Frankrike runt 2010

(Frankrike, Disneyland Paris, Parc Astérix, Marineland i Nice, Akvariet i La Rochelle)

Medelhavet intill camping i La Couronne

Frankrike runt med husbil sommaren 2010

24/6
Nu far vi ut ur Sverige via Öresundsbron! Det känns lite nervöst eftersom vi har hunden med oss den här gången. Kommer allt att fungera med henne? Pass och vaccinationer är klara och vi har ett gediget första-hjälpen-kit med till henne också. Nu kör vi! Mot Frankrike!

26/6
Efter två nätter i Tyskland, på fina ställplatser, har vi nått fram till en superfin camping i byn Berny Rivière norr om Paris. Den kostar 350 kronor per natt. Här finns många permanenta campingstugor, men också gott om plats för tält, husvagnar och husbilar. Vi har fått en plats intill kanalen som rinner förbi här. Vilken idyll! Dessutom har campingen ett fint poolområde samt diverse små konstgjorda sjöar - en för bad, en för trampbåtar och några för fiske. I receptionen säljer man biljetter till både Disneyland och Parc Astérix. Priset är detsamma som i parkerna, men köper man biljetterna här slipper man köa vid  parkerna. Nu ska vi ägna en dag åt sol och bad i lugn och ro.

29/6
Igår gjorde jag Parc Astérix med döttrarna (totalt 900 kronor för oss tre), medan mannen svettades vid husbilen på parkeringen med hunden. Parc Astérix var en väldigt välskött och fin park, med många åkattraktioner. Den brutala värmen gjorde att vi höll ett ganska lågt tempo, men vi hann se och göra det vi ville.
Idag var det min tur att vänta på Disneylands parkering medan mannen gjorde Disneyparkerna med döttrarna. Vi köpte endagsbiljetter som gällde för båda parkerna. Det gick på totalt 1750 kronor. När vi var här för två år sedan besökte vi enbart temaparken, så nu var vi nyfikna på studioparken. Den blev dock till stor del en besvikelse. Det var lång kö till alla attraktioner, och därutöver fanns det inte mycket att se eller göra. Temaparken innehåller ju en del jippon utöver själva attraktionerna. Åker vi hit igen blir det nog bara temaparken. Men döttrarna var lyckliga och utmattade när de gick till sängs! Vi övernattade på Disneys egen husbilsparkering. För 17 euro fick man stå ett dygn och då hade man fri tillgång till toaletter och duschar. Helt okej, även om sopbilarna som körde runt på parkeringen på natten lät som monster ur någon science fiction-film!

2/7
Nu har vi nått Nice och campingen La Vieille Ferme. Campingen ligger en knapp kilometer från stranden och Marineland. Dessutom har den en väldigt fin pool. Priset går upp när man når Medelhavet - 500 kronor per natt betalar vi här.
På vägen hit åkte vi genom Provence och tillbringade en natt uppe i les gorges du Verdon - ett fantastiskt vackert område! Åk dit! Vi åkte genom berg och dalar och suckade över pittoreska byar och turkosa sjöar. Lägg till vinodlingar, olivlundar och lavendelfält... Sååå vackert! Dit vill jag återvända!

5/7
Nu lämnar vi Nice och far västerut. Vi har hunnit med att promenera på stranden, hänga vid poolen och besöka Marineland. Hettan är nästa outhärdlig och vi har ingen AC i husbilen. Hunden får sig en kall dusch ibland och fläkten i husbilen går för fullt. På nätterna har vi haft fönstren öppna och det har gjort stor nytta som väl är.
Marineland var trevligt. För mig och döttrarna betalade vi 800 kronor. Det kändes ganska kommersiellt får jag tillstå. Som Norrköpingsbor besöker vi ju Kolmårdens djurpark och delfinariet flera gånger per år. Där går det ju ganska lugnt till. Här omgärdades showerna av cheerleaders, såpbubbelexplosioner och popmusik på högsta volym! Men djuren var ju inte desto mindre fina att se på för det. Späckhuggare är mäktiga djur!

