En heldag på Astrid Lindgrens Värld blev succé!

(Sverige, Småland, Vimmerby, Astrid Lindgrens Värld)

Föreställningen Ronja Rövardotter bjöd på sång och dans.

Mattisborgen

Karlssons lekhus för de minsta barnen.

Den 17 juli 2011 var det dags för oss att besöka Astrid Lindgrens Värld. Det var en perfekt dag för utflykt. Växlande monlighet och varmt och skönt. Tindra 6 år och Tim 5 år var spända av förväntan. Vi kom till Vimmerby precis till kl 10 när det öppnade. Det var mycket folk so m hängde på låset men entrén gick smidigt. Vi hade redan innan vårt besökt bestämt hur vi skulle gå. Vi började med Bråkmakargatan och gick sedan vidare till Saltkråkan. Saltkråkan var trevligt. Man åkte vagn genom ett antal historier från serier. Barnen tyckte det var lite läskigt då man åker inomhus i en mörk miljö.

Nästa anhalt var Karlsson på taket. Där var det show när vi kom fram och barnen bänkade sig för att höra historien. Efter Karlsson blev det våfflor med hemgjord jordgubbssylt i våffelhuset. Mycket gott. Vi fortsatte sedan till Katthult och Emil i Lönneberga. Även där lyckades vi komma i rätt tid för en sångföreställning av hela Emil-gänget. Efter Katthult fortsatte vi till körsbärsdalen och Törnrosdalen. Höjdpunkten här var skorpans hemliga gång i Tenils borg.

”Vi vill se Pippi, vi vill se Pippi”. Nu började tjatet om Pippi ta över och vi bestämde oss för att gena genom parken för att komma dit. På vägen passerade vi Junibacken och Den lilla staden. Barnen fastnade i de små mysiga godisaffärerna. Där såldes Pippis krumelurpiller, polkagrisar och annat smått och gott. En varsin klubba blev resultatet av besöken. Sedan gick vi vidare till Villa villekulla.

Villa Villekulla var en av höjdpunkterna på hela resan. Där stannade vi länge och vi såg på en föreställning med Pippi och piraterna. Den höll hög klass och barnen var överförtjusta. Att få bestiga ett piratskepp var också spännande. Efter föreställningen var det dags för middag. Vi tog ett bord i Magasinet. Barnen tog köttbullar med mos och Spagetti och köttfärssås. Det måste ha smakat väldigt gott för tallrikarna blev soprena. Vi vuxna åt lax och färskpotatis. Också mycket gott.

Efter Pippi Långstrump och lite mat fortsatte vi vår rundtur. Denna gång var det Mattisborgen som skulle besökas. Om Ville Villekulla och Pippi var bra så var Mattisborgen och Ronja Rövardotter ännu bättre. Barnen började med att kika runt i borgen. Alla utrymmen undersöktes i den stora borgen. Sedan väntade vi på den stora föreställningen då vi skulle få godbitarna från Ronja Rövardotter. Föreställningen som kom var enastående. Lite läskig men jättebra. Alla i sällskapet var överens. Mattisborgen och föreställningen med Ronja Rövardotter var bäst på hela besöket.

Klockan kvart i sex var vi åter vid entrén och trötta och nöjda satte oss i bilen för att åka hemåt. Astrid Lindgrens Värld är en heldagsupplevelse om man vill få ut det bästa. Ett tips är att planera sitt besök innan man kommer dit. Bestämma vilka föreställningar man önskar se och vilka sagovärldar som ska få den mesta av ens tid. Man kan med fördel ta med sig matsäck för det finns flera trevliga miljöer för picknick. Kan nämna att vi även hade vår hund med oss. Och det fungerade utmärkt. En park för hela familjen!