå in i de fantastiska leksaksaffärerna, Toys ”R” us och FAO Schwarz, paradis för barn!! Vi var på guidad tur i Madison Square garden, funkar jättebra med barn! Guiden var jättesnäll mot barnen. Vi var uppe 2 gånger i ”Top of the rock” Rockefeller plaza med otroligt fin utsikt över hela N.Y! Man ser central park så bra uppifrån där. Var det på dagtid, men gjorde en solnedgångstur dit också! Det får ni inte missa!

Lyxade till det med ett glas champagne o whisky i roterande restaurangen Mariott vid Times Square, när sonen somnat! Gör det!!

Perfekt att åka i slutet av augusti, september som vi gjorde, lagom varmt men ändå sommar. Jag hade varit där tidigare år, och det är för varmt o för hög luftfuktighet då. Vår son har svårt förkylningsastma, så vi hade med oss hans medicin överallt, tänk på att ha med ett skrivet intyg på engelska från din svenska läkare, så det inte uppstår problem!

Promenad till Grand central station, svenska kyrkan, St Patricks cathedral, Macys världens största affär. Times Square.

Hade bokat in 2 dagars sightseeingbussturer, där en ”night tour ingick” Detta är ett måste!!

En dag åkte man ”Down town-loop” då somnade lille sonen i vår famn vid lunchtid.

Andra dagen var det ”Up-town-loop” norr om stan med Harlem mm. Vi har sett så otroligt mycket!! På dessa bussresor kan man hopp on/hopp off, gå av på hållplatserna och se sig om, och fortsätta senare. Perfekt. Men köer vid vissa hållplatser. Ha tålamod och lite mat/vatten med er i ryggsäck!

Kvällsturen kl 20.00 var bland det bästa på hela resan: man sitter och njuter av N.Y by night med all puls, alla gatuljus, dofter mm. Turen gick över till Brooklyn, och där fick vi se New York skyline så bedårande vackert!!! Kommer inte på allt just nu, men vi var på Madame Tussauds, Metropolitan museum of art och alla ställena fungerade jättebra med barn!!

En dag tog vi tunnelbanan till Bronx zoo som ligger norr om Manhattan. Mycket revligt, med giraffer, lejon mm, sonen var jätteglad!

Vi gick faktiskt även på en Broadwaymusikal! Något vi inte trodde skulle funka när vi nu har barn. Men vi delade faktiskt upp oss, så jag gick på 14.00 föreställningen, och min man var med sonen i leksaksaffären, och sen bytte vi så han gick på kvällsföreställningen och jag hemma på hotellrummet med sovande son. Så allt funkar!!

Vid Times Square finns en webkamera vid Fridays restaurangen som vi vinkade hem till Sverige i. Hade förbestämt dag och klockslag med familj och vänner, det var jätteroligt med alla sms/telefonsamtal!! :))

Vi har förstås mycket mycket mer att berätta som ni förstår, men jag kan säga: funderar ni på det, så GÖR det!! Det är ett minne för livet. Allt har gått så otroligt bra!!

Lite annat jag kom på nu:

De vill ha dricks överallt, som man inte är van vid i Sverige ca 15 %

Vi hade en bärbar dator där vi skrev i resdagboken.se varje dag. Toppenbra, både för familj o vänner så de kunde följa vår resa, men även för oss när vi kom hem. Annars minns man absolut inte allt man sett och upplevt!! Där la vi enkelt upp foton också, som ger en ännu bättre bild av vår resa.

Har ni frågor, skicka ett mail.

Frukost är dyrt på hotell så det valde vi bort, och åt istället på Starbucks varje morgon!

SÅ om ni är sugna på att bila i USA, råder vi er att absolut göra det!

Oj nu är jag trött i fingrarna av allt skrivande! Trevlig resa!