Åre och Holiday Club på sommaren

(Sverige, Jämtland, Åre, Holiday Club)

Som vinnare av testfamiljsuppdraget på Holiday Club i Åre fick vi prova på en mängd aktiviteter och dessutom en övernattning i familjerum. Vi stannade ytterligare en natt på egen bekostnad och tur var det, vi hann ändå inte med allt hotellet hade att erbjuda barnfamiljer! Vår familj består av en vuxen och två barn, 10 och 12 år gamla.

Vi kom fram till Åre på eftermiddagen med tåg från Stockholm. Holiday Club ligger precis intill järnvägsstationen, mellan rälsen och Åresjön. Lätt att hitta dit! Efter incheckning i ett trevligt familjerum med terrass, bara några meter från sjön, togs ett snabbt dopp. Därefter hade vi en bowlingbana bokad. På väg mot bowlingen passerar man även en minigolfbana, som vi tyvärr inte hann prova på under denna vistelse.

Efter bowlingen intogs middag på hotellet. Stooora hamburgare med bacon och mozzarella, jättegott!

Efter en god natts sömn steg vi upp (förhållandevis...) tidigt för att få prova på mountainbikecykling. Vi hämtade ut utrustningen och fick fin hjälp med både påklädning och tips och instruktioner för hur vi skulle cykla. Lite trixigt att få cykeln på och av liften, men när man lärt sig gick det som en dans, även för barnen. Cyklingen var fartfylld och rolig, speciellt tolvåringen blev biten och åkte många egna åk. Solen strålade och det var härligt att se Åre från ovan.

Tillbaka på Holiday Club var det dags för barnklubb. Aktiviterna passade mycket bra för äldre barn och båda barnen var nöjda och glada efteråt, förväntningarna överträffades. Samtidigt var mamma inbokad på spa för ansiktskur, aromabad och relax med te, torkad frukt och nötter. En härlig upplevelse där jag kände mig riktigt ompysslad.

Denna intensiva dag avslutades med ett par timmar i Upplevelsebadet. Barn och vuxen helt nöjda med rutschkanor, saunaworld och pooler. Rekommenderas även om du inte bor på hotellet. Gissa om vi sov gott även denna natt!

Efter morgonens frukostbuffe var det dags att checka ut och gå mot tågstationen igen för vidare färd mot nya norrländska äventyr. Vi förvarade våra väskor i ett bagagerum medan vi tog en runda i Åre i väntan på tåget.

Personalen på hotellet har genomgående varit vänlig, hjälpsam och har givit personlig service. MEN ett stort, fräscht, härligt hotell som Holiday Club borde ha högre klass på frukosten. Nu är det lågprisprodukter och äggröra gjord på pulver. Dessutom en hörna för barnen med enbart sötsaker. Mitt tips är att plocka bort barnbuffen och sätta en ära i att servera ekologiskt och lokalproducerat. Det skulle uppskattas av många.

Sammantaget hade vi en riktigt härlig vistelse i Åre. Vi hade definitivt kunnat stanna mycket längre, nästa gång blir det en hel vecka. Fjällen på sommaren var en nyhet för oss som vi absolut kommer att göra om!