Vårt Norrlandsäventyr

(sverige, norrbotten, Kiruna, icehotell, abisko)

på väg in i ishotellet

isbjörnssviten

snöskor i abisko

Vi är en vanlig familj med tre söner i åldrarna 6,10 o 13 där 3 i familjen totalvägrar allt vad skidåkning heter. Vad kan man då göra om man vill åka på vintersemester?

Jo vi bokade 2 nätter på hotell i Kiruna i stället.

Resan började med tåg upp till Arlanda där vi övernattade på Jumbo hostel, en gammal jumbojet som var omgjord till vandrarhem. Riktigt spännande att få övernatta i ett flygplan i riktiga sängar. TV fanns på det lilla rummet och lakan o handdukar ingick så om man ska övernatta inför en flygresa med barn är det helt klart ett annorlunda o bra ställe.

Flyget tog oss enkelt till Kiruna där vi fick uppleva polarnatten. Mycket ljusare på dagen än jag föreställt mig. Norrskenet såg vi dock bara på bild.

Nästa dag styrde vi kosan mot Jukkasjärvi och ishotellet. Vårt mod sjönk en aning då termometern visade på -33 grader men vi hade plockat på oss så mycket vi bara kunde och inne i själva ishotellet var det bara -5 grader. Vilket fantastiskt ställe!!!!! Konstnärer från hela världen har framställt ett antal sviter som allihop ser olika ut. De flesta var riktigt fantasifulla och killarna tyckte det var rejält spännande att kolla runt i rummen där allt var gjort av is o snö. Det fanns bl a ett kylskåpsrum men ost, ägg, mjölk o där sängen var en sardinburk, ett isfiskerum där det hängde en krok i taket som om man befann sig under isen och en stor isfisk låg o lurade i vassen. Sen fanns bilrummet där sängen var inne i en isbil med belysning i instrumentpanelen mm. Otroliga rum alltsammans och mycket större än jag trott. Men sova där skulle jag inte vilja göra, dessutom är det rejält dyrt.

Sen var det dags för en hundspannstur på Torne älv. Fortfarande lika kallt så vi fick hoppa i varsin skoteroverall utanpå alla våra termobyxor o jackor, sen fick alla gigantiska vantar att ha utanpå våra egna. Som stoppade korvar satte vi oss sen på släden och det bar iväg. Hundarna ylade av upphetsning innan vi åkte för att sedan bli knäpptysta så fort vi åkte iväg.

Halvvägs stannade vi o värmde oss vid elden vid en träkåta ute i skogen och det behövdes. Pappas ögonfransar hade nämligen frusit fast i glasögonen under turen.

Trötta efter en fantastisk dag gav vi oss hem till vårt eget ishotell där det bara var is på insidan av fönstren.

Nästa dag var det abisko som gällde. Idag var det bara -28 grader. Vi hyrde snöskor och gav oss av på en liten tur runt ravinen. De såg inte alls ut som jag trodde och det var spännande att få pröva på. Nu visade det sig att vi hemma i skaraborg hade betydligt mer snö än i abisko så det var inte speciellt svårt att gå i terrängen även utan snöskor men det var kul att se hur det funkade.

På kvällen klev vi på nattåget till stockholm. Killarna tyckte det var spännande med egen kupe och vi hade en mysig kväll med kortspel o prat. Restaurangvagnen var jättefin med kungabilder på väggarna men det snöade in på en plats!

Nästa morgon vaknade vi av att tåget stod still. Det visade sig sen att vi blev stående där i över 7 timmar så det var ett äventyr i sig. Maten i restaurangen tog i stort sett slut men så småningom fylldes det på med mackor som sen SJ bjöd på. Vi missade tåget hem och en dag i stockholm när vi 17.30 ankom huvudstaden för att direkt sätta oss på nästa tåg hem till skövde. Rejält trötta efter 26 timmar på tåg men många upplevelser rikare var vi sen hemma.

Det var inte den billigaste resan vi gjort men en av de mest strapatsrika, en riktig äventyrsresa!