Minisemester i husvagnen

(Sverige, Småland, Gränna, Visingsö)

Bytte husvagn 2010 och då tog vi vägen förbi Gränna innan vi åkte hem. Det första vi upplevde när vi kom till Gränna camping var att vår husvagn var lite för lång för entren in på området. Vi har en Kabe 780 och den är lite drygt 9 meter lång. Det var precis på håret att vi kom in men med lite koll på hela ekipaget så kom vi igenom. När vi sedan skulle få vår plats hade det regnat så mycket att vår plats flöt, och då menar jag flöt. Gräsmattan vågade sig när man trampade på den. Har aldrig upplevt nått liknande. Vi vägrade att stå på den platsen vi först fått. Värden tyckte att vi skulle stå i blötan men jag och sambon vägrade låta vår vagn sjunka i leran. Så efter mycket om och men fick vi tillslut byta till en toppenplats längst ner mot lagunen, nere vid häcken. Dessa platser var bättre underarbetade och inte alls lika blöta. Campingen i sig får toppbetyg då det var rent och fräscht och hade toppstandard. Och vilka trevliga grannar vi fick. Det kom folk från alla håll och ville hjälpa till att få oss på plats. Personalen däremot borde kanske gå charmkurs. Fint läge på campingen och det var jättetrevligt att sitta på bänken och se ut över Vättern när solen var på väg ner. Dag två bestämde vi oss att ta båten över till Visingsö och hyra varsin cykel och utforska ön. Och som vi är, så cyklade vi lite överallt där en cykel kom fram och kom vi inte fram så ledde vi den. Vi hittade bla ner till strandkanten och tog ett dopp i värmen. Det var iskallt men väldigt skönt att svalka sig. Picknick på en brygga blev det med. Som tur var hade vi köpt varsina bagetter innan vi åkte över för nån speciell mat att få till vettig peng det fanns det inte. Allt var dyrt på Visingsö. Vi cyklade från ena udden till den andra men avstick åt alla hållen. Kan varmt rekommendera medeltidskyrkan på ön. Jättevacker! Vi besökte även den stora ruinen på Visingsö, den vid hamnen. Vilket bygge. Vi hade inga barn med denna semester men Visingsö är helt klart barnvänlig och lättcyklad för dom små. Och vill man ha en cykelvagn med så kan man hyra en sån också. Båtresan rekommenderas inne i bilen eller bort från bildäck. Stå absolut inte mellan bilarna då vi dag tre var med om att en av båtarna parkerade uppe på piren i Gränna hamn. Vid kraschen stod det som tur var ingen mellan bilarna och blev klämd, vilket det gjorde då vi åkte över. Bilarna hade packats ihop och fått rejäla bulor i smällen med piren.  Dag två var väldigt lyckad och fast man hade lite ont i baken utav cykelsadeln somnade vi helnöjda. Dag tre tillbringade vi i Gränna. Vi besökte butiker och köpte givetvis polkagrisar i mängder till barnen där hemma. Vi han också med utsiktspunkten och ett besök i Braehus ruin. Och det i häftigt åskväder. Det var blandad förtjusning med en aning skrajsenhet. Fint med blixtarna över Vättern men knallarna ekade rätt ordentligt i ruinen. Men vilken utsikt. Åk dit. Jättefint! Dag 4 åkte vi hem och man kan säga att vi var mycket nöjda med vår minisemester. Men nästa gång ska vi ha med barnen. Spanade läget hur barnvänligt det var när vi var där och upptäckte att allt är barnvänligt, oavsett ålder på barnen. Alla har nått att göra i Gränna. 2012 då vi varit på husvagnsmässan så svängde vi förbi Gränna camping och tog en liten fika i gräset. Vi ville visa barnen och höra vad dom tyckte. Dom var mest impade utav lagunen och Braehus. Jag hoppas att det blir lite mera sommar under 2013 för då kanske vi tar en sväng till Gränna igen och har semester med hela familjen.