Gotland

(Sverige, Gotland, Visby, Kneippbyn, Lummelundagrottan, Bungemuseet, Fårö)

Bungemuseet

Fårö

Dag 1. Vi bilade till Oskarshamn vilket tog ca 3 timmar. Där ställde vi bilen på långtidsparkeringen (kostnad 25 kr/dygn) och gick på Gottlandsfärjan. Barn har mycket fördelaktigt pris på färjan då min dotter åkte för 42 kr ut och 47 kr hem.  Klockan 14:00 var vi framme i Visby.  Vi gick runt i staden och besökte den botaniska trädgården som stod i blom. Vi blev snart trötta och drog oss ner mot hamnen för att vänta på Kneippbyns egen buss. (kostnad för buss 25 kr vuxen/ 15 kr barn. Vi hade valt att bo på Kneippbyns bed & breakfast i korridor och boendet fungerade utmärkt och vi fick fantastiskt bra frukost.

Dag 2  Vi var på Kneippbyns sommarpark. Ebba som blir 9 år tycker att det är en JÄTTEBRA park där allt var kul. Jag själv är inte lika imponerad då jag förväntat mig något i stil med Ölands djur och nöjespark fast utan djur då, men dessa går inte alls att jämföra.  Parken passar bäst för yngre barn. Ett plus är det fantastiska Villa Villekulla som var helt underbart att se. Då vi var där ett par dagar innan högsäsong var parken öppen mellan 10 – 17 och vi betalade vi 150 kr i entré då var det ingen Pippiteater.

På kvällen åt vi på restaurang Piraten på Kneippbyn de har mycket god mat till bra pris.

Vi hann också med att spela äventyrsgolfen på Kneippbyn 50 kr vuxen/40 kr barn.  Golfbanorna är mycket fina och det är 18 hål att spela. Svåra men roliga tyckte min dotter.

Dag 3 Vi tog bussen från Kneippbyn till Visby och hyrde en bil som vi hade förbokat av Visbys gästhamn. Det tog jättelång tid att få bilen, kortterminalen fungerade inte så kunderna framför kunde inte betala, bilen gick inte att starta först p.g.a. ett stöldskydd….vid färjeterminalen finns fler som hyr ut bilar till lägre pris!

Vi körde upp till Lummelundagrottan, men hade otur och fick vänta i ca 40 min på nästa visning. Kostnad 120 kr vuxen/ 70 kr barn Min dotter tyckte att det var spännande att gå i grottan.

Från grottan körde vi mot Fårö men innan färjan hittade vi Bungemuseet och blev fast i flera timmar. En helt underbar plats för historieintresserade där kan man lätt tillbringa en hel dag! Ta med fika eller ät saffranspankaka  på intilliggande café.

Vi kom tillslut till Fårö klockan var nog runt 17 när vi körde över och då vädret inte hade varit det bästa under dagen så var det inte många bilar alls. Vi åkte mot raukområdet för att se på raukarna och äta mat som vi hade handlat på ICA i Fårösund. Där finns också souvenirer till barnen till bättre pris än i Visby.

Vi fick fina bilder på raukarna då vi kunde ta kort utan att få med andra turister. Kl 20 åkte vi tillbaka med bilfärjan till Gotland och bilade över Slite mot Kneippbyn.

Dag 4  Vi bilade in till Visby och lämnade packningen i säkerhetsboxar på färjeterminalen innan vi lämnade tillbaka bilen sedan blev det en rundtur med ett litet tåg för att få en guidad tur och en överblick över staden. Vi strövade omkring, fikade i Almedalen och hade det bra.  Vi hann med ett besök på Gotlands länsmuseum (gratis för alla som är yngre än 20) innan färjan gick klockan 17:00 Museet  var jättefint, men kanske lite otäckt för yngre som är rädda för skelett. Det är helt klart värt ett besök.

Kostnad för boende på Kneippbyn ca 2 100 kr för tre personer i tre nätter. Färja ca 900 tur och retur för en vuxen, en ungdom upp till 25 och ett barn.   Vi hade en bra men en kort resa. Vi hade aldrig tidigare varit på Gotland, men vi tänker snart åka igen!