Toppensemester på Legoland och Lalandia

(Danmark, Billund, Legoland, Lalandia, Skagen, Gränna)

Vi bokade vår resa till Danmark med erbjudandet som följde md ICA-kortet. I erbjudandet ingick färja tur och retur (vi valde Göteborg-Frederikshavn), 3 nätters boende i en stuga på Lalandia och 2-dagars inträde till Legoland för hela familjen (2 vuxna och 2 barn). Vi betalade ca 5500 kr för detta paket. Kan tillägga att sonen fyller 7 år i sommar och dottern fyller 4 år i början av hösten, och vi valde att åka innan sommarlovet börjar, vilket var ett lyckat drag!

29 maj Efter en övernattning hos barnens morbror så åkte vi iväg mot Göteborg, en bilresa på ca 5 timmar. Första stoppet gjorde vi i Kumla där vi åkte till en kulle (slagghög) med en konstutställning. Ganska spännande tyckte barnen, men tyvärr blåste det alldeles för mycket, så vi åkte ned till ett vindskydd och åt medhavd korv med bröd, innan vi fortsatte resan. Banen tittade på dvd film och lysnade på sagor. Nästa stop blev i Gränna där vi självklart tittade på när de gjorde polkagrisar. På ett ställe fick vi smaka alldeles nykokt, varm polkagrisdeg. Mums! Och så fick vi med oss lite polkagrisstänger och klubbor.
Barnen somnade i bilen och restaen av vägen till Göteborg gick smidigt. Här övernattade vi på Scandic i Backadal.

30 maj
Hann inte äta frukost på hotellet eftersom färjan gick redan kl 8, men vi hade bokat frukost ombord på båten och det smakade bra. Barnen var lyckliga som dessutom fick Slush efter frukosten. ;) Nicke Nyfiken fanns med ombord och en del aktiviteter pågick intill lekrummet.
Drygt 3 timmar senare var vi i Frederikshavn och vi åkte direkt mot Billund. Barnen somnade gott i bilen efter att ha lekt på båten.

När vi kom fram till Lalandia, där vi skulle bo (alldeles intill Legoland) hade vi svårt att hitta till incheckningen. Det var inte så tydligt skyltat. Dessutom var det många (inkl vi) som först inte förstod systemet med bommen till parkeringen utanför Lalandia. Men vi klurade ut det efter ett tag. När man åkte in fick man en biljett, och kunde stå en timme gratis. Parkerade man längre kostade det 50 danska kr som mn betalade i en automat innan utfart. Det går att köpa en parkeringsbiljett för 100 dkr som gör att man får parkera "fritt" hela vistelsen. Det kan det vara värt! :)

Vi checkade in strax efter kl 14, och stugan var inte tillgänglig före kl 15, så vi passade på att äta lite pizza i Deli Express innan vi åkte till vår stuga. Ifrån serveringen kunde man se in till det stora badlandet Aquadome! Åh vad vi längtade.

Stugan var superfräsch, med två rum, ett allrum med köksdel och ett badrum med både tvättmaskin och torktumlare (det sistnämnda perfekt att torka handdukarna i efter badet). Små lekplatser fanns runt om bland stugorna, och en liten bit bort en större lekplats med plats för fotboll och basket bland annat.

Vi tog en promenad bort till Aquadome som visade sig vara en riktig höjdare. Inträdet hit ingick i och med att man bodde på Lalandia. Såg annars att inträdet för oss fyra i familjen skulle ha kostat 700 dkr! Men det var verkligen jätteroligt. Det var varmt i luften, hyfsat varmt i vattnet (även om det var varmast i barnpoolen). Här fanns vattenrutchkanor för alla smaker, och bubbelpooler i flera varianter, möjlighet att simma runt i en ström och vattenlek i största allmänhet. Vi badade länge och hittade hela tiden nya saker att göra.

Efter badet handlade vi i äffären och åt tacos i stugan innan vi somnade gott.