Nu har vi nått en camping i La Couronne i närheten av Marseille. På vägen hit hittade vi en helt otrolig sandstrand, full av snäckor kan tilläggas, mellan Sète och Cap d.Agde. Där blev det ett svalkande dopp! Den här campingen (Le Mas) har fin pool och ligger dessutom bara några hundra meter från havet. Den kostar 470 kronor. Vi drar slutsatsen att campingarna i närheten av Nice är de allra dyraste.

7/7
Nu är vi på väg mot Arcachon på Atlantkusten. Men kvällen igår, samt natten, tillbringades i den sagolika staden Carcassonne! Lägg namnet på minnet! Den gamla medeltida ringmuren är som tagen direkt ur en saga! Och innanför murarna blir man inte besviken. Där är det full kommers i de gamla vackra byggnaderna. Vi tog hur många bilder som helst, både utanför och innanför murarna. Alla borde åka dit!

9/7
Nu övernattar vi på en gratis ställplats i St Malo i norra Frankrike. Efter Carcassonne stod vi på en camping i Arcachon en natt och därefter på en camping söder om La Rochelle. Nu snittar campingarna på 400 kronor ungefär. Atlantkusten är vacker på sitt sätt, men tyvärr är det svårt att inte jämföra stränderna med de vid Medelhavet...
Akvariet i La Rochelle var riktigt fint! Vi betalade 330 kronor för mig och döttrarna. Helt klart värt pengarna!
Imorgon ska vi åka till Le Mont St Michel - den otroligt vackra byn på klippan vid kusten österut. Vi var där för två år sedan, men jag vill absolut se det igen. Sedan gör vi ett återbesök på D-day beaches och amerikanska kyrkogården.

25/7
Nu har vi varit hemma ett tag och hunnit reflektera och prata om vår treveckorsresa. Och vilken resa det var!!! Ja, det var jobbigt med värmen, men det var det värt. Döttrarna höll sams nästan(!) hela tiden och tyckte att det var toppen att flänga runt som vi gjorde. Fick de bara ta sig ett dopp då och då var de nöjda. Hunden var överlycklig och tyckte att trängseln i husbilen var hur mysig som helst. Hon hade koll på "flocken" hela tiden! Det blir inte bättre för en social hund! Min man och jag hade aldrig vågat gissa att vi skulle få se så många vackra områden. Våra "åååh" och "titta där!" tog aldrig slut. Inte konstigt att vi hann ta 964 bilder...

Det blev totalt 722 mil på tre veckor. Dieseln gick på totalt 9000 kronor. Vägtullarna i Frankrike gick på totalt 2000 kronor. Vi stod mestadels på campingar, men även på några ställplatser. Till det kan läggas en mindre lyckad natt när vi hamnade bland långtradarna vid en vägtull, då GPS:en visat oss fel... Som tur var gick det bra, men vi sov dåligt då vi var rädda för inbrott. Hur som helst - totalt la vi knappt 5000 kronor på "boende". Mat hade vi med oss väldigt mycket av, så vi köpte mest lite färskvaror i affärerna. Visst kostade resan pengar, men om man ser till att vi fick tre veckor fulla av fantastiska upplevelser, tycker jag ändå att priset var överkomligt!

Hunden kommer att få följa med fler gånger. Det fungerade hur bra som helst! De flesta campingar tillåter hundar, fast de tillåter inte pitbull-blandningar eller rottweiler. Innan man återvänder in i Sverige måste man uppsöka veterinär för att få hunden avmaskad. Det fixade vi i Flensburg i norra Tyskland:
Tierartz Zentum
Jürgensgaarder str. 12
249 43 Flensburg (kan vara tokigt stavat, men fungerar i GPS:en)
Medicinen hade jag med mig - veterinären tog bara 100 kronor för att ge hunden tabletten. Lätt som en plätt! Jag visade duktigt upp pass och veterinärintyg i tullen vid Öresundsbron. De var dock måttligt intresserade kändes det som. Men nu har vi gjort allt enligt regelboken och det känns bra och viktigt.

Till sist: semestra i Frankrike!!! Vi kommer att återvända inom några år!