Semestern kunde börjat bättre...

(Sverige, Finland, Stockholm, Helsingfors, Norrköping, Vasamuseét, slottet, Skansen mm, Kolmården)

Startade resan från Falkenberg. Första pit-stoppet gjordes i Gränna och då barnen inte klagat en enda gång på hela vägen dit ritade vi nästan ett kors i biltaket. Efter lunch och inhandling av polkagrisar styrde vi kosan vidare. En timme innan vi var framme i Stockholm vaknade vår stora tjej och behövde gå på toaletten. Sagt och gjort vi stannade vid första bästa vägkrog och väl inne kräker hon över hela golvet i restaurangen... Man vill ju bara försvinna!! Efter upptorkning och hundra ursäkter styr vi kosan vidare mot Bredängs camping och tänkter att Hanna nog bara var åksjuk (trots att hon aldrig varit det tidigare, man blir ju världsbäst i positivt tänkande när det kommer till kräkningar...) Väl framme checkar vi in och nu ösregnar det. Då är det dags igen... magsjuka!! Tältning/ösregn/magsjuka - NEJ TACK! Checkar ut igen och lyckas uppbringa ett av de sista boendena i hela Stockholmstrakten - en campingstuga på Flottsbro camping i Huddinge (stugorna var kanon och kan rekommenderas). Hanna, stackarn, fortsätter att kräkas hela kvällen och en bit fram på natten. Jag kan inte sluta tänka på att vi smakat på hennes polkagris och druckit ur samma vattenflaska... På morgonen är hon hungrig och oförskämt pigg. Försöker få henne att sova en stund på förmiddagen men det går inte. Barnen vill bara till Vasamuseét så vi tycker inte vi har något alternativ, lika bra att passa på innan vi andra blir sjuka (hade vi varit hemma hade jag aldrig släppt ut henne men vad ska man göra??). Vasamuseét var en succé, barnen tyckte det var jättespännande att se det i verkligheten. Efter två nätter i campingstugan får vi tag på en tvårumslägenhet på Scandic i Sollentuna för strax under 800 kr/natt (15 min med pendeltåget in till city). Ingen idé att tälta då vi bara väntar på näste man som ska bli sjuk. Följande dagar kollar vi Skansen (barnen älskade allsången), Cosmonova och Naturhistoriska museét med kanonutställning om dinosaurier och svenska djur (restaurangen där hade jättegod mat), båtutflykt i skärgården mm, lite shopping hann vi också med (tyckte i alla fall mamma om). När torsdagen kom började vi så smått andas ut - vi andra klarade oss från magsjukan. Väl på eftermiddagen gick kryssningen till Helsingfors. Vi hade två övernattningar på båten och en heldag i Helsingfors. Jättemysigt och äntligen kom solen och värmen. Barnen hade hur kul som helst med alla barnaktiviteter och disco. När vi var åter i Stockholm och hörde att det regnade hemma på västkusten bestämde vi oss för att stanna ett par dagar till. Så vi körde mot Norrköping och bestämde oss för att tälta på First Camp utanför Kolmården. Där fick vi en kanoneftermiddag vid stranden med efterlängtat solande och badande. På söndagen tog vi oss till Kolmården och där såg vi delfinföreställningen tre gånger på två dagar och tog safaribussen för att titta på djuren. Det var det bästa men allt annat var också bra. Man kom närmare djuren där än man gör i Borås djurpark och djurskötarna berättade intressant om djuren och gav dem personligheter. Vi är helnöjda med Kolmården! Sedan var det dags att åka hem och efter nio dygn tyckte vi allihop att det var skönt att komma hem.
Summan av kardemumman är att det kunde varit en bättre semester, men den kunde varit mycket värre också... Vi hade egentligen tänkt vänta med storstadssemester tills barnen blivit lite större men de ville så gärna se Vasamuseét och slottet och det var ju som sagt succé. Men avstånden till och från tunnelbanan, allväntan på perrongen  var lite jobbigt, vädret gjorde klart sitt till också. Tur att vi hade möjlighet att stanna ett par extranätter för att få lite sol på näsan. Men en storstadssemester är inte billig och helt klart inte heller när man spräcker hela boendebudgeten redan efter två nätter!