Cykla längst Göta Kanal

(Sverige, Östergötland, Söderköping, Smultronstället)

Söderköping är en mysig liten ort där vi hyrde cyklar till oss vuxna. Det var stadiga och rejäla cyklar som inte krånglande. Barncyklar finns inte för uthyrning, så de hade vi med oss. Barnen var 13, 9, 7 och 7 år.

Vi cyklade västerut mot slussen Brådtom. Det var totalt 2,5 mil att cykla första dagen och när vi hade cyklat 5 km så började det spöregna. Trots vädret var barn och vuxna glada för det är otroligt fint att cykla på de små grusvägarna bredvid kanalen. Första dagen hade vi med oss lunch-picknick.

Vid sjön Asplången startade en jobbig mil upp och ner för backar i ett bebyggt område norr om sjön, då man inte kunde cykla precis bredvid sjön. Det var mycket stenigt och backigt.

Åter vid Göta kanal gick det lättare och vi kom fram till slussen Bråthom där vi hade bokat rum. Jättemysiga små stugor fick båda familjerna. Middag fanns att köpa och vi fick välja mellan fisk och kött. Det fanns även en liten kiosk/affär om man ville handla något mer.
Det fanns lite djur som höns och kaniner. Kanoter fanns att hyras.

På morgonen fick vi en frukostkorg att ta med och sitta ute i området. Det var en helt underbar frukost med allt man kan tänka sig. Gårdens egna ägg och hemlagad rabarbermarmelad som var fantastiskt god.

Dag två skulle vi bara cykla 3 km och det tog 15 minuter. Framme i Norsholm checkade vi in på Kapten Billes där vi skulle sova. Sen cyklade vi till en badstrand och tog det lugnt resten av dagen. Kapten Billes var som ett vandrarhem med restaurang. Stället var jättefint med en stor terrass längst kanalen. Längst hela kanalen finns många slussar där båtar slussas upp eller ner. Vi stannade flera gånger och tittade på slussningar. Då fick vi samtidigt lite vila och rast.

Tredje dagen cyklade vi 2,8 mil hela vägen tillbaka till Söderköping. Nu la vi om rutten vid sjön Asplången så vi cyklade på landsvägen söder om sjön. Det gick mycket fortare och var betydligt lättare att cykla. Dock körde bilarna fort förbi, vilket inte kändes helt OK.
Från Söderköpings golfklubb var vi åter vid kanalen och njöt av cykelturen.

Framme i Söderköping gick vi till Smultronstället. Det är ett väldigt populärt glass-café med stora fina/roliga/goda glassar. Vi kände oss välförtjänta av det då vi hade cyklat 5,6 mil på 3 dagar.

Det var en härlig cykelsemester som vi alla kommer att minnas.
Inte ett gnäll från barnen (eller oss vuxna) under hela turen. De tyckte att det var spännande och fint med vattnet.