DFDS Seaways Köpenhamn-Oslo

(Danmark, Norge)

I augusti åkte vi med DFDS Seaways Köpenhamn-Oslo, ToR. Vi är pappa, mamma och två barn, 6 och 10 år gamla.

I resan ingick tågbiljetter från bland annat Kristianstad, vilket vi använde oss av. Det var väldigt smidigt att sätta sig på tåget och sen gå av vid en station i Köpenhamn. Tack vare bra beskrivning från DFDS var det lätt att veta var vi skulle gå av samt var vi skulle hitta busstationen där bussen som skulle ta oss till färjan gick ifrån.

Barnen, som aldrig tidigare sovit på en båt, sa wow när de såg båten. De tyckte den var imponerande. Vi vuxna tog det lugnare, men färjan var helt ok. Vi lämnade Köpenhamn vid femtiden och första kvällen ägnades åt att utforska skrymslen och vrår och sitta ute på däck. Det fanns ett poolområde och barnen badade en stund. Det var inte speciellt stort och 10-åringen var nöjd efter 20 min och 6-åringen efter ytterligare en liten stund. De hade dock väldigt roligt medan de badade. Vuxna kunde också bada alternativt vara med inne på området med ”tossor” på fötterna alternativt sitta och ”titta in genom glaset” då det var ”glasinhägnat”.

Det fanns ett lekområde med fotbollsspel, lego att bygga med, möjligheter till att rita och måla samt kuddar att busa runt i. Våra barn tilltalades av fotbollsspelet och de byggde lite med lego. För övrigt kändes det som att området var för lite yngre barn. Barnen deltog i en skattjakt som bestod av att svara på frågor och till deras stora glädje vann de ett gosedjur.

Första kvällen hade vi ätit middag innan vi åkte och nöjde oss därför med dricka och ”småplock”.

Vi kunde gå iland i Oslo vid nio-halvtio nästa morgon och vi ägande dagen åt att strosa runt. Vi besökte slottet, gick på Karl Johan, besökte operahuset. Operahuset kan rekommenderas. Det var en annorlunda byggnad och kul var att vi kunde gå upp på taket och se ut över Oslo.

Den andra kvällen åt vi middag på Explorer Steakhouse. Vi hade förbeställt hemifrån och restaurangen kan rekommenderas. Det var god mat och barnen gillade att det fanns efterrättsbuffé. Vi tyckte det var bra att äta middag på båten andra kvällen (självklart går det bra båda kvällarna) då barnen hade ro att sitta och äta i lugn och ro, eftersom de redan utforskat båten och det som erbjöds.

Frukost hade vi förbeställt på 7 Seas restaurang. Det var ok, varken mer eller mindre. Skönt dock att ha det bokat och betalt i förväg.

Vi var i Köpenhamn igen vid niotiden och vi passade på att stanna i Köpenhamn innan vi tog tåget tillbaka till Kristianstad på kvällen.

Det var en bra semestertrip och Oslo var en trevlig bekantskap. Det var tillräckligt med två kvällar på färjan. Vi hade med oss egna spel och böcker, vilket var bra då mycket av utbudet vänder sig till yngre barn.