Testfamilj besöker Muminvärlden och äventyrsön Väski

(Finland, Åbo/Nådendal, Muminvärlden/Äventyrsön Väski)

Väski: Hela familjen letar efter saker som inte passar i husen.

Vem kan bygga högsta tornet?

Här övar sonen konsten att sikta rätt.

Vår familj fick den stora äran att blir testfamilj både i Muminvärlden och äventyrsön Väski. Vi var på semesterresa i Finland i nästan 2 veckor och besöket i temaparkerna gjorde vi på vägen hem. Det var tyvärr inte så bra skyltat dit eller är vi inte tillräckligt uppmärksamma men till slut hittade vi till rätt parkering där vi skulle lämna bilen (avgift 8 euro) och tog gratis buss vidare genom staden. Efter några minuter var vi framme. Vi blev kontaktade av Muminvärlden tidigare och fick redan i förväg med brev våra inträdesband, broschyrer och kartor. Då var det bara kliva över bron och in i parken. På plats visade sig att våra barn (7 och 10 år gamla) var en av dom äldsta i parken. Vi gick runt, tittade på alla roliga hus och byggnader. Våra barn kände igen dom flesta figurer och tyckte att det var småroligt att titta runt och gå in i Muminfamiljens blåa hus. Speciellt spännande var att utforska labyrinten och hitta väggen ut. Vi gjorde besöket i början på juli och det var mycket folk i parken. Jag har aldrig sett så många barnvagnar på en gång, de var precis överallt och gjorde inte promenaden på ön lättare. Trots det var det inga problem att hitta ett trevligt ställe där vi kunde äta vår medhavda fika. Efter ca två timmar kändes ön utforskad och det sista vi gjorde var ett snabbt besök i butiken på vägen därifrån. Det stora attraktionen kom efteråt, då barnen hade stora förhoppningar om vad som väntades på äventyrsön Väski. Vi hade även biljetter dit och då var det bara sätta sig i båten som skulle ta oss dit. Den avgick 2 ggr i timmen. På ön utrustades vi med var sin karta och gav oss iväg på äventyr. Kartan med speltabell kunde vi få på svenska och den bestod av 19 olika stationer där man fick göra olika uppdrag. Det var spännande för våra barn och även roligt oss vuxna. Uppdragen var varierande: klätterväggen, skjuta pilbåge, gå hinderbanor, leta reda på saker, m m. Efter utförd uppgift fick man skriva in svaret i sin speltabell. Mitt på ön fanns det en liten by med många olika djur, fikaställe och även en badplats. Barnen älskade den och där stannade vi i öven en timme. De fick mata får, höns och grisar och leka med hundar och getter. Vi vuxna fick en väl förtjänat kaffekopp. Trots att vi missade föreställningen (den var bara 2 ggr om dagen) så hade vi kul i flera timmar. Barnen blev lite besvikna att de inte fick sin "belöning" direkt efteråt. I stället skulle man mata sina svar på dator hemma. Vi tog sista båten tillbaka och var riktigt trötta efter dagen. Eftersom vi skulle hem till Sverige samma kväll så åt vi middagen först på färjan. Efteråt tycker vi att Muminvärlden är lagom för mindre barn. Däremot Väski var lagom spännande för barn i vår ålder och kanske även för lite äldre. Vår familj skulle inte göra utflykten som en färjeresa från Sverige enbart för att besöka båda eller en av temaparkerna. Det finns i Sverige andra attraktioner betydligt billigare, på närmare håll och lika spännande. Om man inte ha barn helt tokiga i muminsagor så klart!