Testfamilj på Junibacken

(Sverige, Stockholm, Sagovärld)

Sand i Samarkand

Utsikt under måltiden.

På hemväg från en händelserik dag på Junibacken.

Vi är två vuxna och två barn på 6 år och 4 1/2år som blev en testfamilj på Junibacken. En varm sommardag åkte vi till Stockholm för att besöka Sagohuset Junibacken. Eftersom det då var högsäsong var det många turister som besökte Djurgården vilket ledde till att det var dåligt med parkeringsplatser. Vi fick ställa vår bil uppe på Östermalm. När vi kom fram till Junibacken var det en lång kö som ringlade sig utanför entrén, kanske hade det varit bättre att komma lite innan de öppnade, vi kom ca en timme efter öppnandet.

Efter en lång väntan gick vi direkt till rummet En Annorlunda Värld då sagotorget var överbelamrat med människor. Här inne fick barnen pröva på och känna på saker och springa omkring och leka och gömma sig i skrymslen och vrår. De hade jätteroligt men för oss vuxna var det trångt och svårt att se sina barn i allt folkmyller, då all vuxna ville vara nära sina barn och ta foto på dem.

Sedan gick vi upp till Pippis hus på övervåningen där det var mer plats för oss alla. Barnen stortrivdes då de verkligen fick leva ut sina fantasier, tänk att få klättra upp på ett piano och hoppa in genom ett fönster in i huset… eller att få baka pepparkakor på golvet. Här såg vi också föreställningen Sagokista vilken var en rolig och medryckande saga.

Vi hann även se föreställningen Sand i Samarkand som var en spännande och lustig saga, barn och vuxna gillade även den här föreställningen.  Pippi Långstrump-föreställningen hoppade vi över nu då vi sett den tidigare år men kan verkligen rekommenderas att beskåda för den som inte gjort det tidigare.

Nu var vi hungriga och åt i restaurangen Pippis pannkakor med sylt och grädde. Karlssons köttbullar med kokt potatis, gräddsås och lingonsylt. Eftersom vädret tillät idag för utevistelse åt vi utomhus med en vacker utsikt över Stockholm. Maten var bra men priserna för oss vuxnas måltider var lite väl dyra. Deras bakverk såg goda ut och får provas på nästa gång vi kommer på besök.

Nu gick vi till Sagotorget som inte var så belamrat med folk just nu, där fick barnen fick hälsa på hos olika sagofigurer. Kön var inte allför lång så vi kom till Sagotåget utan allför lång väntetid. Att bara få höra Astrid Lindgrens röst berätta om hennes olika sagofigurer värmer även en vuxen. Hela turen med att få se figurerna i deras värld är fantastiskt. Vill man åka mer med tåget får man betala extra.

Vi besökte bokhandeln också som har ett stort utbud med böcker, filmer och annat smått och gott med olika sagofigurer på.

Efter en rolig men intensiv dag åkte vi alla hem nöjda och belåtna och jag tror… eller snarar vet …att vi någon gång i framtiden kommer tillbaka till Junibacken för att få uppleva vår egen favorit bland sagans figurer igen!