Cykelsemester längs Göta Kanal

(Sverige, Västra Götaland, Sjötorp, Slussarna i Göta Kanal)

Barnens minikanal

Äventyret började med att vi letade efter en semester där vi kunde kombinera att vara ute i naturen med något spännande och roligt för barnen. Till sist hittade vi det! Det blev en cykelsemester längs Göta Kanal.

Man kan välja flera olika cykelpaket. Vi valde att boka ett cykelpaket med en övernattning på vandrarhem i Sjötorp.

Vi packade bilen och körde till Sjötorp utanför Mariehamn, där slussarna i Göta kanal börjar (eller slutar…). Väl framme igick det vars en damcykel med barnsadel och hjälmar och utöver det hyrde vi en cykelkärra. Vi cyklade längs Göta kanal på helt bilfria vägar mot Norrkvarns slussområde. På vägen stannade vi och åt det matpaket som ingick i resan. Väl framme i Norrkvarn gick vi till Barnens minikanal där barnen själva kan leka med små slussar. Detta var mycket uppskattat av barnen. Vi tittade också på Trollstubbarna som man kan övernatta i. Tyvärr var dessa fullbokade, så tänk på att boka dem i god tid.

Det är underhållande och spännande för hela familjen att titta på slussarna och se båtarna åka upp och ner. När vi hade cyklat tillbaka till Sjötorp åt vi en välförtjänt middag på restaurang Kajutan, som ingick i vårt paket, och tittade på slussarna. Nästa morgon fortsatte vi vår semester med nya äventyr.