Lego och bad för hela slanten!

(Danmark, Jylland, Billund, Legoland och Lalandia)

Mysig stuga på Eja-Märtas!

Precis vad man önskar efter många mil i bil!

Utsikt över Legoland

Äntligen gick vår resa till Danmark och Legoland! Först skulle det bli en charterresa, men efter att ha fått ICA´s medlemsfolder med erbjudande om resa till Legoland, ändrade vi våra planer. Ett val vi inte ångrar!

Vi åkte iväg från Stockholm måndag morgon och på vägen stannade vi till i Gränna för att titta på polkagristillverkning och köpa några polkagrisar till oss själva och som del av en sommarpresent till alla barnens fröknar. För barnen var det första besöket i Gränna, så de tyckte det var spännande att se hur de gjorde och även smaka en bit av en alldeles färsk polkagris. Det var inte alls samma fart som på sommaren, det var fortfarande lite vinterides-känsla, långsamt uppvaknande och väntade på den stora tillströmningen av turister som sommaren bjuder på.

Så småningom kom vi till Varberg och styrde vår GPS mot Eja-Märtas vandrarhem. Ett jättemysigt vandrarhem med mysiga ägare och ett prisvärt alternativ där städning ingår. Det fanns en tomt som var två fotbollsplaner stor med klätterställning och gungor. Vi kunde således springa av oss efter många mil i bil.
Köket hade allt vad man kan önska och duscharna var helt ok, stugorna var mysiga, toaletterna fräscha. Det enda minus var att det blev väldigt varmt i stugorna på natten, särskilt i de övre slafarna då det var takvärme. Mitt i natten stängde vi av värmen och öppnade fönster och då blev det behagligt och endast några kvittrande fåglar fick oss att vakna igen på morgontimmarna.

6.30 ringde väckarklockan och vi begav oss till hamnen där båten skulle ta oss till Grenaa. Frukostbuffén var helt ok på Stena Line. Även här märktes det att det var lågsäsong, då det var lite folk ombord. För barnen fanns det ett lekrum med lego, en båt med rutschkana och TV som visade Nicke Nyfiken. Annars var det inte så mycket underhållning på resan som varade i ca fyra och en halv timma. Jag kunde kosta på mig en del tid i den lilla shopen och testa smink och parfym i lugn och ro.

I Grenaa hade vi ca 10 mil till Scandic hotell i Horsens. På vägen passerade vi Århus, där vi stannade för att luncha och där vi hittade en Botanisk Trädgård är barnen sprang av sig medan vi betraktade blommorna som hade spruckit ut.

Det var ett bra Scandic Hotel vi bodde på i Horsens. Det var bra rum med ok sängar, god frukost och ett bra lekrum för barnen. Hade jag tänkt på träningskläder fanns det också möjligheter att nyttja deras gym. Sista dagen upptäckte vi dessutom en fin lekpark precis bredvid hotellet!

Vi hade betalat för två heldagar på Legoland, men eftersom det regnade den första dagen, gick vi in på Lalandia Badpalats. Vilken upplevelse! Här fanns det vågmaskin, rutschkanor i alla storlekar, många olika bassänger med olika saker, en varm bassäng där man kunde simma ut och en rund "fors" som gick runt, runt där man antingen kunde i lugn och ro flyta på badring eller låta sig svepas med av forsen. Vi var där i fyra och en halv timma och det var värt entrépengen. Och då ska ni veta att kalaset gick på 950 kronor räknat i svenska pengar.

Vi tog ett par timmar på Legoland efter det. Det duggregnade lite och var kallt, men väldigt lite folk så det var ingen kö någonstand. Just köer hade vi hört att man fick uppleva i Legoland och det var därför vi valde att åka innan sommarlovet, vilket visade sig vara ett smart drag. Dag 2 var vi på Legoland hela dagen. Vädret var bättre och det var fler turister, men inga köer att tala om. Vi kunde åka de flesta åkattraktionerna på tivolit och åter beundra de fantastiska legobyggen som finns. Besöket i legoshoppen var en attraktion i sig för vår legotokiga familj. Lego i lösvikt, att bygga sina egna legogubbar i förpackning och att se legonyheter som kommit ut var en höjdpunkt!

På fredag em tog vi färjan tillbaka till Varberg, men nu hade vi bokat boende på Scandic Backadal i Göteborg. Vi blev inhysta i sviten och såg fram emot en lugn natt. Tyvärr hade Göteborg denna helg invaderats av idrottsungdomar. Det var ett himla liv i vår korridor då de satt i korridoren, smällde i dörrar, spelade musik. Vi ringde till receptionen som lovade att få bort dem. Det var tyst i fem minuter, sen började de igen. Barnen sov bra, jag hade som tur var öronproppar med mig men min man fick inte en blund i ögonen. Riktigt illa och jag påtalade detta i receptionen inför avfärden, men hon bara beklagade utan att erbjuda någon kompensation. det blir inte Scandic Backadal när vi ska till Göteborg och se Peter Lemarc i oktober!

På lördagen åkte vi hemåt, stannade i Jönköping på Rasta Brunstorps Wärdshus och åt en god lunch, sen var det raka spåret hemåt, glada över en lyckad tripp och med nytt lego i samlingen!