31 maj
Promenerade till Legoland. Kunde gå direkt till ingången eftersom vi hade förbetalda biljetter. Kanonbra, eftersom kön till biljettluckan var ganska lång.
Det var lite mulet den här dagen, så vi hade rejält med kläder på, men fick skala av oss vart efter tiden gick. Det var en del folk i parken, men inte trångt och nästan inga köer alls. Perfekt!!! Barnen åkte massor med karuseller och vi tittade på miniland. Den här dagen gillade barnen båtarna, Jungle Racers och Duplofylgplanen bäst... Vi hittade ett ställe som serverade lunch till hyggligt pris. 59 dkr för en tallrik med en halv grillad kyckling (alt. revbensspjäll) och pommes frites. Helt OK pris tycker jag. Vi köpte två tallrikar som räckte till hela familjen, gott och väl. Till detta tillkom drickan.

Festisar och vattenflaska hade vi med oss, liksom frukt. Det var bra när man behövde en paus. Stannade och köpte Ben o Jerrys glass, vilket var dyrt. 35 dkr för en skål med två kulor.

Vid 16-tiden var vi alla ganska trötta och avslutade med besök i Lego-butiken. Vi gick tillbaka till Lalandia och barnen gick leka en stund i Monkey Tonkey Land (som också ingick), innan restaurangerna öppnade. Vi valde att äta på en italiens restaurang. Vad vi inte hade förstått innan var att det var en "all you can eat-buffé", men det gjorde inte så mycket. Dyrt, men mycket god mat. Barnen fick göra sina egna mjukglassar till efterrätt. :)

Kom ut från Lalanida precis i tid för det lillatåget som åker på området. Perfekt för trötta små (och stora) ben! Tåget blev fullt på ett ögonblick och det var många som inte kom med.

Tittade på TV och somnade sött den kvällen med.

1 juni
Idag tog vi bilen till Lalandia-parkeringen och gick därifrån till Legoland. Soligt och skön tidag, riktigt shorts-väder! Inne i parken var det mer folk, men fortfarande inga köer alls. Verkligen en fördel att åka under lågsäsong! Köerna bildas annars fort. Det fanns inte heller många ställen att komma i skugga, så att åka under högsommar kan bli jobbigt om vädret är bra (det finns dock badmöjligheter).
Barnen vaskade guld (kostar extra), åkte båtarna, flygplanen, kålormen, sjörövarskepp, snurrande tunnorna  och lekte i Duplo-landet(alla dessa var favoriter).
Vi valde också att titta på 4D-filmerna två gånger den här dagen. För de var verkligen en upplevelse!

Åt hamburgare och vips var klockan redan 15.  Hade inte tänkt vara här så länge idag, men vi hade så roligt. Vi gick tillbaka till vår parkerade bil och bytte ryggsäck mot badväskan. Och så blev det bad i AquaDome för fulla muggar igen!

Åt kvällsmat i stugan och lekte i lekparken till sent på kvällen.

2 juni
Först hade vi tänkt bada eller leka i leklandet innan vi skulle lämna stugan, men barnen verkade lite slitna, så vi plockade i ordning och checkade ut och åkte direkt mot Frederikshavn och Skagen. Vid utcheckningen betalar man för den el och vatte man använt under vistelsen, det ingår alltså inte i priset.

Barnen sov nästan hela vägen till Frederikshavn (nästan 3 timmars resa). Stannade strax utanför staden och åt korv och lekte i en lekpark. Åkte sedan ända bort till Skagen för att se de fina stränderna. Åkte "Sandormen" ut till udden och barnen plockade snäckor på stranden. Vi kikade lite på de gamla bunkrarna, köpte mjukglass och gottade oss innan vi åkte till Scandic Stena Line i Frederikshavn.

Vi hade otroligt svårt att hitta ingången till hotellet, men förstod att de just byggt om. När vi väl checkade in hade de inte bokat ett familjerum åt oss (de hade missat barnen i bokningen), men det ordnade sig. Vi var lite purkna vid det här laget, för servicen var inte den bästa. Men som en oväntad bonus så hade man dagen innan öppnat ett badland på hotellet! Dessutom verkade man byta namn till "The Reef". Badet ingick i hotellkostnaden, så det var bara att leta fram badkläderna igen! :) Stället var som en stor labyrint med små pooler här och var. Spännande och roligt! en bra avsultning på vår resa.

3 juni
Åt god hotellfrukost och strosade runt i Frederikshavn innan färjan gick mot Göteborg kl 14. Väl på svensk mark  blev det en 7 timmr lång bilresa hem, med stop på Max. barnen sov stora delar av resan, så det hela gick fantastiskt bra!