Trevlig semesterdag!

(Sverige, Västergötland, Skara, Skara Sommarland)

Karusell

När vi fick veta att vi hade vunnit biljetter till Skara Sommarland bestämde vi oss för att "lyxa till" vårt boende och bo på hotell. Oftast väljer vi billigare alternativ. Vi valde att bo två nätter på Scandic i Skövde vilket var ok med fin frukostbuffé. Dock blev vi lite störda av närliggande discotek på natten. På morgonen efter åkte vi till Sommarland med stora förväntningar. Vi var där precis innan öppningsdags och fick parkeringsplats nära entrén. Vi hade bestämt att vi skulle prova den nya karusellen "Tranan" direkt ifall köer skulle uppstå under dagen. Men köerna visade sig inte alls vara särskilt långa till några av karusellerna. Tranan tyckte killarna var en av höjdpunkterna på stället och vi åkte den ett par gånger till under dagen. Vi betade av de flesta karuseller som fanns och lockade oss innan vi gick till badlandet. Där var vi större delen av eftermiddagen eftersom vi alla tyckte detta var mycket bra. På badlandet var där mycket folk men inte överdrivet långa köer trots att vi var på Sommarland mitt i semestern och vädret var ganska så bra. Vi upplevde det som om där fanns ganska mycket badvakter på stället och folk tog hänsyn till varandra, tex när man skulle hoppa. Som förälder kan man ju vara lite orolig att någon tex ska ha lite för bråttom och inte titta sig för innan man hoppar. Där fanns nämligen några "hoppställen" som vår stora kille ville vara vid.

Intill badlandet hade man en "Piratshow", 3 ggr per dag tror jag det var, som vi absolut tycker man ska passa på att kolla på. Ett gäng killar hade stor show när de hoppade kors och tvärs i en liten rund bassäng från väldigt höga nivåer samtidigt som de spelade teater. De var enormt skickliga och ett par gånger ville vi knappt titta då vi var rädda att de skulle hoppa på varandra. Men allt gick bra. Piratshowen varade knappt en halvtimme och är ett perfekt break om man ändå ska ta en fika eller liknande.

Vi badade en stund till efter showen innan killarna ville tillbaks till karusellerna och en stund i "jätterutschbanorna" innan stängning. Vi ville även prova på att köra gokartbilarna men där tyckte vi det gick åt för mycket tid i kön och valde därför karusellerna igen. Vi ville även åka tåget som gick runt på Sommarland som avslutning efter en intensiv dag men detta missade vi precis. Dock gjorde det inte så mycket eftersom killarna då fick chansen att åka Tranan en sista gång.

Vi brukar försöka undvika att åka till ställen som Skara Sommarland, Liseberg mm mitt i semestern när där är väldigt mycket folk med köer som följd. Men på Skara Sommarland vill man ju vara på när det är någorlunda varmt och kan bada och vi gjorde därför ett undantag. Men vi hade en mycket bra dag och upplevde denna gången inte alls att där var för mycket folk. Kanske pga att badlandet slukar de flesta. Vi kan rekommendera stället framförallt om man har barn som gillar bad men också karuseller och lite annat äventyr. Våra pojkar är 5 och 8 år.

Vår andra dag ägnade vi åt att gå på Läckö Slott samt att åka vidare till släktingar. Vi kan rekommendera Läckö Slott också om man vill göra något mer "vuxet". Ni kan själva gissa vilket av ställena som killarna gillade bäst.